Ducati Trubbel

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Ducati 1000ss
Har en polare som i förhoppning om många roliga mil köpte en ducati 748 -00 föra våren "Mot min inrådan" med 700 mil på mätaren.
När han i år lämmnar in den på en känd mc firma i södra sverige så konstaterar de att det är PORER från FABRIK i toppen på den ena cylindern villket resulterar i att tändstifts hålet fylls med olja.

Kompisen blir ju såklart förtvivlad när han får reda på att hans serevice istället för 5000:- springer iväg upp mot 25000:- istället och frågar ju såklart om detta inte är nått som borde gå på goodvill garantin även fast hojen är importerad, verkstaden nämner i ett tidigare skede att detta är ett VANLIGT FABRIKATIONSFEL på ducati av -00 årsmodel.

Men både verkstaden och importören av ducati är mycket oresonliga i denna affär, ska det verkligen vara såhär när man lägger mängder med pengar på en hoj , ovasett om den importeras eller ej så kommer den ju från en och samma fabrik och bör ju således behandlas lika.

Detta bevisar dock bara vad jag alltid tyckt DUCATI ÄR SKIT, och dess importörer gör ju inget för att förbättra min inställlning till märket och fabriken iallfall, sen att dessutom verkstaden har en attityd är ju ännusämmre.

PS Ja hojen är importerad, men likväl BÖR ju fabriken ta sitt ansvar vad det gäller fabrikationsfel som dessutom är VÄL kända och har funnigts sen hojen var ny.

Skriv gärna vad ni tycker om detta, jag själv tycker det är rent ut sagt för dåligt, och ska gå vidare med det.

Bamse

Bollsports-VM på is???!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
En liten del av en Gixxer, saknar min Bläjjjjd!!
Fruktansvärt dåligt bemötande av återförsäljaren, definitivt!
Men kanske inte så förvånande, har en känsla av att handlaren du talar om befinner sig i Skåne?
Jag hade heller inte givit upp, en viss goodwill måste finnas, men den sitter nog lång inne om hojen är parallelimporterad.

Ett förslag är väl att även ta kontakt med Biscaya eller annan välrenomerad Ducatihandlare som kanske är liiiiiite mer tillmötesgående.

Men att säga att Ducati är skit tycker jag är hårt. Kanske inte är en isolerad händelse iom att du säger att det är ett fabrikationsfel. Men så dålig kvalitet har inte maskinerna.

Mingves

Guest
Jag skulle kontakta ÅF för ducce i det land som hojen köptes. De kan säkert fixa nått bra...man kan ju iallafall testa.

///Mats

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
out4speed skrev:
Har en polare som i förhoppning om många roliga mil köpte en ducati 748 -00 föra våren "Mot min inrådan" med 700 mil på mätaren.
När han i år lämmnar in den på en känd mc firma i södra sverige så konstaterar de att det är PORER från FABRIK i toppen på den ena cylindern villket resulterar i att tändstifts hålet fylls med olja.

Kompisen blir ju såklart förtvivlad när han får reda på att hans serevice istället för 5000:- springer iväg upp mot 25000:- istället och frågar ju såklart om detta inte är nått som borde gå på goodvill garantin även fast hojen är importerad, verkstaden nämner i ett tidigare skede att detta är ett VANLIGT FABRIKATIONSFEL på ducati av -00 årsmodel.

Men både verkstaden och importören av ducati är mycket oresonliga i denna affär, ska det verkligen vara såhär när man lägger mängder med pengar på en hoj , ovasett om den importeras eller ej så kommer den ju från en och samma fabrik och bör ju således behandlas lika.

Detta bevisar dock bara vad jag alltid tyckt DUCATI ÄR SKIT, och dess importörer gör ju inget för att förbättra min inställlning till märket och fabriken iallfall, sen att dessutom verkstaden har en attityd är ju ännusämmre.

PS Ja hojen är importerad, men likväl BÖR ju fabriken ta sitt ansvar vad det gäller fabrikationsfel som dessutom är VÄL kända och har funnigts sen hojen var ny.

Skriv gärna vad ni tycker om detta, jag själv tycker det är rent ut sagt för dåligt, och ska gå vidare med det.

Jag hade en gång en GSXR750-96:a som var privat-imp.
Just -96:eek:rna hade ett fabrikationsfel(vissa i serien) som gjorde att nållagret gav upp på tok för tidigt och hade ingen livslängd alls.
Just detta fenomen hände på MIN hoj(som tydligen var en hoj i "fel" serie) och rasslandet i motorn tilltog alltmer.
Jag tog kontakt med KGK och berättade om mitt problem och vi löste det så att KGK stod för ALLA delar(packningar/nållager etc etc) om jag stod för arbetet, som ett tecken på just good-will!

Men man fick tjata rätt bra innan de gick med på det...
All heder till KGK!!
:tummenupp

Vad jag vill ha sagt med detta är att be din polare STÅ PÅ SIG och försöka få tag i "rätt" gubbe inne på Ducati i Sverige, det kan löna sig!
:fakta

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Sådant här är förjävligt! Att ett så stort företag riskerar sitt rykte för en sak som inte kostar mycket att åtgärda (för deras del alltså) är helt otroligt. Jag slår vad om att det hade varit andra bullar om man snackade med någon högre uppsatt på Ducati. De är säkert mer måna om företagets rykte än att jävlas om småsaker.

Stå på er!

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Ducati 1000ss
Re: Re: Ducati Trubbel

El Presidente skrev:
Jag hade en gång en GSXR750-96:a som var privat-imp.
Just -96:eek:rna hade ett fabrikationsfel(vissa i serien) som gjorde att nållagret gav upp på tok för tidigt och hade ingen livslängd alls.
Just detta fenomen hände på MIN hoj(som tydligen var en hoj i "fel" serie) och rasslandet i motorn tilltog alltmer.
Jag tog kontakt med KGK och berättade om mitt problem och vi löste det så att KGK stod för ALLA delar(packningar/nållager etc etc) om jag stod för arbetet, som ett tecken på just good-will!

Men man fick tjata rätt bra innan de gick med på det...
All heder till KGK!!
:tummenupp

Vad jag vill ha sagt med detta är att be din polare STÅ PÅ SIG och försöka få tag i "rätt" gubbe inne på Ducati i Sverige, det kan löna sig!
:fakta

Ja jag tänkte jag skulle försöka tag tag i det det själv , var precis en sån äffär som du fick han hade hoppats på, att de åtminstone skulle stå för toppen så står han för arbetet.

PS Att ducati är skit är hårt sagt , men de erfarenheter jag har haft av dem har inte vart bra, men maskinerna har ju definitivt blivigt mycket bättre nu.

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Be honom kolla med Björn på Ducati Sverige om hur han ska gå tillväga.
Håller med att man kanske kan "mötas en bit på vägen" precis som Out4speed säger!

Annars vet jag att mekarna på Ducati Stockholm är jäkligt styva på att skruva!

Stå på dig i denna sak för det kan ju lösa sig till det bättre!

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Håller med pajo.
Ta kontakt med Ducati Sverige, så högt upp som möjligt, skulle
det hända mig skulle jag bli riktigt förbannad.

Hade fabrikationsfel på min koppings slavcylinder, o det fixade
dom gratis iaf..

Dom måste ju fixa det som goodwill... stå på dig..

/E

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998
Jag hade ett liknande problem med garantin (Privatimporterad 748).
Detta gällde dock de dåliga ytskiktet på vipparmarna.
Ducativerkstaden i Stockholm hade förståelse men kunde bara hänvisa mig till Ducati importören. Importören var dock väldigt ointresserad av att hjälpa till ekonomiskt så det blev till att pynta ur egen ficka. :mad:

/Micke

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Ducati 1000ss
Han ska själv ta kontakt med ducati sverige nu i eftermiddag och se hur de ställer sej till det hela när han själv ringer till dem och inte verkstaden.

Och som jag sa till dem så står han ju självklart för rep kostnaden själv iochmed att den är importerad , men jag tycker att ducati "inte ducati sverige då" borde stå för den nya toppen tack vare att det är ett känt fabrikationsfel..

Återkommer med mer info.

Ps kör lungt bland gruskornen på vägarna nu :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det låter jäkligt konstigt att de inte gör något för att hjälpa honom. Jag hade en grov spricka i ramen på min ducce900ss -96 som jag ville åtgärda. När jag pratade med självaste ducatichefen i sverige så ringde han ett samtal och sen var det fixat. Jag hade bara behövt sagt till så hade jag fått den hemskickad till mig från italien. Jag behövde "bara" betala arbetet för att byta ramen.

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Ducati 1000ss
Dee_cati skrev:
Det låter jäkligt konstigt att de inte gör något för att hjälpa honom. Jag hade en grov spricka i ramen på min ducce900ss -96 som jag ville åtgärda. När jag pratade med självaste ducatichefen i sverige så ringde han ett samtal och sen var det fixat. Jag hade bara behövt sagt till så hade jag fått den hemskickad till mig från italien. Jag behövde "bara" betala arbetet för att byta ramen.

Jo men man får ju förstå ducati sverige lite också tack vare att denna hoj är importerad.

men man kan ju tycka att de kunde ta kontakt med ducati fabriken och nämna problemet så hade säkert de stått för toppen om killen stog för arbetet.

men de var inte intresserade av att hjälpa honom på nått sätt.

han funderade också på att byta in den mot en ny 03 748 och frågade om de kanske kunde deala med affären om ett bra inbytespris men inte ens det var de intresserade av :-(

Lite tråkig inställning.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
out4speed skrev:
Jo men man får ju förstå ducati sverige lite också tack vare att denna hoj är importerad.

men man kan ju tycka att de kunde ta kontakt med ducati fabriken och nämna problemet så hade säkert de stått för toppen om killen stog för arbetet.

men de var inte intresserade av att hjälpa honom på nått sätt.

han funderade också på att byta in den mot en ny 03 748 och frågade om de kanske kunde deala med affären om ett bra inbytespris men inte ens det var de intresserade av :-(

Lite tråkig inställning.

Just ja, glömde nämna att min var också import. Men som du säger så kan det vara förståeligt och finns där ingen garanti kvar så har de rätten på sin sida. Hoppas bara att de visar serviceanda och fixar detta.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...