Ducati V4 - tråden.

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Hej på er alla!

Jag kan inte hitta någon Ductati V4 tråd på forumet, finns det ingen eller är det jag som missar den?

Med vänlig hälsning, M
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Ser fram emot att få provköra den. Om den är allt som jag drömmer att den är lär det väl bli ett inköp inom överskådlig framtid. Kanske till nästa säsong, så har dom förhoppningsvis rett ut alla eventuella barnsjukdomar också tills dess :)
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Hej igen.

Vad Jag vet så har den få barnsjukdomar, motorn har utsatts för ett rigoröst testpropram och hela motor är ju dessutom byggd för tillförlitlighet och långa serviceintervaller.
Vevstakar och ventiler är ju tex inte i titan utan i stål just för att få ännu bättre tillförlitlighet. (Kommer en 999cc version med detta nästa år för tex WSBK och alla andra som vill tävla med hojen)

Eftersom det skrivs väldigt lite om denna så kan jag dela med mig av min lilla erfarenhet från när jag provkörde den på Bike här i Gbg.

Första intrycket när jag gled iväg med den var att den var väldigt användarvänlig.
Inget speciellt slirande på kopplingen för att komma iväg, utan bra utväxling och väldigt finstämd bränsletillförsel, inget on/off känsla alls utan snarare tvärtom, väldigt finstämd på gashandtaget..
Fick lite sporttourring känsla på den när jag körde det till en början för jag tyckte den var så himla lättkörd och användarvänlig.
Det ändrades dock när man vred rullen i botten!
Denna hojen drar riktigt bra redan från låga varvtal och hela vägen upp till varvstopp!
Första fullgasreporna som jag drog med den så hade jag dock förväntat mig mer om jag skall vara ärlig.
(Jag är van vid effekt, kör en 1290 Superduke med helsystem till vardags)
Men jag märkte dock att denna motorn har en jävligt skön karaktär, den dra fint över hela registered men om man varvar den ordentligt så får man ut max av den för den har en skön effekt knuff på topp som tillsammans med det speciella V4 ljudet gör så att håret på armarna reser sig! :kär:tummenupp


Gjorde några håriga inbromsningar med den också och måste säga att bett och känsla i frambroms är betydligt bättre än på min KTM Superduke 1290, ett finger på handaret var fullt tillräckligt!

En annan sak som gör att den kändes så användarvänlig är den mot-roterande vevaxeln, man känner verkligen av detta när man kör den aktivt, den är inte alls så wheeliebenägen som man skulle kunna tro med 200 hk på bakhjulet redan i originalutförandet. (Se MCN test av denna så ser ni själva siffrorna)

Summa sumprum, grym jävla hoj!!!:rock
Jag är mycket imponerad av hur komplett den kändes som produkt, hittade inte en enda sak att anmärka på under min provkörning av denna V4S!

Skulle kunna vara priset då isåfall....
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Växellådan var fantastiskt smidig. Hojen är som sagt mkt lättkörd. Superbromsar!

Min R1:a känns betydligt mer svårkörd. Kärv och bråkig, typ.

Det negativa var att Duccen var spårkänslig. Lite slingrig vid pådrag, tyckte jag.
Kanske det feta bakdäcket som inte trivdes på de usla Göteborgsvägarna.....
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
En annan sak som gör att den kändes så användarvänlig är den mot-roterande vevaxeln, man känner verkligen av detta när man kör den aktivt, den är inte alls så wheeliebenägen som man skulle kunna tro med 200 hk på bakhjulet redan i originalutförandet. (Se MCN test av denna så ser ni själva siffrorna)

Lugn och fin nu, MCN använder en bänk som kastar ur sig siffror som är avsevärt högre än från de flesta andra håll. Vid körning på samma bänk av 44teeth så gav Ducati V4 ~188-189rwhp medan en RSV4RF ~180...

https://www.youtube.com/watch?v=9QMTINxRXLU

Men detta var inte körning på samma dag, så det kan diffa 2-3hp åt endera håll för varje cykel. Angående det generella problemet med att ta bänksiffror för givet kan jag bara rekommendera den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=NkNfmW44zuA
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Lugn och fin nu, MCN använder en bänk som kastar ur sig siffror som är avsevärt högre än från de flesta andra håll. Vid körning på samma bänk av 44teeth så gav Ducati V4 ~188-189rwhp medan en RSV4RF ~180...

https://www.youtube.com/watch?v=9QMTINxRXLU

Men detta var inte körning på samma dag, så det kan diffa 2-3hp åt endera håll för varje cykel. Angående det generella problemet med att ta bänksiffror för givet kan jag bara rekommendera den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=NkNfmW44zuA

Jag läger inget större värde i just det testet.
Men faktum är ju att Panigale V4 lämnar ruskigt bra med effekt redan i originalutförande!

Här nedanför tex, kolla effektkurvorna och skit i siffrorna om du nu hänger upp dig så mkt på just den biten...

https://www.visordown.com/features/2018-litre-superbike-test-all-dyno-numbers
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Hade turen att få testa några få varv med V4 S i helgen på Desmocenters provkörningsdag ute på Arlanda TT1.

Vad ska man säga som inte redan har sagts? Kan bara instämma med kören, vilket makalöst maskineri dom har fått ihop.

Om jag ska anmärka på något är väl att den kändes lite yvig i fronten vid hårt gaspådrag, detta behöver väl kanske i och för sig inte vara något negativt utan bra då man känner vad som faktiskt händer, men jag hade alldeles för kort tid på den för att göra en korrekt bedömning. Sen kan man säkert ändra läge på fjädringen osv osv.. :tungan

Om det är något som jag blev sjukt imponerad av direkt så var det auto-blipper och quickdown shift, satan i gatan vad stabil hojen blir vid inbromsning och vad silkesmjukt det var att bara dra ner 2 växlar... :kär

Nu ska jag bara börja spara... :crash
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Noterade att ShervinRRR kan helt enkelt ha varit före sin tid med sina ram-modds :3freak

Ramen på översta bilden är vanliga Panigale V4 och den undre är V4R.
Ducati säger att det är för att få mera flex i ramen (samt spara vikt.??).

V4R_frame.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Mycket riktigt, och det där är väl ytterligare ett bevis för att det är brutalt olika strategier bakom ramkonstruktionen hos posör-hojar vs riktiga race-hojar...?

Om du jämför ramkonstruktionen hos Panigale V4 med andra Superbikes och framförallt med Ducatis egen MotoGP-hoj så är själva ramen hos Panigale V4 otroligt kort vilket innebär att den inte bidrar med särskilt mycket flex till det totala flexet mellan fram och bakhjul. Här har man alltså valt att plocka av styvhet från området precis bakom styrhuvudet, något som brukar påverka hur mycket hojen styr i slutet av trailbromsningen och mitten av kurvan.

Jag skulle dock inte råda gemene Panigale V4 ägare att åka ner till Desmocenter för att rita av dessa hål och sedan springa in på Jula för att köpa en Dremel...Det finns sannolikt något mer i denna historia som inte framgår i marknadsföringen...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top