Jo det är lite skoj med meck så länge man inte letar efter konstiga fel och inte hittar något.
Jaså, vad fuskade du med då?
Hähä, jo det spårar ut rätt fort när man börjar fundera på uppgraderingar ;-)
Men har man en extra motor så kan ju bygget få ta den tid det tar oberoende av tid/ork/pengar
Jag fuskade med ramlagerna... Köpte motorblock på ebay, och visst såg dom sjyssta ut.
Men det är så otroligt liten tolerans på dom och personen som hade haft dom innan hade troligtvis haft ett vevstakslagerras.
Allt såg faktiskt bra ut till en början, motorn startade utan problem och jag körde väl runt en 200 mil tror jag. Symptomen var dock att det uppstod onormala vibrationer runt 5-7000 rpm där det kändes som att hojen studsade/skuttade.
Pessimistisk som jag var hade jag ändå stenkoll på allt eftersom det var trots allt var första gången jag skruvade på något så vitalt på en mc. Efter nästan varje längre runda skruva jag ur tändstiften och tittade och kollade faktiskt även de oljefilter som ska samla upp små flis. Allt såg bra ut där men mot slutet av de där 200 milen började tändstiftet i bak bli väldigt oljigt och man såg oljeränder på insugsventilerna.
Jag skaffade en endoskopkamera och började smått titta in i cylindrarna där jag tyckte mig se djupa spår i den bakre cylindern på vilket även tändstiftet var oljigt.
Efter en tids funderande så beslutade jag mig för att ställa av den för säsongen och kolla efter vilka alternativ jag hade.
Först förfarade jag det värsta. Att cylinder och kolvar skulle vara helt slut och räknande nog på att det skulle kosta mig runt 20k i ersättningsdelar och sen tid att source:a delar och skruva etc.
Jag har för mig att bara ramlager kostar runt 5000. Sen ny/a cylindrar och kolvar på det. Samt packningar. Ja då drar det iväg fort.
Hittade en annons på blocket där en person ville sälja sin 1198 med rasad motor och denne visste var man kunde få tag på en "hel" 1198 motor, så jag slängde iväg ett mail till honom och frågade var detta var.
Efter lite tur så fick jag faktiskt svar och plockade upp en vad som verkar vara en väldigt fräsch 1198 motor.
Så projektet i vinter har varit att anpassa min 1098 till 1198 motorn i stället, vilket i sig också har varit en resa.