Ducati?

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Har inte läst artikeln men hörde att det var ett kolvras bland annat.
Detta är väl för många ingen överraskning då vissa experter på området upptäckte att kolvarna kunde vara underdimensionerade redan tidigt förra året.

Men testet är ju endast på 1098 opch det är väl knappast vad TS hade tänkt sig. Eventuella problem med motor osv. gäller endast de nyare modellerna med 1098 motorn.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Blev det en öm tå så var det inte meningen, förstår dock inte vad du menar:confused:

Inte alls. De testade ju en -09 R1 som också råkade ut för ett kraftigt haveri.

Poängen är ju iofs att jag inte förstog varför du lade den första kommentaren utan att nämna att Yamahan också råkade ut för ett haveri och att detta är något som kan hända även de japanska tillverkarna.
 

baging

Chef!
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
1967 Harley Pannachopper
Hänger på här med en annan Ducatifråga!!

Har till slut bestämt mej för att järnsängen (67a Harleyn. NU vågar men sej in på det här forumet kanske ;) ) skall bort, och eftersom resten av vagnparken med 4 hjul bara består av bilar från Italien som oxå har coola tillnamn som "corsa" , så är det dags att uppfylla en riktigt gammal dröm!
Det är som så att jag sedan läääänge snöat in på en 900 SS eller kanske hellre en SL från åren 93-95 nånstans. Så nu behöver jag lite tips:

1. VAD skall man kolla på? Vanliga fel?
2. Varför har en del halvkåpa och en del helkåpa? Modellskillnad?
3. Några specialare som är mer intressanta än andra runt dom åren?

Mvh /Stefan
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hänger på här med en annan Ducatifråga!!

Har till slut bestämt mej för att järnsängen (67a Harleyn. NU vågar men sej in på det här forumet kanske ;) ) skall bort, och eftersom resten av vagnparken med 4 hjul bara består av bilar från Italien som oxå har coola tillnamn som "corsa" , så är det dags att uppfylla en riktigt gammal dröm!
Det är som så att jag sedan läääänge snöat in på en 900 SS eller kanske hellre en SL från åren 93-95 nånstans. Så nu behöver jag lite tips:

1. VAD skall man kolla på? Vanliga fel?
2. Varför har en del halvkåpa och en del helkåpa? Modellskillnad?
3. Några specialare som är mer intressanta än andra runt dom åren?

Mvh /Stefan
Börja med att kolla in min säljes annons! :tummenupp
 

baging

Chef!
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
1967 Harley Pannachopper
Ahh, kanon! Den kan bli riktigt intressant!
Då borde du ju vara specialist i ämnet ;)

Justdet, en fråga till, "Superlight IV".... finns dom i olika versioner?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ahh, kanon! Den kan bli riktigt intressant!
Då borde du ju vara specialist i ämnet ;)

Justdet, en fråga till, "Superlight IV".... finns dom i olika versioner?
Japp

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ducati/ducati_900sl 94.htm

In launching the 900 Superlight in 1992. Ducati revealed a new-found ability to broaden its range with a new bike that was closely related to an existing model. The Superlight was a sportier version of the 900SS. the air/oil-cooled, two-valvcs-per-cylinder V-twin that offered a simpler and less expensive alternative to the Bologna firm's more powerful and exotic eight-valve superbikes. Ducati hardly needed to produce another new model, because the 900SS itself had been successfully restyled and updated only the year before. But the Bologna firm saw the opportunity to create a significantly more sporty bike with little extra effort. Hence the arrival of the Superlight, complete with more aggressive image, reduced weight and no room for a pillion. With the exception of a ventilated cover for its dry clutch the engine was unchanged.

That meant a 904cc. 90-degree. SOHC desmodromic V-twin, cooled by oil and air, and putting out a 73bhp at 7000rpm. (Ducati by now measured power in a more conservative way than in previous years.) Much of the chassis was also borrowed from the 900SS, including the steel ladder frame, Showa upside-down forks, and rear shock unit from the same Japanese firm. The Superlight got its name from its weight-reducing chassis modifications.

These included 17-inch Marvic wheels that combined aluminium rims with magnesium spokes and hubs. The front mudguard was made from carbon-fibre instead of plastic. The rest of the bodywork was shared with the 900SS, apart from the single-seat which, in conjunction with the removal of pillion footrests, allowed the twin tailpipes to be raised slightly.

The SSL disappears at the end of 1997, the 900 standard S evolved/moved and it approached the SSL more and more, as well on the plan of the performances as of the equipment. Its higher tariff is not really any more justified. It nevertheless left to 4.922 specimens since 1993.
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Hänger på här med en annan Ducatifråga!!

Har till slut bestämt mej för att järnsängen (67a Harleyn. NU vågar men sej in på det här forumet kanske ;) ) skall bort, och eftersom resten av vagnparken med 4 hjul bara består av bilar från Italien som oxå har coola tillnamn som "corsa" , så är det dags att uppfylla en riktigt gammal dröm!
Det är som så att jag sedan läääänge snöat in på en 900 SS eller kanske hellre en SL från åren 93-95 nånstans. Så nu behöver jag lite tips:

1. VAD skall man kolla på? Vanliga fel?
2. Varför har en del halvkåpa och en del helkåpa? Modellskillnad?
3. Några specialare som är mer intressanta än andra runt dom åren?

Mvh /Stefan
Jag har en SS900 -93, men om jag skulle handla i dag så skulle det nog bli en SL900.
Pinnbultarna till cylindrarna kan gå av. Inte så jobbigt om det är främre men lite mer jobb om det är bakre.
Sprickor i ramen uppe vid styrhuvudet förekommer, så kolla det.
Nudan har halvkåpa och är inte lika snygg (mon personliga åsikt)

Kul att fixa med dom är t.ex. högrekomp, lite större cylindrar och kammar.

Så mitt råd är: KÖP EN SL :tummenupp
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har en SS900 -93, men om jag skulle handla i dag så skulle det nog bli en SL900.
Pinnbultarna till cylindrarna kan gå av. Inte så jobbigt om det är främre men lite mer jobb om det är bakre.
Sprickor i ramen uppe vid styrhuvudet förekommer, så kolla det.
Nudan har halvkåpa och är inte lika snygg (mon personliga åsikt)

Kul att fixa med dom är t.ex. högrekomp, lite större cylindrar och kammar.

Så mitt råd är: KÖP EN SL :tummenupp
Ang. ramen, de flesta ramar hann bytas på garantin, så även min.
 

baging

Chef!
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
1967 Harley Pannachopper
Ok! Tacksomf*n för tipsen!!

Då är det ju egentligen ingenting att snacka om, utan bara gå direkt på en SL.... det räckte ju att läsa "Marvic wheels that combined aluminium rims with magnesium spokes and hubs." :tummenupp
Och eftersom tanten är hopplöst förälskad i SIN 52a järnsäng och på inga villkors vis tänker sälja, så är det där med skjutsdyna oväsentligt.

Håller helt med SuperSport ang halvkåpan. Den är inte alls lika snygg... vilket då innebär att cyklar som heter Nuda går bort i sökningarna ;)
Hmmm.... dom kör alltså Mikuni? Märkligt... ja, eller inte kanske...

Maverick's hoj ÄR klart intressant. Måste bara sondera terrängen lite först så jag vet exakt vad jag vill innan jag commitar till nånting. Sen, inte minst, måste ju gamm-HD'n säljas först, vilket iofs inte borde vara ngt problem, men ändå... läbbigt egentligen att man kan få nästan 3 stycken SS/SL för vad det härket är värt :D

Att skruva är jag inte rädd för (det är ju faktiskt det jag lever av under dagtid), men det är ju bra att veta vad dom svaga punkterna kan vara....
Kom på nu att jag skruvat Ducce för nåt år sen, en 82a Darmah som behövde ny startmotorkoppling. Påminde inte så lite om Alfornas märkliga konstruktioner :D

Usch, jag vill ha en SL NU!
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Å en fråga till alla duceister som vet något om olika modeller.

Vilka modeller har våtlamellskoppling, eller från vilket årtal har ducce våtlamellskoppling? Funderar på en ducce jag med, men vill ffs ha en med en "riktig" koppling iaf!!!
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Våt resp. torrkoppling på Ducati´s modeller är lite beroende på motor.

Torrkoppling har:
alla 2v 900cc eller mer (Monster, SS, Multistrada, Hypermotard mm)
alla 4v motorer från 748 till 1198 (848 undantaget, den har våtkoppling)


Vilken modell funderar du på?
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
har tagit steget och köpt en Ducati monster, skaffade min en 900 Sie-00.
den har insprutning och alusving, fullt justerbar framgaffel från showa samt öhlinare bak. Sen är det lite mera kolfiber lull-lull annars rent motormässigt skiljer de sig inte.
Har kört japaner förut en hel hög faktiskt och det jag tycker är skillnaden är att den är roligare på nåt konstigt sätt...:va
Svårt att förklara men den är fulladdad mer körglädje som inte tex hondorna har haft. Ta tex kopplingen, jag har "torris" på min, det är lite mer sport att slira med den än en vanlig koppling, antingen kopplar du eller inte!! Men det gör liksom inget, man bara flinar och tänker "Ducati, italiensk ingenjörskonst!!":tungan
Men vänta tills du växlar, en ren dröm att växla om man jämför med en japan, tom Hondas låda ligger i lä!! sen finns det saker som är mer praktiskt på en japan men vad f-n du åker inte hoj för att det är praktiskt med bagageutrymme osv.
Köp en eller prova nån, du lär inte ångra dig.:yoparty
 

baging

Chef!
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
1967 Harley Pannachopper
Ok, nån mer fråga till en 900 SS/SL-kunnig:

Hur vet jag garanterat att det är rätt fälgar på en SL? Syns det på ngt bra sätt?

Har kikat runt lite på Tyska cyklar. En av dom har solokuts, rätt superlight-dekaler på kåpan osv, MEN fotpinnar bak? Känns som att man kan misstänka att det är en konverterad SS....

Har SLen egna chassinummer och i såna fall, finns det ngn som har koll på det där?

Jag vet, jag SKA gå med i Ducceklubben :)
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
En Superlight har en fin liten plakett på styrkronan där numret framgår. Definitivt inga skjutspinnar. Höga blås. Bromsoket bak sitter lite annorlunda än på Supersport. Sen är det väl massa annat som jag glömt, som t ex kopplingskåpa i kolfiber, fram- och bakskärm i kolfiber, fullflytande bromsskivor från Brembo fram. Vad gäller fälgarna så var det bara -92 som det satt mag-fälgar på.

/Mackan
 

Bifogat

  • MEDIUM10.JPG
    MEDIUM10.JPG
    184.9 KB · Visningar: 87

Fruducati

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2007
Ort
norra delen av huvudstan
Hoj
Ducati, Multistrada 1100, -08
Sen finns det ju klubben så klart. Har tyvärr gått utför sista tiden med andra kvinnliga ordföranden på raken. Fick sälja duccen och köpa en HD istället.
Kanske köper en ducce igen när det är ordning på styret...

----------------------------------------------------------------------


Varför är det ett problem? :va Det är väl kunskapen och inte könet som avgör vilken position man har? du borde sagt din åsikt på årsmötet.
lycka till med din HD.
 
Last edited:

baging

Chef!
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
1967 Harley Pannachopper
En Superlight har en fin liten plakett på styrkronan där numret framgår. Definitivt inga skjutspinnar. Höga blås. Bromsoket bak sitter lite annorlunda än på Supersport. Sen är det väl massa annat som jag glömt, som t ex kopplingskåpa i kolfiber, fram- och bakskärm i kolfiber, fullflytande bromsskivor från Brembo fram. Vad gäller fälgarna så var det bara -92 som det satt mag-fälgar på.

/Mackan


Ok, då kan man sluta oroa sej för fälgarna då ;)
Antar att dimensionen är densamma....

Får försöka kolla detaljskillnader på bilderna, bl.a. det där med oket bak! Tack!

Sen finns det ju klubben så klart. Har tyvärr gått utför sista tiden med andra kvinnliga ordföranden på raken. Fick sälja duccen och köpa en HD istället.
Kanske köper en ducce igen när det är ordning på styret..

Hehe, å en annan gör ju tvärtom.... HDn ligger på blocket.se nu å napp blev det efter 3 timmar, så snart kanske jag kan leta SL på allvar!!
Sen att nånting skulle kunna vara värre än HDCS har jag dock svårt att tänka mej... :D


Verkar vara genomgående i Italienska märkesklubbar.... vi har ju en kvinnlig ordf i Alfa-klubben oxå. Ska gå med i Ducceklubben oavsett, sen får man väl se hur det känns...
 
Last edited:

Fruducati

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2007
Ort
norra delen av huvudstan
Hoj
Ducati, Multistrada 1100, -08
Ska gå med i Ducceklubben oavsett, sen får man väl se hur det känns...[/QUOTE]

--------------------------------------------

Gör det, det är en väldigt bra och trevlig klubb :tummenupp
 

Malmö Monster

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Limhamn
Hoj
R6-00
"fullt justerbar framgaffel från showa" På min -98 Monster va det oxå showa gaffel. Fanns bara två lägen. För hård eller för mjuk

har tagit steget och köpt en Ducati monster, skaffade min en 900 Sie-00.
den har insprutning och alusving, fullt justerbar framgaffel från showa samt öhlinare bak. Sen är det lite mera kolfiber lull-lull annars rent motormässigt skiljer de sig inte.
Har kört japaner förut en hel hög faktiskt och det jag tycker är skillnaden är att den är roligare på nåt konstigt sätt...:va
Svårt att förklara men den är fulladdad mer körglädje som inte tex hondorna har haft. Ta tex kopplingen, jag har "torris" på min, det är lite mer sport att slira med den än en vanlig koppling, antingen kopplar du eller inte!! Men det gör liksom inget, man bara flinar och tänker "Ducati, italiensk ingenjörskonst!!":tungan
Men vänta tills du växlar, en ren dröm att växla om man jämför med en japan, tom Hondas låda ligger i lä!! sen finns det saker som är mer praktiskt på en japan men vad f-n du åker inte hoj för att det är praktiskt med bagageutrymme osv.
Köp en eller prova nån, du lär inte ångra dig.:yoparty
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top