Ducati V-Twin -> V4

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
V4:an har alla möjligheter till mer toppeffekt, men behöver Panigalen det idag? Mig veterligen hänger den även på nu på rakorna också.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Ärsch. De kan väl göra som ägaren och blanda motorer och teknik lite varstans ifrån i koncernen :gnissla:banana

En V4 utvecklad av Skoda, porsche eller kanske rent av Lamborghini :D
Det hade varit coolt om Ducati ställde upp med två olika motorkonfigurationer, men har inte Honda rejsat med olika motorkonfigurationer innan? typ v4 med twin å twin med radfyra nån gång? Kanske inbillar mig.

Men e la rätt vanligt att nya hojen testat i lägre klasser innan den tas upp till premium klassen. Yamaha har la gjort det med sin r1 och Ducati körde la Panigalen i superstock innan de tog upp den till Sbk. Har för mig att Checka gnällde vid ett tillfälle att de hade tagit mästerskapet om de bara fick tillgång till Panigalen, vilket visade sig fel då den inte blitt konkurrenskraftig förrens förra året å i slutet av 2015 års säsongen.

E just att en tvinn måste trimmas till högre grad jämfört med en fyrcylindrig, som gör det mer kostsamt/hk och hållbarhetsmässtigt. Hojen i sig verkar ju vara lika snabba som Kawwan typ som är ett monster jämfört med andra.

Får se hur årets SBK med ännu lägre tillåten trimningsgrad kommer påverka något, kanske bmw eller aprilia kommer vara på topp i år.

Last edited:

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Just fan... dom körde ju panigalen i superstock innan WSBK.

Har inte följt WSBK senaste åren.

Saknar Checa på 1198an :tuttar

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Ehm Ducati har kört med V4 sedan 2003 vilket framgår i artikeln. :va
Inledningsorden beskriver det ganska bra:
"Ducati Desmosedici is the name of the series of four-stroke V4 Prototype Motorcycles developed by Ducati to compete in the MotoGP World Championship" :7peta

Vad bra:) och jag har inte orkat läsa hela artikeln:( Då borde inte vara några problem för Ducati att lyckas med V4 på supersport/bike fronten:tummenupp

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det hade varit coolt om Ducati ställde upp med två olika motorkonfigurationer, men har inte Honda rejsat med olika motorkonfigurationer innan? typ v4 med twin å twin med radfyra nån gång? Kanske inbillar mig.

Ett tag på nittiotalet hade Honda två versioner av NSR i 500GP-klassen. En var en twin, med lägre viktgräns, och den andra var en V4 med högre effekt, eller åtminstone mer körbart register. Som jag minns var det endast Repsol Honda som hade tillgång till V4an, medan en del satellitförare körde V2. Mig veterligen har de inte gjort motsvarande i WSBK, rätta mig om jag har fel?

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
V4:an har alla möjligheter till mer toppeffekt, men behöver Panigalen det idag? Mig veterligen hänger den även på nu på rakorna också.

Om gatcykeln är något av gå efter, så är det inte toppeffekten som är problemet i sig, men körbarheten. Eller ja, den har inte de fördelar som de hade förut med ett köttigt linjärt mellanregister vis-a-vis 4-cyl.

Superquadromotorn är rätt extremt överkvadratisk med ett slag på bara knappt två millimeter längre än Suzuki GSXR1000 K5! Detta med 600cc cylindrar mot 250cc... Varvtalsregistret verkar ligga mellan 8-11,5 tusen varv, med en skaplig ketchupeffekt. Inte det man förknippar med twinnar direkt.

http://www.motorcycle.com/gallery/g...g?g2_GALLERYSID=TMP_SESSION_ID_DI_NOISSES_PMT

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC