Ducati service

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Nu i vår är det för mig som så många andra dags att serva hojen och jag har några frågor.


Som alla vet är Ducati relativt dyra på sina service och inget undantag när jag frågade om min på auktoriserad verkstad.

Priset jag fick för stora servicen (4000 mil) var ca 6600:-
Frågade lite vad som ingick och tydligen byts rubbet ut.
Luft, olje och bränslefilter, samtliga oljor inkl gaffelolja, kamremmar och schimsning av ventiler mm.

Ringde genast till näst närmaste verkstaden och de ville ha runt 7000:-, 4000:- för jobbet + delar som skulle landa på ca 3000:-.

Jag har ingen servicebok och hojen är 11 år gammal så är det lönt för mig att betala den summan eller räcker det med att jag byter filtren själv hemma inkl oljor och överlåter kamremmar och ventiler åt de som kan? Sen sparar kvitton med mätarställning som bevis för att remmar och ventiler är bytta.

Om någon sitter på något dokument i .pdf eller någon bra hemsida där det står vad dom ska göras på service tar jag gärna emot det :)


Hojen det gäller är en Ducati Monster 900 -99
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Olja och oljefilter är ju lätt att byta själv. Det ska vara runt 3.6 liter i maskinen när man byter filter samtidigt (lite osäker på mängden i huvudet, sitter på jobbet). Tändstift byter du också lätt själv.

Luftfiltret är busenkelt på min SuperSport, bara att lyfta tanken och öppna burken och byta. Vet inte om den är lika lättåtkomlig på Monstret eller om man måste demontera tanken.

Soppafiltret är ett jäkla söl på min modell då det sitter på pumpen inne i tanken, TROR det är samma på din.

Bromsvätska också en enkel sak om man kan gör detta...

Tyvärr är inte dessa enkla saker det som kostar i servicen. Det är kamremmar och ventiler och vägen dit för mekanikern. Men alla bäckar små. När jag servat på Biscaya har de inte gruffat om jag gjort enklare saker själv dock.

Har ett serviceprotokoll hemma till en 2000-milaservice för 2-ventilarna hemma, rätt säker på att den är samma som 4000. Kan återkomma med alla punkter om det önskas.

Sedan är det ju inte speciellt dyrt jämfört med service på auktoriserad verkstad av andra märken heller när ventiljustering ska med. Bara att duccarna behöver detta varje service...
 

jensws

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati monster 600, Kawasaki ZX10r
Håler med Desmohellman gör allt förutom remmar och ventiler själv.
Om du inte har hyffsat bra koll på hur man mekar?
För det är inte jätte svårt att byta kamremmarna och kolla/justera ventiler själv.
Bekymmret med ventiler brukar vara att man inte har tillräckligt med schims i hobbygaraget.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
(lite osäker på mängden i huvudet, sitter på jobbet)
Så har jag det också på jobbet:tummenupp

För att nu svara på ämnet:
Kolla lite här så kan du ju bedöma ungefär hur det passar din kunskapsnivå.

[YOUTUBE-ID]9vzPZ84ZRjU[/YOUTUBE-ID]

Sedan antar jag att du är med i den eminenta ducceklubben, mkt info finns (åtminstone fanns det en gång) där.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Håler med Desmohellman gör allt förutom remmar och ventiler själv.
Om du inte har hyffsat bra koll på hur man mekar?
För det är inte jätte svårt att byta kamremmarna och kolla/justera ventiler själv.
Bekymmret med ventiler brukar vara att man inte har tillräckligt med schims i hobbygaraget.

Inget är svårt om man kan det. Det är däremot rätt dyrt ofta om man bara tror att man kunde... :tummenupp
 

sportbike

Guest
Lämna bort ventil/rem-jobbet.
Kamremmarna ska justeras in med en Hertz-mätare om man ska göra det på rätt sätt.
 

sportbike

Guest
Du får gärna utveckla ditt inlägg om "Hertz-mätare"

En Hertzmätare mäter man svängningsfrekvens med.
Man snärtat helt enkelt till kamremmen med fingret och håller mätinstrumentets mikrofon mot den.
Grön lampa = rätt svängningsfrekvens.
Den är då givetvis inställd på rätt frekvens.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
En Hertzmätare mäter man svängningsfrekvens med.
Man snärtat helt enkelt till kamremmen med fingret och håller mätinstrumentets mikrofon mot den.
Grön lampa = rätt svängningsfrekvens.
Den är då givetvis inställd på rätt frekvens.

Då går det lika bra att ha en gammal blockflöjt (eller annat musikinstrument utan värde) liggande i garaget och jämföra mot rätt ton. :tummenupp

Förtusätter såklart att man vet rätt frekvens, kan räkna om den till spelad ton på blockflöjt samt att den ligger inom flöjtens intervall C4 - C6 (annars får man ta en större tuta).
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En Hertzmätare mäter man svängningsfrekvens med.
Man snärtat helt enkelt till kamremmen med fingret och håller mätinstrumentets mikrofon mot den.
Grön lampa = rätt svängningsfrekvens.
Den är då givetvis inställd på rätt frekvens.

När Ducati Sthlm bytte mina kamremmar på Monster 900 för 1100,- är jag säker på att de kände efter litegrann med fingrarna istället..
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Du kan mycket väl byta olja o filtret utan att stoppa en förmögenhet i någon annans ficka, däremot skulle jag nog se till att byta remmarna ordentligt alternativ om man har en mek eller duktig att skruva själv, har hört att det inte skall va så jävla svårt själv att fixa själv..(?)
 

jensws

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati monster 600, Kawasaki ZX10r
Hertzmätare är något jag funderat mycket på.
Om det kan vara så noga med inställning på kamremmar?

På 2-venitls duccar brukar jag alltid ställa remmarna, med 5mm insexnyckel på horisontiella och 6mm på vertikala.
Denna ska löpa lätt mellan spännhjulet och remmen.

Undra hur exakt man är på att göra så hade varit intressant och testa mot en hertzmätare, någon som vet?

Har hört att på nya 2-ventilare med dubbla stift är hertzmätning jätte noga.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
det där med remmarna är värdens enklaste, spänn inte remarna för hårt bara, samma som för kedjespänningen till bakhjulet.... det där med instrument hit o dit är bara nonsens det är en kuggrem varken mer eller mindre, remen ska vara så spänd att den inte börjar rida på remhjulen... men då får den vara bra lös:)
 

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Мир
Hoj
ISR och en 996R
Jag tror att jag ska prova med att byta remmar utan att ha några musikaliska instrument inblandade.
 

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Mas
Hoj
Honda CBR 1000RR
"Nu i vår är det för mig som så många andra dags att serva hojen "

Helt fel, jag och många andra har gjort det på hösten så det är bara att köra när våren kommer, eller har jag fel........? :confused:

Jag bytte remmar själv på en 750 sport 01:a körde många mil efter bytet :tummenupp

Lycka till.................:banana
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Har börjat skriva en liten inköpslista på saker nu, blir att köra filtren, all olja och tändstift mm hemma och lämna bort remmar och ventiler.
Kan man spara lite till nya fuggar istället.

Tack för alla svar :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top