Ducati SuperSport 2017

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Tycker nya panigalen ser ut som skit. Samma när Panigalen först visades. Och senaste R1:an. Jo, det är coolt att kunna göra kompakta hojar. Men va fasen! Bakdelen på sidovyn ser ju för jävlig ut. Ser ut att komma från en annan hoj, tyskröv? Ingen linje stämmer med hojen i övrigt och den är alldeles för kort. Det ihop med kort toppkåpa och sidokåpa som täcker framhjulet gör att hojen ser ut som en klump, det finns ingen luft någonstans och den ser ihoptryckt ut. Nej, det krävs lite photoshop där... Den är jättecool och var revolutionerande när den kom också. Väldigt fint mjukt formspråk kombinerat med revolutionerande teknisk konstruktion. Men jag tycker det är synd när detaljer felar och proportionerna försvinner. Smaken är ju som baken dock. Jag gjorde själv en skiss tänkt som en Ducati. Den har iaf en bakdel och proportioner, man ser liksom skillnad på fram, mitten och bak, och frontkåpa, tank och bakdel är gjorda med tanke på förhållandet till varandra. Mer horisontella linjer gör också att utseendet blir lättare, snabbare och senigare. Aja, får photoshoppa nya Panigalen lite.

Hellre korta å kompakta hojar än långa svängbussar som på din bifogade ritning där det får plats 3 stycken hjul mellan hjulaxlarna. :p Kan man ens byta spår med den dära :p

Många hojar nu som ser långa ut, bmws1000rr bla men även då panigalen som sabbar lite av kompakheten med att hjulet hamnar så långt bak å så fritt. typ som du beskrev det, att den hade en tyskröv. Tycker Ducati på något sett har stirrat sig blint på glidare eller nått med den korta kutsen å bakhjulet som slutar längre bak än brukligt, inte för att ducati har varit korta då de har vanligtvis haft lång hjulbas men de har iaf haft lite kåpor å annat göttigt som avgasrör som gjorde att hojen såg ganska kompakt ut ändå fast då även linjeskön, vilket panigalen inte e. Panigalen borde få en kortare sving, mycket kortare :p
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tyvärr är det väl rimligen dit framtiden hör, alltså vettiga gathojar i ett inte allt för mycket attackstuk.

Nja, nu är ju inte denna en ersättare för panigalen, utan ett komplement, som skall fylla ett annat hål i marknaden, för de som inte ska ha en värsting, kanske mer pendlingsvänlig, eller mer av en nybörjarhoj. Och jag ser då inte några problem med att ett sådant alternativ existerar.

Jag tycker till och med att den ser rätt ok ut, sånär som på den äckliga katalysatorburken förstås. Och så borde ju regskylten sitta under cutsen, inte på en lång plastpinne. Reflex på gaffeln ser ju också förjävligt ut.... :gnissla

Men jag håller med om att priset är lite väääl högt, att den är dyrare än en 650 japps är väl att vänta, men den ligger skrämmande nära en basmodell RSV4 / Tuono V4, vilka båda är betydligt seriösare motorcyklar. :3freak
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Ursäkta, skulle nog behövt styckeindelning till slut där :p Utvecklingen måste ju gå framåt med, så är det ju. Tillverkarna försöker väl få sina extrema hojar att bryta ny mark även utseendemässigt.

Personligen gillar jag mest hur hojarna såg ut runt 2006 men där kan man ju inte stå och stampa. Men jag tycker verkligen Panigalen ser alldeles för kort ut. Och det finns som sagt ingen luft någonstans. Konturerna bildar en rektangel i sidovy. Ca ett och ett halvt framhjul får plats mellan framhjulet och bakre hjulaxeln på min skiss, nästan exakt samma på Panigalen :p
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Ursäkta, skulle nog behövt styckeindelning till slut där :p Utvecklingen måste ju gå framåt med, så är det ju. Tillverkarna försöker väl få sina extrema hojar att bryta ny mark även utseendemässigt. Personligen gillar jag mest hur hojarna såg ut runt 2006 men där kan man ju inte stå och stampa. Men jag tycker verkligen Panigalen ser alldeles för kort ut. och det finns som sagt ingen luft någonstans. Konturerna bildar en rektangel i sidovy. Ca ett och ett halvt framhjul får plats mellan hjulaxlarna på min, nästan exakt samma på Panigalen :p

Själv tycker jag att blinkers/ljus å skylt ska sitte på en lång "pinne" så man lätt kan ta bort sån krafs när man ska rejsa, samma med framljusen, borde la sitta i speglarna typ :p
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Att Ducati breddar sitt sortiment är ju en ren överlevnadsfråga. Utmaningen är väl att inte laka ur varumärket med modeller som är för slätstrukna och liknar allting annat utan bygga med bibehållen "edge" och exklusivitet (utan att för den skull kosta skjortan....).

Med Supersportmodellen tycker jag man dansar farligt nära den linjen. Och visst borde den varit luftkyld, haft enkelsving och torrkoppling.:kär:yoparty:fakta:tuttar
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
jag gillar den skarpt .... men åandrasidan har jag sneglat både på VFR och ZX1000

En ducce e alltid en Ducce :)
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Se ljust på det ni märkestrogna, den har både vajerkoppling och påminner om en cbr650!! :tummenupp
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Ducati 1299 Superleggera är cooolare

2017-Ducati-1299-Superleggera-13.jpg

2017-Ducati-1299-Superleggera-2.jpg

Finns det nån tävlingsklass för den hojen?

Våtvikt utan bränsle 167kg<-- 215hp & 1300cc:3freak

Med racingkit 162kg <-- 220hp & 1300cc
 

Robnek

Proud member of Babados Racing
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Borgo Panigale
Hoj
Ducce Panigale 1199-12,Ducce 1098S-08 banräser, Ducati 900SSie-98, Husaberg 450FE-10, BMW1000RR SEC Räser, Yamaha R1M
Termignonis system med dämparna under cutsen är riktigt ballt, motsvarande det Shakey hade på sin BSB Ducce, back to basic !!
termi.jpg
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag ger mig inte, haha! :p Har gjort underliggande ljuddämpare som på vanliga Panigalen, dragit in sidokåpan så den inte täcker framhjulet och dragit ut bakdelen. Bättre proportioner helt enkelt och en tydligare riktning framåt.
 

Bifogat

  • 003_ducati_1299_superleggera_2017 copy.jpg
    003_ducati_1299_superleggera_2017 copy.jpg
    299.5 KB · Visningar: 79
  • 003_ducati_1299_superleggera_2017.jpg
    003_ducati_1299_superleggera_2017.jpg
    290.8 KB · Visningar: 75
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top