Ducatiklubben VS Sporthoj?

Status
Ej öppen för fler svar.

Ducati for life

Guest
håkan skrev:
2527213 Plåta vann på en KTM Superduke i standardskick! Inga Öhlins nåt annat "bling bling", direkt från affärn utan extra nåt (en speciell båt o säkerhetsdetaljerna var fixade såklart)
Endast avgasystemet var utbytt, utan bänkning efteråt tillomed ;)

...och då inser vi hur bra det går att köra med ett europeiskt rörams twinnmotor paket mellan benen. :tummenupp
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Ducati for life skrev:
2529536 ...och då inser vi hur bra det går att köra med ett europeiskt rörams twinnmotor paket mellan benen. :tummenupp

App,app din lille judas, försök inte frottea dig med grabbarna på andra sidan alperna.
Du e Ducce, han är KTM....det är INTE samma sak !!
Han vann, du förlorade. :pannkyss
 

sandstream

Guest
Zee skrev:
2527668 Hahaha! :lol Varenda gång. Gång på gång på gång. Fy fan vad bra. :tummenupp
Nån måste ju bemöta Ducati-myterna med lite fakta :D
*Superlight* skrev:
2527789 80Nm..., vad är det som är så fantastiskt med det...:va
Ingenting men om du läst inlägget jag citerade hade du kanske förstått.

Den gamla sanningen att en twin har ett så oooootroligt vridmoment och är överlägsen vilken radfyra som helst slutade att gälla för ett par år sedan när de japanska literhojarna fick bättre kurvor än twinnarna från Ducati och Aprilia med samma motorvolym.
Sen att Ducati har en modell som kostar dubbelt så mycket som en normal japs med bra kurva är inget att hänga i granen förrän japanerna tar fram en lika dyr modell.
 

Keihin

Står när du faller!
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Götet såklart!
Hoj
Ducati 1098S
sandstream skrev:
2529542 Nån måste ju bemöta Ducati-myterna med lite fakta :D

Den gamla sanningen att en twin har ett så oooootroligt vridmoment och är överlägsen vilken radfyra som helst slutade att gälla för ett par år sedan när de japanska literhojarna fick bättre kurvor än twinnarna från Ducati och Aprilia med samma motorvolym.

Vad är egentligen vridmoment (orkar inte söka och Mr S verkar kunna det här)?

/K
 

sandstream

Guest
Keihin skrev:
2529551 Vad är egentligen vridmoment (orkar inte söka och Mr S verkar kunna det här)?
Jag är usel på motorer (det blir lätt så när man kör japanskt och aldrig behöver meka) så någon annan kan säkert förklara det för dig på ett pedagogiskt vis.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Tänk om man sa åt japanerna att de kunde ta fram en sporthoj som fick kosta 280´000:-.
Den behöver inte hålla så bra, det får gärna kräva dyra servicar ofta, fanatiska köpare garanteras.



Vad tror ni, skulle de bygga en twin på 150hk stånkandes i ett plockepinn bo på 200kg med kolfiberstänka ??
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
sandstream skrev:
2529542 Nån måste ju bemöta Ducati-myterna med lite fakta :D
Ingenting men om du läst inlägget jag citerade hade du kanske förstått.

Den gamla sanningen att en twin har ett så oooootroligt vridmoment och är överlägsen vilken radfyra som helst slutade att gälla för ett par år sedan när de japanska literhojarna fick bättre kurvor än twinnarna från Ducati och Aprilia med samma motorvolym.
Sen att Ducati har en modell som kostar dubbelt så mycket som en normal japs med bra kurva är inget att hänga i granen förrän japanerna tar fram en lika dyr modell.

Självklart har en modern radfyra bättre vrid än en motor med hälften så många cylindrar. Det som uppfattas som bättre vrid i en twin är att effekten och vridet kommer på mycket lägre varvtal än på en radfyra. R1000 -04:an jag hade var björnstark men den behövde mer varv för att sticka. Duccen svarar mycket längre ner och det är väldigt trevligt enligt många.
Har du kört en potent twin någon gång?
 

Ducati for life

Guest
Triggerhappy skrev:
2529539 App,app din lille judas, försök inte frottea dig med grabbarna på andra sidan alperna.
Du e Ducce, han är KTM....det är INTE samma sak !!
Han vann, du förlorade. :pannkyss


där har du fel - det är europeer med twinnar mot resten av världen!!!:yoparty


dessutom var det du som förlorade....




....dina cash när du skaffade din kauwaskaki... :pannkyss

Triggerhappy skrev:
2529558 Tänk om man sa åt japanerna att de kunde ta fram en sporthoj som fick kosta 280´000:-.
Den behöver inte hålla så bra, det får gärna kräva dyra servicar ofta, fanatiska köpare garanteras.



Vad tror ni, skulle de bygga en twin på 150hk stånkandes i ett plockepinn bo på 200kg med kolfiberstänka ??


finns redan flera exempel - TL 1000 , SP01 heter väl några av modellerna...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Keihin skrev:
2529551 Vad är egentligen vridmoment (orkar inte söka och Mr S verkar kunna det här)?

/K

Vridmoment är som sagt ett mått på en vridande kraft. I SI-systemet anges det med newtonmeter.
Effekt är sedan produkten av vridmoment och varvtal. Så om tex två motorer har samma effekt men vid olika varvtal, så måste den motor som klarar av att ge sin effekt vid det lägre varvtalet av de två, ha högre vridmoment.

/J
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Zee skrev:
2526356

Nu kan ducatisterna kanske dra deras egna servicepriser?
Saxat från ducati.com:

THE ROAD AHEAD: 50% LESS MAINTENANCE COST
We are proud to announce that all 2007 Ducati models require less frequent service, less parts and labour during each service and, as a result, greatly reduced scheduled maintenance costs – by as much as 50%.

Reducing the cost of service when you visit your Ducati dealer for maintenance is one way to measure the new quality of Ducati. It also contributes immensely to making the Ducati ownership experience as satisfying as the Ducati riding experience.

Research and development is the number one investment at the Ducati factory. This investment in performance and quality includes our factory processes, machinery and the people who build each Ducati. By ‘engineering-in’ quality through design, materials and testing, every Ducati owner will enjoy significant and quantifiable improvements in every Ducati motorcycle.

To a rider, the best measure of quality is by the riding experience. You can feel a new smoothness to the legendary Ducati L-Twin, a more progressive nature to the powerful brakes and more confident road holding in every turn. Reliability and quality – one ride is all the proof you will need.

50% less, 100% Ducati: standard equipment in every 2007 model.
 

sandstream

Guest
Mackz skrev:
2529570 Självklart har en modern radfyra bättre vrid än en motor med hälften så många cylindrar. Det som uppfattas som bättre vrid i en twin är att effekten och vridet kommer på mycket lägre varvtal än på en radfyra. R1000 -04:an jag hade var björnstark men den behövde mer varv för att sticka. Duccen svarar mycket längre ner och det är väldigt trevligt enligt många.
Men diagrammet visar ju att kurvorna är likvärdig med små korsningar i början av kurvan för att sedan gå över till radfyrans fördel.
Om man sedan som förare upplever att twinnen har mer "vrid" i botten är ju en annan femma.
Mackz skrev:
Har du kört en potent twin någon gång?
Nope, men jag skulle gärna göra det :)

elwe skrev:
2529619 Saxat från ducati.com...
Servicepriserna är väl det minsta problemet om man vill ha en potent Ducati :D

Triggerhappy skrev:
2529558 Tänk om man sa åt japanerna att de kunde ta fram en sporthoj som fick kosta 280´000:-.
Den behöver inte hålla så bra, det får gärna kräva dyra servicar ofta, fanatiska köpare garanteras.
Vad tror ni, skulle de bygga en twin på 150hk stånkandes i ett plockepinn bo på 200kg med kolfiberstänka ??
Hade onekligen varit intressant att se vad de skulle få fram för monster med en sån prislapp.
En twin? :rofl
 
Last edited:

Motulen

Dislocerad roterad proximal humerus :(
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Pau Lanned
Hoj
Ducati
Eskilsson skrev:
2526743
Mina Varvtider

Gotlandring - 1:32:05
Kinnekulle - 1:01:xx (Gammal tid. borde bättras med ca 2 sek om jag provar igen)
Gelleråsen - 1:11:79
Sviestad - 0:55:83
Knutstorp - 1.11.xx (Regn)
Falkenberg - 0.48.6

Knutstorp 1.11.xx i regn. Rätt hyffsad tid av en gatåkare. Faktist bättre än alla i SM-toppen:1pajas
 

zhandra

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
växjö
Hoj
ducati
sandstream skrev:
2529542 Nån måste ju bemöta Ducati-myterna med lite fakta :D
Ingenting men om du läst inlägget jag citerade hade du kanske förstått.

Den gamla sanningen att en twin har ett så oooootroligt vridmoment och är överlägsen vilken radfyra som helst slutade att gälla för ett par år sedan när de japanska literhojarna fick bättre kurvor än twinnarna från Ducati och Aprilia med samma motorvolym.
Sen att Ducati har en modell som kostar dubbelt så mycket som en normal japs med bra kurva är inget att hänga i granen förrän japanerna tar fram en lika dyr modell.

Kan ju inte argumentera emot vad det gäller vrid,kurvor osv. men
Åtminstone vet jag att aprilia så sent som i år piskade samtliga literhojar.
inkl. ducati på jerez i årets masterbike.Å det var ju inte första gången heller.
Jag tycker att masterbiketesterna är ytterst relevanta i den här typen av diskussioner.Alla har samma däck.Riktigt bra förare osv,osv.Aprilian kostar ju inte en förmögenhet heller.Det gick iaf att få en
paralellimp. för 15-20.000 mer än en japsfyra och de betalar jag gladeligen.
Så twinkonceptet kan ju inte va fel.Ducati tar väldigt bra betalt för
sina värstingar bara.Det är inte konstigare än så.Vill man vara exclusive
så kostar det pengar.Det finns ju de med gott om pengar som köpte r1sp
för 189.000 och den är ju inte mig veterligen snabbast nånstans.

Vad jag egentligen skulle skriva i det här inlägget var att,för att gå topic,
köper man en snyggt designad hoj för en massa pengar vill man ju se bra ut på den oxå och det gör man inte med fladdrande hockeytröja på.
Så pass fåfäng är iaf jag.men Jag skulle för den skull inte gnälla på ngn
som vill ha tröja på
 

sandstream

Guest
zhandra skrev:
2529682 Kan ju inte argumentera emot vad det gäller vrid,kurvor osv. men
Åtminstone vet jag att aprilia så sent som i år piskade samtliga literhojar.
inkl. ducati på jerez i årets masterbike.Å det var ju inte första gången heller.
Jag tycker att masterbiketesterna är ytterst relevanta i den här typen av diskussioner.Alla har samma däck.Riktigt bra förare osv,osv.Aprilian kostar ju inte en förmögenhet heller.Det gick iaf att få en
paralellimp. för 15-20.000 mer än en japsfyra och de betalar jag gladeligen.
Vad kostar den aktuella Aprilian och Ducatin som var med i testen hos en auktoriserad svensk åteförsäljare?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top