Ducati monster

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bredvid Albert&Herbert
Hoj
Nada
Funderar lite smått på det här med Monster... men har vissa frågor... Går det att sitta bekvämt i bak på den? Eller är den en ren en-mans hoj? Är det stora skillnader på 600:an, 800:an och 1000 varianten? Hamnar de tre i olika f-klasser? Hände det olika saker olika år som man bör tänka på?
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Gallianoman skrev:
Funderar lite smått på det här med Monster... men har vissa frågor... Går det att sitta bekvämt i bak på den? Eller är den en ren en-mans hoj? Är det stora skillnader på 600:an, 800:an och 1000 varianten? Hamnar de tre i olika f-klasser? Hände det olika saker olika år som man bör tänka på?

Jag har åkt på min polares 600 och 900 monster. Dom är helt ok att åka på men man skall inte tänka sig att åka mer än 10 mil åt gången med dom för då får man redig träröv :arsele Det känns nästan som man skall åka av när man sitter så långt bak, men annars går det bra. Man sitter rel. lågt jämfört med många andra japaner.

Vet inte hur det är med nuvarande modeller med insprut och sådär men mellan polarens 600 och 900 var det en rejäl skillnad i effekt. Helt underbar hoj för övrigt. :Bugar
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Gallianoman skrev:
Funderar lite smått på det här med Monster... men har vissa frågor... Går det att sitta bekvämt i bak på den? Eller är den en ren en-mans hoj? Är det stora skillnader på 600:an, 800:an och 1000 varianten? Hamnar de tre i olika f-klasser? Hände det olika saker olika år som man bör tänka på?

ang försäkring så är 800 i 5an, och 1000 i 6an, tror att 600an är i 4an men vet ej.
 

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Inte nu :-(
Har bara provat 800 samt 1000, mellan dom är det ej jävla skillnad.

mycket mer vrid i 1000. dock så är ju 800 lite lättare ,men inte mkt skillnaden i försäkringspremie är också STOR.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
har en 900 ie -´00
Bra drag, kan spinna stillastående, åkandes... köra bakhjul och få upp den lätt, gasar oftast upp på 1'a och 2'an, ibland utan kopplingsryck på 2'an överhuvudtaget. Sen är jag en sopa på att köra bakhjul (övar i smyg) men det är en annan femma.
Mitt monster gör ~240... mätarn slutar vid 220 så jag refererar till en honda cbr 600 som låg bredvid och uppskattade ~245 -> ~250
Skjuttsa går utmärkt, iaf för den som kör.

Ja just det ja. Dom växer inte i diken... hur många gånger man än planterar... :va :rolleyes:

sorry för stavfel... men jag är trött.. jättetrött
 

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Enköping
Hoj
Gixxer
Jag tycker att det går jättebra att åka bakpå en Ducati Monster. Tycker att man sitter riktigt bekvämt, trots att jag har stor rumpa som tar upp stor plats... . Å det känns inte alls som att man ska trilla av... :tummenupp
Och inte sitter man lika högt upp som på vissa andra sporhojjar.

// Lena
 

essey

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Alingsås
Hoj
Numera såld zukka..
Jag hade en monster 620 förra året, den låg i f-klass 4 och den kostade 4400 helförsäkring helår hos Bilsport o MC.. sen är jag dock tjej och över 30 så det hjälpte nog till lite grann.. Skillnaden mellan 620 och 1000 är enorm enlig mig själv iaf.. Fick låna en 1000 ett par dagar, sen ville jag inte ha tillbaka min 620 längre.. Den reste sig lätt på både 1:an och 2:an på gasen.. ( detta var ofrivilligt kan jag tillägga ) :hihi

Ringde på en monster 1000 hos olika f-bolag och den låt betydligt högre i premie.. men det är ju inte så konstigt då den kom som ny -03 med allt det innebär..

Edit: Det går att åka ganska bekvämt på den, även längre turer.. Har både skjutsat och suttit bakom och det var inga problem för varken mig eller den som satt bak..
 

chrtur

Ducati, Telisar, MTB och Stegjärn!
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Italien
Hoj
Ducati Monster
Jag rekommenderar minst en 800 och uppåt för att ha fortsatt körglädje i en tid framöver. Ett monster gör sig bäst som en-mans hoj enlig min åsikt, skall du skjutsa mycket så finns det bättre alternativ som olika touringsalternativ :D.

En underbar hoj i kurviga vägar och inom stan men kanske inte den mest optimal långturhojen. Åkte i helgen tur och retur från Turin till Klagenfurt, 140 mil. Det gick väl an men en touring hade nog suttit bättre, fick lite väl mycket träsmak i baken.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Håller med om att det inte är världens bästa hoj, den är inte snabb, stark eller skön att åka långt på... men den är ju en ducati monster. roligare kurvmaskin med mer väl anpassad effekt (900 & 1000) får man leta efter :)

Det roligste enl mig är att jag ka använda hela gasen men ibland är det t.om för mycket :tummenupp

ps. Om jag tröttnar för mycket på effekten i min hoj ska jag sluta åka hoj. Då är jag farlig.

edit: Betalar ~7900 halv/halv hos If skitbolag
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Monstren verkar vara ganska billiga att försäkra, och de är säkert roliga maskiner men priserna ligger lite högt för mig just nu. :( Hur gamla monster finns det, och vad ligger de äldsta på i pris ungefär?
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Jag provade korvgubbens 620, den va riktigt trevlig. Skakade ju ganska bra men helt okej klipp i den (jämfört med min triple). Den var dock ljusår smidigare! Skulle personligen satsa på en 900 minst.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Alla Monster är guld på andrahandsmarknaden. Så räkna inte med att du hittar priser som du kan jämföra med japs. Ducce är dyrare även begagnat.

De modeller som finns, funnits är
S4R = samma motor som Ducati 996
S4 = samma motor som Ducati 916
1000DS = Kanonbra twinspark motor.
900IE = 900 med insprut (Bra värde för pengen)
900 = 900 med fuggar (Även här, bra värde för pengen)
800 = 750 som borrats
750 = Bra andraval. Stendöd på beg. marknaden
620 Ie = Kanonbra förstahoj. Finns som strypt 25kW
600 = slö. med bra första val.

Enklaste monstret att hitta är ju 900;an.
Bra maskin med hyfsad fjädring och bra drag.
Ta helst inte en dark, då den inte är justerbar i fjädringen..
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Dark:en är ingen hit
Mycket snik för liten prisrabatt.
 

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
jag skulle iaf se monstret som en enmansmaskin, visst går det att åka två.
en tjej får man ju alltid plats med!! :tungan

har kört monster 620 (trött) samt 1000 (helt ok)

ducati är ju alltid lite speciella, mycket körglädje! Serviceintervallen har blivit lite bättre på de senare årsmodellerna.... dock så undrar vi alla varför de kör med kamrem istället för kjedja :näsblod

//Linus
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
jag går lite i samma tankar, men undrar om det är stor skillnad på monster 800 och 900. är det nån som har provat dom? 800 finns ju inte i S-utförande numera, medan man kan köpa en beg 900 sie.



edit: hade skrivit dark istället för S. tack nacka för rättelsen.
 
Last edited:

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Nacka
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
-dB_mike skrev:
jag går lite i samma tankar, men undrar om det är stor skillnad på monster 800 och 900. är det nån som har provat dom? 800 finns ju bara i dark numera, medan man kan köpa en beg 900 sie.

Du har nog fått det där om bakfoten (eller också missuppfattar jag dig).

Endast 620 finns i en darkmodell i år (2004). 800, 1000 och S4 går ej att få i darkmodell.
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Nacka skrev:
Du har nog fått det där om bakfoten (eller också missuppfattar jag dig).

Endast 620 finns i en darkmodell i år (2004). 800, 1000 och S4 går ej att få i darkmodell.

hmm, dark=ej ställbar gaffel, ej alu-sving, mindre kolfiber, å allmänt snik. eller?

800an -04 har samma spec som darken från -03. fast med fin lack. tror det är så rakt över hela linjen nu när jag tänker efter, det enda som skiljer 620 dark från vanliga 620 är lacken.
 

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Nacka
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
-dB_mike skrev:
hmm, dark=ej ställbar gaffel, ej alu-sving, mindre kolfiber, å allmänt snik. eller?

800an -04 har samma spec som darken från -03. fast med fin lack. tror det är så rakt över hela linjen nu när jag tänker efter, det enda som skiljer 620 dark från vanliga 620 är lacken.

Det har ju varierat lite men med årets 620 är det enbart lacken, cutsen och den lilla kåpan som skiljer, om jag minns rätt.

Du har nog rätt i att vissa saker förändrats så att de ordinarie modellerna påminner mer om den gamla dark-specen.
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Nacka skrev:
Det har ju varierat lite men med årets 620 är det enbart lacken, cutsen och den lilla kåpan som skiljer, om jag minns rätt.

Du har nog rätt i att vissa saker förändrats så att de ordinarie modellerna påminner mer om den gamla dark-specen.

menade ju S när jag skrev dark. rörde ihop begreppen.

har ändrat i första posten.
 

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Köp en 900!

Det jag skulle göra e att köpa en 900 före 1997 då får man en riktigt bra premien iom att alla dessa togs in med 37kw på pappret!
Sen e det upp till vilket försäkringbolag man anväder!

600 och 750 e för klena, satsa på 900 eller 1000ds!

Min e måttligt trimmad med 944 hc kit keihin förgasare osv och det ger riktigt bra knuff kan jag säga skönt botten vrid!

Jag e tok nöjd min effekt räcker perfa till för att åka bana och slingriga vägar mest omman får för sig att fimpa en R1 på rakan man e lite efter... haha!
Köp en 900 innan 1997 och sätt på keihin förgasare och gasa järnet e mitt tips, dessa har helt ok framgaffel osså kan inte klaga på min även fast dom med den andra gaffeln gör det!
shoot0010rezize.jpg


Länk till min tråd!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=45105&highlight=Ducati+monster
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top