Ducati monster 900 som felar

bummer

monstrous
Gick med
6 Aug 2008
Hoj
Ducati monster 900
Hej
har en monster av -98 års modell. Har haft regelbundna problem med att den plötsligt "lägger" av. Den börjar gå ojämnt, baktänder, smäller från förgasarna och reagerar inte på gas utan det låter som soppan tar slut. Men det går att hålla den vid liv genom att bara låta den gå på tomgång. Vid minsta gaspådrag "kvävs" den... Efter en stunds vila kan man köra iväg igen och den beter sig normalt. Man kan genom chocken dra upp den lite i varv och sen ta över med gasreglaget. Problemet har uppståt mer och mer frekvent, nu kan jag bara köra 5-10 min innan den börjar krångla, förr kunde jag köra flera dagar i streck. Har haft den inne hos Biscaya i Alingsås, vilka jag har hört ska vara ducce experter men icke. Dom kunde inte hitta något fel för självklart så funkade den just vid det tillfället. Killen som jobbade där trodde att det hade något med bränslet att göra men jag tvivlar, känns som det är nått elfel. Då detta felet uppstår så frekvent:S

Snälla, är det någon som har varit med om detta??
Är i desperat behov av hjälp nu, kör snart den till skroten!

MVH Anton

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Förgasarmodell va'?

Låter väldigt typiskt förorenat bränsle, sannolikt vatten. En droppe sugs upp och blockerar munstycket/spridaren vid hög genomströmning. Vid stopp/låg genomströmning sjunker eländet till botten igen o du kan köra vidare som om inget hänt.
Löses genom dränering av flottörhusen + en rejäl dos K-sprit (alternativt dränering av tanken).

Nästa nivå i felsökningen skulle kunna vara dåligt flöde i soppaledningarna (täppt ventilation i tanklocket, veckad bränsleslang, igensatt bränslekran).

Nivå tre är värmerelaterade fel i tändsystemet men det vore långsökt.

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Hoj
K5
Håller med G-L till 100%. Hade monster förut som hade samma problem. har din hoj stått ute i regnet? Töm förgasarna på vatten. Det sitter en liten skruv på varje förgasare som du lättar på och tömmer tills det droppar soppa och inte vatten.

Lycka till!

bummer

monstrous
Gick med
6 Aug 2008
Hoj
Ducati monster 900
när jag var på verkstaden tömnde dom ut ca en dl vatten ur förgasaren och tanken, men ändå gick den skit när jag kom hem. kan iofs vara mer vatten kvar i systemt. men jag kan inte förstå varför där kommer in så mycket vatten, har den aldrig ståendes ute eller nått. Får testa att tömma alternativt rengöra förgasarna, samt tanken.
Stort tack för hjälpen killar! Jag återupptar tråden när jag har fått detta testat:)

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Vatten brukar hamna i tanken på ett av följande sätt:
-Förorenat bränsle på macken (inte helt ovanligt)
-Försänkt o läckande tanklock (händer)
-Kondensvatten från vinterförvaring med endast delvis fylld tank (väldigt vanligt)

Observera att det räcker med mikrosopiska mängder vatten för att ge driftstörningar samt att vattnet iofs sjunker till botten men vid omskakning fördelar sig i små droppar.

Lycka till!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det låter iof som soppaproblem, men går den kanske på en burk ibland? Jag bytte tändningspickup på min förra förgasarmonster efter tips och det var felet.

bummer

monstrous
Gick med
6 Aug 2008
Hoj
Ducati monster 900
har testat att dra ut tändhattarna på båda cylindrarna och det verkar som den ändå går på båda när den krånglar. iofs är det svårt att höra för den går som sagt väldigt ojämnt.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Min Monster 900 gjorde exakt likadant. Jag hade tappat en skruv i avgasröret precis efter cylindern. Det gjorde att den sög luft bakvägen och den smällde, baktände och behövde ungefär 6000 varv för att hålla sig vid liv överhuvudtaget. Vi rev förgasare, tömde tankar och allt möjligt skit men ändå var det bara den lilla jävla skruven som saknades. Kolla det!

SSPC

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
GSX-R1000 -05
Bensin innehåller numera ca 5% etanol (etanol = K sprit = T-röd = T-Blå) så det borde inte vara så enkelt att få vatten i soppan då man så att säga alltid har K-sprit i tanken.

/Nicholas

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Bensin innehåller numera ca 5% etanol (etanol = K sprit = T-röd = T-Blå) så det borde inte vara så enkelt att få vatten i soppan då man så att säga alltid har K-sprit i tanken.

/Nicholas

Men om det Italienska tanklocket läcker in vatten spelar det ingen roll om du har K-sprit i tanken:va

bummer

monstrous
Gick med
6 Aug 2008
Hoj
Ducati monster 900
bytte filtret nyliggen, så det borde vara ok
tömnde precis ut förgasarna men där kom inget vatten:( ska kolla igenom vaccumpumpen oxå så för att vara säker...

Min Monster 900 gjorde exakt likadant. Jag hade tappat en skruv i avgasröret precis efter cylindern. Det gjorde att den sög luft bakvägen och den smällde, baktände och behövde ungefär 6000 varv för att hålla sig vid liv överhuvudtaget. Vi rev förgasare, tömde tankar och allt möjligt skit men ändå var det bara den lilla jävla skruven som saknades. Kolla det!

gjorde den så hela tiden eller bara ibland?

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
gjorde den så hela tiden eller bara ibland?

Jag tappade bara skruven en gång och då gjorde den så hela tiden. Kolla så det inte glappar nånstans i insugen t.ex. om den gör så ibland. Drar den tjuvluft nånstans så skulle det absolut kunna vara det som gör det.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag tappade bara skruven en gång och då gjorde den så hela tiden. Kolla så det inte glappar nånstans i insugen t.ex. om den gör så ibland. Drar den tjuvluft nånstans så skulle det absolut kunna vara det som gör det.
Fast den small rätt bra, det var kul att ligga bakom tyckte ju jag. :yoparty

bummer

monstrous
Gick med
6 Aug 2008
Hoj
Ducati monster 900
har nu dränerat allt på bensin/vatten.. ska köra en runda imorgon med pet flaska som tank:D

bummer

monstrous
Gick med
6 Aug 2008
Hoj
Ducati monster 900
Ett glatt HEJ=)
kört en runda nu på 10 mil och än så länge har den fungerat utmärkt.
Hoppas verkligen nu att det är detta som var felet!
Stort tack till alla er som har hjälp mig, och gratis dessutom;)
tack tack tack!
mvh Anton

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras