Ducati Monster tomgångsproblem?

chiefwiggum

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Ducati Monster 01
Hejsan!

Jag har saxat följande text ur ett tidigare inlägg. Jag har samma problem med min Monster 600 -01. Är det nån som vet eller har en gissning vad det kan bero på?
Hojjen är inte servad på ett par år, så jag tänkte ta den till Ducati Stockholm för service. Vad tycket ni att jag ska satsa på? Förrutom Kamrem och Olja?Den har gått 1600 mil så jag vill inte göra stora 2000 mila servicen redan.

Mvh
/Mattias

saxad text:

På min Monster 1000 har jag alltid varit tvungen att använda choken till man uppnått arbetstemperatur för att inte den skall dö vid tomgång vilket är i sin ordning. Men nu till mitt problem som började dyka upp för ett tag sedan, den börjar kräva choken längre och längre, dvs kräver högre och högre temperatur. Det händer även att när jag kört länge i arbetstemperatur och kommer fram till ett rödljus och växlar ned med lite mellangas så kan motorn dö. Min tanke var att testa och byta tändstift men de såg rätt okej ut, men skall ändå testa att byta och se om det blir någon skillnad. Tändstiften tycktes visa att den gick lite magert som jag tror kan vara orsaken, eftersom med lite chock så har jag inga tomgångsproblem. Men hojen är i orginalinställningar och har en programmerbart insprut.

Någon som har haft liknade problem eller några förslag på något alternativt innan jag måste åka till den penningstinna Ducati verkstaden.

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Hejsan!

Jag har saxat följande text ur ett tidigare inlägg. Jag har samma problem med min Monster 600 -01. Är det nån som vet eller har en gissning vad det kan bero på?
Hojjen är inte servad på ett par år, så jag tänkte ta den till Ducati Stockholm för service. Vad tycket ni att jag ska satsa på? Förrutom Kamrem och Olja?Den har gått 1600 mil så jag vill inte göra stora 2000 mila servicen redan.

Mvh
/Mattias

saxad text:

På min Monster 1000 har jag alltid varit tvungen att använda choken till man uppnått arbetstemperatur för att inte den skall dö vid tomgång vilket är i sin ordning. Men nu till mitt problem som började dyka upp för ett tag sedan, den börjar kräva choken längre och längre, dvs kräver högre och högre temperatur. Det händer även att när jag kört länge i arbetstemperatur och kommer fram till ett rödljus och växlar ned med lite mellangas så kan motorn dö. Min tanke var att testa och byta tändstift men de såg rätt okej ut, men skall ändå testa att byta och se om det blir någon skillnad. Tändstiften tycktes visa att den gick lite magert som jag tror kan vara orsaken, eftersom med lite chock så har jag inga tomgångsproblem. Men hojen är i orginalinställningar och har en programmerbart insprut.

Någon som har haft liknade problem eller några förslag på något alternativt innan jag måste åka till den penningstinna Ducati verkstaden.

Om den inte är servad på ett par år är det definitivt dags för olja och kammremmar att bytas...
Ventilkontroll kan väntas med tills en ordinarie service, samma med bromsvätskor och gaffelolja.
Tändstift bytta jag varje vinter, alltid skönt att veta att dom är friska, kostnaden nära noll så det ingår i rådet.

Om den går risigt på tomgång kan förgasarna mycket väl vara igenbeckade med gammal gucka som sätter igen kanaler och munstycken, en rengöring och efterföljande injustering är rådet i detta fallet.

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Hejsan!

Mvh
/Mattias

saxad text:

Hade nyligen liknande problem på min TL & medicinen bestod utav nya stift, luftfilter & synkning av insprutet/spjällhuset.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha