Ducati V-Twin -> V4

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Jaha nu väljer Ducati att byta från V2 till V4 på supersport/bike fronten?

https://www.asphaltandrubber.com/bikes/ducati-ceo-confirms-v4-superbike-project/

Många kanske har haft aningar om detta innan, jag har nog inte riktigt föreställt mig det eller valt att bara vara ignorant.

För mig har Ducati alltid handlat om v-twinnen (eller L-twin).

Nu ska jag inte racka ner på Demsosedicin, den låter ju riktigt maffig förvisso.

Ahh... jag är kluven.

Vad tror ni? Aprilia wannabe-status nu?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Bara att inse att V2 gjort sitt i superbike sammanhang. Ducati har ju försökt länge nu och när 200 extra cc inte räcker längre så är det kanske dags för en ny konstruktion.

Jag tycker det är kul att det händer nya saker på hojfronten.

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Absolut!

Tror ni det blir en monocoque v4 eller tillbaka till ram konstruktion?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var väl mest en fråga om tid innan GP-tekniken började göra intåg i sporthojarna från Ducati.
V2 har nått vägs ände för högprestandatillämpningar.
Hade varit lite kul med en ny motorkonfiguration istället för V4 och R4.

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Var väl mest en fråga om tid innan GP-tekniken började göra intåg i sporthojarna från Ducati.
V2 har nått vägs ände för högprestandatillämpningar.
Hade varit lite kul med en ny motorkonfiguration istället för V4 och R4.

Well tekniken har man fört över till gatcyklar sedan långt tebaks, men maskin är ju nu först på tal och det skall bli intressant att följa utvecklingen på denna ducce, gp hojen är ju onekligen stark och tålig så dom har nog en bra utgångspunkt. :)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Lite trist tycker jag.
Inte att Ducati satsar på V4 i sig, det kan bli en riktigt spännande hoj om det vill sig.
Men lite trist är det ändå att det inte finns några seriösa prestandatwinnar kvar. Möjligen för racing att de inte riktigt klämmer det mera, men för gata har ju en riktig sporttwin med relativt flack effektkurva varit brutal, när man kan få ut effekt även i lägre hastigheter.
Nu har ju iofs de senaste twinnarna från Ducati levt rätt mycket på varv de ändå, vilket ju tagit bort en del av poängen, men ändock. Jag kommer sakna dem, alternativet, ljudet, osv.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Well tekniken har man fört över till gatcyklar sedan långt tebaks, men maskin är ju nu först på tal och det skall bli intressant att följa utvecklingen på denna ducce, gp hojen är ju onekligen stark och tålig så dom har nog en bra utgångspunkt. :)

Och att gå från en utdaterad motorkonfiguration var ännu en sådan tekniköverföring...
Ducati har ju inte kört V4 i MotoGP länge för skojs skull, utan för att det helt enkelt är bättre.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Och att gå från en utdaterad motorkonfiguration var ännu en sådan tekniköverföring...
Ducati har ju inte kört V4 i MotoGP länge för skojs skull, utan för att det helt enkelt är bättre.

Enl. Wikipedia har Ducati kört V4 i MotoGP sen 2011...och tycker att deras nuvarande Motogp hojen är riktigt bra jämfört med förr:tummenupp (sällan ser tekniska problem under tävlingar förutom kraschar)

https://en.wikipedia.org/wiki/Ducati_Desmosedici

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
Enl. Wikipedia har Ducati kört V4 i MotoGP sen 2011...och tycker att deras nuvarande Motogp hojen är riktigt bra jämfört med förr:tummenupp (sällan ser tekniska problem under tävlingar förutom kraschar)

https://en.wikipedia.org/wiki/Ducati_Desmosedici

Ehm Ducati har kört med V4 sedan 2003 vilket framgår i artikeln. :va
Inledningsorden beskriver det ganska bra:
"Ducati Desmosedici is the name of the series of four-stroke V4 Prototype Motorcycles developed by Ducati to compete in the MotoGP World Championship" :7peta

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
V4 från Ducati fanns redan på 60 talet, Apollo.
Det är väl bara att inse att en tvin har svårt att hänga med en radfyra.
Reglementet var väl kanske bättre förr 750cc fyrcylindrig mot 1000cc tvin.

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Äntligen säger jag! Fantastiska nyheter! Det är just V-twinnen som gjort att man inte slagit till på en.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Enl. Wikipedia har Ducati kört V4 i MotoGP sen 2011

Och just därför låter man bli wikipedia. Skapat av amatörer för amatörer...

Jag tror inte att denna påstådda ändring från twin till V4 har något att göra med deras prestanda i WSB. Detta handlar om att sälja gathojar. Om man har en gathoj som anspelar på Chaz Davies säljer man färre gathojar. Om man har en gathoj som anspelar på Dovizioso eller Lorenzo så säljer man fler gathojar.

Prestandaskillnaden i WSB lär bli marginell och om de kommer med en V4-gathoj skulle jag inte bli ett dugg förvånad om detta blir en dussinmodell som ersätter "bas-Panigalen" medans Panigale R - det vill säga basen för WSB-hojen - lever vidare som twin i något eller några år till.

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc

Jag tror inte att denna påstådda ändring från twin till V4 har något att göra med deras prestanda i WSB. Detta handlar om att sälja gathojar. Om man har en gathoj som anspelar på Chaz Davies säljer man färre gathojar. Om man har en gathoj som anspelar på Dovizioso eller Lorenzo så säljer man fler gathojar.

Prestandaskillnaden i WSB lär bli marginell och om de kommer med en V4-gathoj skulle jag inte bli ett dugg förvånad om detta blir en dussinmodell som ersätter "bas-Panigalen" medans Panigale R - det vill säga basen för WSB-hojen - lever vidare som twin i något eller några år till.

Intressant att du är så motsägelsefull gentemot kören. Du som ändå verkar sitta på mycket kunskap.

Dessutom är väl R-modellen för homologisera deras superbike? Vore väl konstigt om R-modellen skulle vara fortsatt twin då? Det skulle innebära att dom fortsätter tävla med twin också? Eller har jag fått det hela om bakfoten?

Du tror inte det kan ha något att göra med eventuella påtryckningar från (whatever organistaion som driver WSBK) om att dom inte får fortsätta med högre kubik än resterande tillverkare?

I sådana fall skulle väl Honda/Suzuki också tillverka hojar med V4 motorer? (Eller tjae... Honda vettefan) :hihi

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag gissar bara och jag kan ha fel, men för mig låter det vågat att svänga över hela WSB-satsningen till V4 i ett nafs. Dagens Panigale R har ändå inget gemensamt med gathojen Panigale och man har investerat mycket i att få den konkurrenskraftig, så jag skulle bli förvånad om den får V4 före dussinmodellen för gatbruk.

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis

Har du med din insikt någon uppfattning om vad som kan tänkas skilja i ren motorprestanda mellan de mogna och utvecklade motorer som körs i WSB nu ? Tänker alltså inte resursfattiga privata satsningar nu.
Jag tror som du skriver att det inte blir någon avgörande skillnad vad gäller ren motorprestanda per omgående vid en övergång till v4 för Ducati även om jag får det till att nuvarande reglement innebär fördel 4cyl 1000 över 2cyl 1200 lite som 2cyl 1000 favoriserades över 4cyl 750 och 3cyl 900 en gång i tiden.
Teoretisk fördel på pappret skall sedan översättas i praktiken vilket kan ta sin tid och kräva sina ingenjörs-testtimmar....

Blir nog ingen officiell V4 från Ducati i WSB innan tidigast 2019.

http://www.crash.net/wsbk/news/2379...ase-v4-introduction-for-world-superbikes.html

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin

Fast jag tror ändå att ducati kommer må bättre med en v4 en en tvinn. redan innan de extra volymen så klagades av ducati att sbk reglementet favoriserade radfyror eftersom ducati var tvunga att trimma sina tvinnar så hårt att de inte höll längre än något race. Å det var ju med 999an som var la det bästa hojen på banan. Sen fick de 200cc, sen fick de ha mindre restriktorer för insuget har jag för mig. Nu senast körde de ju med sitt minst sagt knepiga avlopps liknande avgassytem för att få mer vrid på låg/mellan registret. Så jag tror inte de kan göra nått mer med en tvinn då radfyror hänger på trots det att Ducati har fått sina igenom sina önskemål.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag tor nog också att WSBK-hojens uppdatering kommer dröja en stund längre än gathojen. Det är ändå en del utvecklingsarbete med en ny hoj, och att få den till samma nivå som den gamla hårdtrimmade och välkända.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag gissar bara och jag kan ha fel, men för mig låter det vågat att svänga över hela WSB-satsningen till V4 i ett nafs. Dagens Panigale R har ändå inget gemensamt med gathojen Panigale och man har investerat mycket i att få den konkurrenskraftig, så jag skulle bli förvånad om den får V4 före dussinmodellen för gatbruk.

Spekulationen var väl att den skulle provas som vanligt i SST ett år innan man tog upp den till WSB. Det troliga är att den introduceras 2019 där.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ärsch. De kan väl göra som ägaren och blanda motorer och teknik lite varstans ifrån i koncernen :gnissla:banana

En V4 utvecklad av Skoda, porsche eller kanske rent av Lamborghini :D

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...