Ducati?

emelie87

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2008
Hoj
yamaha yzf 750, yamaha yz 125
Hej
Är ny här på sporthoj. Funderar på att skaffa en ducati, men har hört att dom krånglar rätt mycket. Så undar om någon har lite erfarenhet om ducati?

Det är en ducati monster -01. Hörde att den va lite lättare att köra, min 750 är för stor för mig. Så hörde att monster var mer anpassad för kortare personer, den väger inte heller så mkt. Sedan är den också snygg;)

Kramar emelie :rolleyes:

Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Det beror väl på vilken årsmodell, innan -02 så var det en annan ram(?) bla. andra motorer/ mindre. De nyare är väl inte så dåliga, min pappas 800 -03 har inte krånglat nått iaf :)

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Ducati är lite speciella hojar.
av någon anledning brukar man vilja vara väldigt noggrann, extra noggrann med just ducce att hojen är servad enligt bok på auktoriserad verkstad.

ducati beskrivs av många (läs ducatifrälsta) som en hoj med mer karraktär och en maskin med hjärta, jämfört med japanska hojar. om detta i praktiken innebär att de är bättre hojar är väl helt klart diskutabelt.

Japanarna har rykte om sig att bygga hojar som bara går och går utan större krångel.

Italienarna är väl kanske inte direkt kända för att bygga nått som INTE krånglar. (Fiat, Alfa, Ducati, Aprilia, Binelli, MV, Ferrari osv osv)
sköts dessa med varsam hand är de underbara maskiner, men behöver kanske pysslas om något mer.

på senare år upplever jag kanske att tillförlitlighet och kvallité hos ducati fått ett rejält uppsving och sedan 2000 och frammåt kraffsar japanerna i hasorna.

En ducatiägare får vara villig att slanta upp lite mer i servicekostnader om de skall göras hos auktoriserad handlare. i gengäld får man en hoj som skiljer sig på många punkter från japsen. framförallt står sig andrahandsvärdet långt bättre på dessa hojar.

är själv, med skräckblandad förtjusning på väg in i en äganderelation med en ducce. hoppas och ber till den italienske guden att det ska gå bra.

//Droopfy

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Lyssna med Sportbike här på forumet.
Bra påläst på Duccar.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Man måste ge sin hoj lite kärlek, då ger den kärlek tillbaka.
Min 900 SL (till salu) har gått över 8000 mil och visst har slitdelar behövts bytas ut. Men rent "strul", nix, bara service och underhåll.
Köp du en Ducce, sköt om den väl och kör hoj med ett leende på läpparna.

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Hoj
Monster 900 -02
Jag har haft min i 2 säsonger nu. Har inte haft några oväntade utgifter på den hittills.

Jag tror inte du kommer bli missnöjd.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Har haft två.. en -97 och min nuvarande -98
Min -97:a ägde jag i 6 år och under den tiden körde jag upp den till runt 4500 mil inkl ganska mycket bankörning. Hade under den tiden en eller två småsaker att åtgärda.. Laddningen av batteriet pajade pga. att en kabel gick av och den bakre hubben blev lite nerslipad pga. att jag monterat drevet lite fel. Inga stora grejer alltså..

Sen beror det mycket på vilken modell på Ducati man tänkt sig. Jag känner inte till något speciellt problembarn, men vissa av dem vill gärna ha lite mer kärlek än andra.

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
Det snackas en del om att ducatisterna bara mecka o inte kör så mycket men dels är det nog snack o elakt förtal o dels beror det nog på att vi gillar att pyssla med våra hojar. Sedan är Ducceklubben så himla hjälpsam så börjar man fråga o pilla på något får man genast en massa svar, förslag o hjälp så det blir lätt att man fortsätter o tittar igenom resten när man ändå håller på.

klart du skall köpa Ducce!! O gå sedan med i Ducceklubben, en västgötsk broder är alltid välkommen!!
/Hanna *exil-västgöte*

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Du får väl helt enkelt pröva Ducati och se att det inte är mer krångel med dom än andra hojar. Jag föreslår att du börjar din Ducati karriär med en S2R1000, silver och svart, 750 mil och med ett Termignoni helsystem. Dom är bäst :fakta
Råkar ha precis en sån som jag kan sälja för att hjälpa dig komma igång med Ducati livet.

WildChild

Gick med
13 May 2004
Hoj
Ducati Monster
Efter några år på en fireblade ville jag ha något med mer kör glädje och som inte kosta skjortan att försäkra.
Att åka Monster är kanon! Min 620 Sie är kanske i klenaste laget på pappret men på en kurvig landsväg är det inte hojen som sätter begränsningarna. Visst saknar man farten på rakorna med bladen men de tar man igen i kurvorna!

Det stod en bra beskrivning här på SH om hur det var att köpa sin första Ducati.
Det är som att ta det röda pillret i filmen Matrix, There is no return!:tummenupp

Köp en Ducce och gå med i klubben!

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
Se till att Monstret du köper har insprutning...
Brukar stå "ie" efter modellnummret, ex. Monster 620ie, 800ie etc, har du råd, köp en S, med S:et menas att det är en lite lyxigare modell, bättre bromsar, alu sving etc. (ex. Monster 620Sie)

Har aldrig haft problem med någon av mina Duccar... :)

/issi

Asdum

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2008
Hoj
en MC
Att Duccar krånglar mer än andra hojjar är en myt som lever kvar sedan stenåldern då Ducati byggde hojjar med "det som fanns på hyllan".

Så köp du en Ducati och upptäck hur livet ska levas...

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Köp en om du vill och lyssna inte så mycket på åsikter.
De krånglar nog inte mycket mer än andra hojar, sköter man dem så kan de gå hur långt som helst.

Sen finns det ju klubben så klart. Har tyvärr gått utför sista tiden med andra kvinnliga ordföranden på raken. Fick sälja duccen och köpa en HD istället.
Kanske köper en ducce igen när det är ordning på styret...

:lol

WildChild

Gick med
13 May 2004
Hoj
Ducati Monster
De krånglar nog inte mycket mer än andra hojar, sköter man dem så kan de gå hur långt som helst.

Sen finns det ju klubben så klart. Har tyvärr gått utför sista tiden med andra kvinnliga ordföranden på raken. Fick sälja duccen och köpa en HD istället.

:lol

:fakta
Soci Nuovo #76... när gick du med i klubben?

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick

Instämmer, även i sista stycket :D

Har haft 4 Duccar. Alla har varit egensinniga, förutom den senaste. Det är liksom charmen med dem. Man får behandla dem som individer, inte som maskiner. Gillar man inte det så kanske man ska köpa ett annat märke, ja eller någon av de senaste Duccarna såsom 999-1098.

/Mackan

Last edited:

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
Håller med om att köra monster med insprutning. Det var det som fick mig att skippa tanken på en 600 o gå för en 620. Någon sa till mig att alla 620 har insprutning men det kanske de inte har? Min har i alla fall det är en 620ie från 2005.

Men om du leter efter en liten lättkörd hoj för en person som inte har giraffben så här monstret jättebra! "Perfekt för oss med taxben" var det en kille som sa efter att ha provsuttit mitt lilla monster :) Andra kallar den för pocketbike :)

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Du kan ju köpa senaste nummret av tidningen Motorrad, där står lite om vad de fått ut av att långtidstesta en ducati

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024