Ducati-tråden

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Nu svär man i kyrkan här, men VAD FAN har hänt med Ducati? All jävla själ, karaktär och känsla är ju borta?

Körde en Scrambler Café idag på roadshowen. Körde även en 797 Monster och en 821 Monster och för några veckor sedan rattade jag nån sorts 950 Multistrada. Seriöst? Det är FÖR bra grejer. Mjuka kopplingar, såsiga gasresponser, trötta motorer, tysta, rasselfria och på tok för ordentliga grejer.

Jävligt fina chassien och bromsar på både 797an och 821an, men som sagt, OJ så trötta.

Får kanske leta efter något gammalt, eller helt enkelt köra vidare på SDn...

Ja, sannolikt är väl det mer drag i Panigale-hojarna och säkerligen också Streetfigthers och Hypermotarder, men det är inte riktigt i den ligan jag lirar nu.

Nä, nu svär du i kyrkan:D

För att vara lite seriös, körde du 821 i sportläget? På min Hyper upplever jag just hojen som såsig när jag kör i touringläget. Men med sportläget kommer karaktären fram.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nu svär man i kyrkan här, men VAD FAN har hänt med Ducati? All jävla själ, karaktär och känsla är ju borta?

Körde en Scrambler Café idag på roadshowen. Körde även en 797 Monster och en 821 Monster och för några veckor sedan rattade jag nån sorts 950 Multistrada. Seriöst? Det är FÖR bra grejer. Mjuka kopplingar, såsiga gasresponser, trötta motorer, tysta, rasselfria och på tok för ordentliga grejer.

Jävligt fina chassien och bromsar på både 797an och 821an, men som sagt, OJ så trötta.

Får kanske leta efter något gammalt, eller helt enkelt köra vidare på SDn...

Ja, sannolikt är väl det mer drag i Panigale-hojarna och säkerligen också Streetfigthers och Hypermotarder, men det är inte riktigt i den ligan jag lirar nu.

Jesus! Jag kör en Streetfighter 1098 och den är allt annat är tam måste jag säga. Läskig maskin att puttra runt på!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...Panigalen, även min lilla 899 har bus i kubik...min gamla 1098 var mer bångstyrig, men bara negativt så.
De har behållt det som är viktigt, rivet och glädjen.

Damen har ett litet monster (796a), och det är en snällare hoj, men den är ju det...prova de elakare maskinerna så ser du ljuset.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
...Panigalen, även min lilla 899 har bus i kubik...min gamla 1098an var mer bångstyrig, men bara negativt så.
De har behållt det som är viktigt, rivet och glädjen.

Damen har ett litet monster (796a), och det är en snällare hoj, men det är ju det...prova de elakare maskinerna så ser du ljuset.
Pånyttfödd Ducatist?
Sent ska syndaren återuppstå. ;)

Not sent from an I-Thing
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nä, nu svär du i kyrkan:D

För att vara lite seriös, körde du 821 i sportläget? På min Hyper upplever jag just hojen som såsig när jag kör i touringläget. Men med sportläget kommer karaktären fram.
Jo, provade alla lägen. Sport gav väl lite förnimmelse av stökighet, men tycker ändå att det är FÖR sofistikerat på något sätt. Visserligen originalgrejer på alla hojar, förutom Termi på Caferacern, men ändå.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jesus! Jag kör en Streetfighter 1098 och den är allt annat är tam måste jag säga. Läskig maskin att puttra runt på!

Den har jag inte testat, skulle vara roligt att göra det. Tror såklart inte de större maskinerna är trötta på det sättet, men just i jämförelsen med min gamla, där koppling skramlade, växlarna kändes ändå ut i varenda kroppsdel, bröl, snabb gasrespons osv. Tycker att det känns för mycket "by wire" på det jag körde idag. När jag hoppade på SDn igen var det nästan (NÄSTAN!) som att hoppa på en gammal ducati igen, gällande skrammel, kantighet och karaktär. Vilket jag för några dagar sedan tyckte SDn saknade helt... Haha, schizofrent det här.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
...Panigalen, även min lilla 899 har bus i kubik...min gamla 1098an var mer bångstyrig, men bara negativt så.
De har behållt det som är viktigt, rivet och glädjen.

Damen har ett litet monster (796a), och det är en snällare hoj, men det är ju det...prova de elakare maskinerna så ser du ljuset.
Får försöka mig på att testa det elakare registret. Annars får man väl göra som "Johansson" och hoppa på en Aprilia RSV4 Touno.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Får försöka mig på att testa det elakare registret. Annars får man väl göra som "Johansson" och hoppa på en Aprilia RSV4 Touno.

Kan inte heller klaga på karaktär på min Hyper. Förvisso ingen rasslande torrkoppling, men nog fan finns löd när jag vill. Bångstyrig på låga varv och sänder rysningar längs ryggraden vid avslag med härliga avgassmällar (öppet system).
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Okej okej okej, jag är kanske orättvisa att döma hela köret genom att bara testat de alldagligare varianterna. :)

Streetfightern ska kollas in. Verkar ju helt sinnes ändå. Tottkoppling ftw!
 

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Okej okej okej, jag är kanske orättvisa att döma hela köret genom att bara testat de alldagligare varianterna. :)

Streetfightern ska kollas in. Verkar ju helt sinnes ändå. Tottkoppling ftw!

De nyare, mindre modellerna (797, scrambler, 821) är ju väldigt nybörjarvänliga. Det blir annat när man kommer upp i kubik. Stökigheten finns kvar ;)

Det var lite trist med vädret och att det inte fanns fler modeller att välja mellan, tänker då på Hypern, 1200S/R.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl så att de flesta hojarna idag säljs just till nybörjare. Då går det inte att köra old school som kräver vana och tålamod. Idag måste hojarna upplevas trevliga första turen och mellan Ringvägen och Slussen...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det är väl så att de flesta hojarna idag säljs just till nybörjare. Då går det inte att köra old school som kräver vana och tålamod. Idag måste hojarna upplevas trevliga första turen och mellan Ringvägen och Slussen...


Skickat från min iPad med Tapatalk

Hur menar du nu?
Av vilken anledning skulle någon vilja köpa en hoj som upplevs otrevlig?
Och vad tusan är old school i det här sammanhanget?
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Min Monster 1200 är allt annat än snäll, går utav helvete. Termignoni kolfiber, har även tagit ut insatserna så att den ska låta som ett hagelgevär på tomgång :krama
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur menar du nu?
Av vilken anledning skulle någon vilja köpa en hoj som upplevs otrevlig?
Och vad tusan är old school i det här sammanhanget?

Förr var hojar inget man med nytaget intensivkörskolekörkort satte sig på och körde genom tät stadstrafik hem och parkerade. Det krävdes handlag för att alls få igång den, karlatag för att manövrera och kunskaper och verktyg för att hålla den rullande. Men då gav den något tillbaka och hojåkare hade något gemensamt. Old School.

En gammal ducce är i min värld ett skramlande odjur med kass körställning och ständigt något trasigt, men med väghållning och karaktär som kanske ingen annan. Och det handlar inte om maxeffekt.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Förr var hojar inget man med nytaget intensivkörskolekörkort satte sig på och körde genom tät stadstrafik hem och parkerade. Det krävdes handlag för att alls få igång den, karlatag för att manövrera och kunskaper och verktyg för att hålla den rullande. Men då gav den något tillbaka och hojåkare hade något gemensamt. Old School.

En gammal ducce är i min värld ett skramlande odjur med kass körställning och ständigt något trasigt, men med väghållning och karaktär som kanske ingen annan. Och det handlar inte om maxeffekt.

Okej!
Det låter som en tid då jag inte skulle ha ägnat mig åt motorcyklar alls.

För mig personligen får jag ut massor av en hoj som är driftsäker och har moderniteter som ABS och TC
och förstår inte alls nöjet i det du beskriver. Låter mest som HD hard core-snubbarna.

Och så ska du inte glömma att vi har bitterheten och föraktet för alla som inte tycker exakt som oss gemensamt. :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Förr var hojar inget man med nytaget intensivkörskolekörkort satte sig på och körde genom tät stadstrafik hem och parkerade. Det krävdes handlag för att alls få igång den, karlatag för att manövrera och kunskaper och verktyg för att hålla den rullande. Men då gav den något tillbaka och hojåkare hade något gemensamt. Old School.

En gammal ducce är i min värld ett skramlande odjur med kass körställning och ständigt något trasigt, men med väghållning och karaktär som kanske ingen annan. Och det handlar inte om maxeffekt.

Ord! Precis som jag ser det också.

Btw, känns ju rimligt att jag tittar på en Streetfighter nu. Läser detta:

"Körställningen är testets mest ansträngande. Du sitter framåtlutad med mycket vikt på handlederna och glider lätt fram mot tanken på ett ofördelaktigt sätt. Streetfighter S är ansträngande att köra i stadstrafik och din kroppsposition fungerar bäst vid bankörning".

Så jävla givet. Var kör jag mest? Till jobbet. Mycket stan. EXAKT vad jag är ute efter. Sport Classicen var förjävla obekväm. Älskade den.

- - - Updated - - -

Ducati har blivit för mainstream :smasha :crash :lol
Sådan herre, sådan hund?

#audi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mycket stan och till/från jobbet = Vespa

All "onödig" körning = Ducati
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Hallå Ducatister!
Jag har en fråga ang min Ducati 1198S: Då jag beställt nya kolfiberkåpor till backspeglarna från USA som väntas komma denna vecka så är det dom jag behöver lite tips om. För att byta ut kåporna måste blinkersglaset demonteras från originaluppsättningen. Har sett nån bild på nåt utländskt forum där man med hjälp av en flat skruvmejsel försiktigt bänder loss insatsen, ska tydligen ha nån typ av snäppfäste. Min fråga är, har någon provat att demonterat blinkersinsatsen på detta vis? Finns det nåt annat bra sätt?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top