Ducatiklubben VS Sporthoj?

Status
Ej öppen för fler svar.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Fakkverk skrev:
2530327 Amullo, jag tror att många kommer skratta åt att Ducati representeras av en, före detta, snabb förare som trots sina komaerfarenheter, representerar märket. Detta kan mycket väl vändas mot "vårt lag" i den här tråden.
:cool: Vs. :martialar

Varför det?

Ducati kastar inte gamla förare på tippen, utan tar hand om de som hjälpt företaget vinna flera års WSBK mästerskap.

Och representanter för märken behövs ju! Oavsett om det är Ducati eller Yamaha/Suzuki/Honda/Kawasaki

Fakkverk skrev:
2530327 Falappa är en skön lirare! :kryckor
Helt klart!
Det var f*n klockrent när han brände runt med största husbilen jag sett på gotland ring med vilt skrikande däck och urspillande vattentank..:D
 
Last edited:

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
PeGe skrev:
2530346 Glöm inte att Falappa är en jävel både på brudar å grappa.
Alltså är han mycket representabel för Ducatisterna.:tummenupp

Det har du alldeles rätt i, jag valde att inte kommentera detta då det s.a.s säger sig självt.
Bra att du belyser det, alla kanske inte har förstått ändå...
 

sandstream

Guest
Ducati for life skrev:
2530270 åter igen - varför är det fel att jämföra det - det är preeecis samma sak...
Men du fattar inte det att vissa är mer villiga att betala för något än andra
Därför att Ferrari och Toyota spelar i två olika divisioner vilket de flesta förstår.
Jämför gärna Ferrari, Lamborghini och Porsche men blanda inte in Volvo i den jämföreslen.

För du anser väl inte själv på fullt allvar att en Ducati är jämförbar med en Ferrari och tex en Suzuki med en Toyota?
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Superlight skrev:
2530278 Han (Falappa) var ju rejsförare inte lingvist. Huruvida de som bygger har samma språkkunskaper vet jag inte. Men du har tydligen varit på fabriken. Berätta lite mera om det besöket :D

Klart jag vet att falappa var rejsförare, en av de största dessutom !
Jag har inte vart i fabriken men eftersom jag vet att kamjusterings toleranserna i Ducce fabriken skulle få Honda att svimma (enligt Hardcore Ducce folk).

Så hur jäkla noga kan de vara?
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
amullo skrev:
2529383 Jag skulle åka och hälsa på Argyle..

Men när taxin kom så märkte jag att motorn gick, men det var ingen bakom ratten.. Nåväl, jag tog en promenad istället, men fick vända när jag kom till spåret där järnvägsbommen var nere, men det kom inget tåg. Efter mycket om och men så dök jag upp hemma hos Argyle, men det verkade inte vara någon hemma, även fast det lyste i fönstret. Jag tänkte kolla övervåningen, men hissen gick inte hela vägen upp, så jag tog trapporna. Någon verkade ha lämnat dörren olåst, för på loftet lekte det tomtar.. Då gav jag upp och gick hem.

:whip :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Triggerhappy skrev:
2530361 Klart jag vet att falappa var rejsförare, en av de största dessutom !
Jag har inte vart i fabriken men eftersom jag vet att kamjusterings toleranserna i Ducce fabriken skulle få Honda att svimma (enligt Hardcore Ducce folk).

Så hur jäkla noga kan de vara?

Jag har besökt "min" fabrik.. Och blev förvånad. Jag trodde det skulle vara mer... Italienskt...

Vad gäller kamjusteringenså var min precis som det står i boken.. 100 resp. 106. Numera omställd (tack Tom) till 90 resp 106.
 

sandstream

Guest
Ducati for life skrev:
Vissa människor är villiga att betala mer för att uppnå en inre känsla än andra. ALLT är INTE motor effekt etc etc etc.
Så där ja, nu börjar vi närma oss pudelns kärna igen.
Det är ju precis det som de här diskussionerna handlar om men som nästan ingen Ducati-ägare vågar skriva, dvs att de inte köper sin Ducati för att den är bättre än någon annan hoj utan för att det är just en Ducati och att ägandet av en sån ger en speciell känsla.
Jag ser inget fel i det så länge man inte anser sig själv vara lite förmer än andra som valt att köra tex japanska hojar.
Ducati for life skrev:
Och angående varför jag fortsätter ta upp det med vinsterna är ju uppenbart. Ni/du klankar ner p ducati som om det vore dåliga motorcyklar och att teknikerna i Bologna inte vet vad dom gör... ÄNDÅ vinner Ducati fler segrar i superbike självt än alla andra tillsammans och allt de gör är att följa de regler som alla får följa...
Då har du missförstått mig, jag har aldrig någonsin påstått att Ducati gör dåliga hojar.
Jag menar tvärtom att de gör bra hojar men att de kostar på tok för mycket i förhållande till vad man får för pengarna (och då är själen, känslan eller vad man nu vill kalla det inte medräknad).
 

Lill-Sivert

Älskar V-twin
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Getinge
Hoj
Virago
Jag undrar varför det ska snackas så mycket rejs hela tiden?
En twin hör hemma på landsvägen i lugn och ro, den ska inte stressas så att säga.
 

sandstream

Guest
Fakkverk skrev:
2530286 Glöm inte att den massproducerade Celican i mitt exempel är kittad, vässad och stylad! Lika mycket pengar kan vara nerplöjt i den bilen som andrahandsvärdet på en fin F40 är idag. Dessutom är den snabbare runt banan i mitt exempel. Kom igen då Sandstream, vilken tar du? :D
Jämförelsen blir tyvärr ännu skevare om de har samma pris eftersom det inte går att relatera till en japs och en Ducati.
Fakkverk skrev:
Du föreslår att vi ska relatera till Ferrari och Lamborghini men glöm för bövelen inte bort att detta också är en landskamp.:mattias Pasta eller ris, saké eller ett gott vin från någon pittoresk bergsby i södra Italien, espresso eller grönt thé, Nagasaki eller Rom, sitta på golvet eller på stolar, Ferrari eller Mazda...
Hur skämtsam du än är finns det faktiskt en liten sanning i det där.
Det är smått komiskt att se svenskar ta till sig den italienska kulturen på olika sätt bara för att de har köpt en produkt där ifrån :hihi
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
sandstream skrev:
2530389 Jämförelsen blir tyvärr ännu skevare om de har samma pris eftersom det inte går att relatera till en japs och en Ducati.
Hur skämtsam du än är finns det faktiskt en liten sanning i det där.
Det är smått komiskt att se svenskar ta till sig den italienska kulturen på olika sätt bara för att de har köpt en produkt där ifrån :hihi

...det mångkulturella samhället gäller bara ibland vet du väl....:)
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
sandstream skrev:
2530357

För du anser väl inte själv på fullt allvar att en Ducati är jämförbar med en Ferrari och tex en Suzuki med en Toyota?

Varför jämföra Suzuki med Toyota för ?

Suzuki har ju sin Swift.. :tummenupp
2.jpg


Iof.. Suzuki har väl någon prototyp gokart-bil med gixxer motor va?
Eller är det bara i spelvärlden?

Ducati har ju faktiskt tillverkat motorer för sportvagnar en gång i tiden..
The Tecno K bland annat..
176_quattroruote2.jpg
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
sandstream skrev:
2530369 Så där ja, nu börjar vi närma oss pudelns kärna igen.
Det är ju precis det som de här diskussionerna handlar om men som nästan ingen Ducati-ägare vågar skriva, dvs att de inte köper sin Ducati för att den är bättre än någon annan hoj utan för att det är just en Ducati och att ägandet av en sån ger en speciell känsla.
Hur menar du att den inte skulle vara "bättre".. Bättre på vadå? Effekt?
Jag skulle egentligen gå in i en lång harang av känsla, passion och annat här. Men jag håller mig saklig. Jag föll för två saker. Ljudet och utseendet. Var det effekt jag var ute efter skulle jag köpt en R1 (som var värst "då"). Men jag gilade inte designen. eller sittkomforten. eller kopplingen. eller bromsarna. eller försäkringspremien.

sandstream skrev:
2530369Jag ser inget fel i det så länge man inte anser sig själv vara lite förmer än andra som valt att köra tex japanska hojar.
Tack.. De flesta av oss anser oss nog inte "förmer" än förare av japs hojar.

sandstream skrev:
2530369Då har du missförstått mig, jag har aldrig någonsin påstått att Ducati gör dåliga hojar.
Inte? Skall vi söka lite? Jag kan påminna mig kommentarer som dålig kvalitet, går sönder ofta, ståendes efter vägen osv. Har jag fel?

sandstream skrev:
2530369Jag menar tvärtom att de gör bra hojar men att de kostar på tok för mycket i förhållande till vad man får för pengarna (och då är själen, känslan eller vad man nu vill kalla det inte medräknad).
Det kan jag hålla med om.
Priserna är höga på nya duccar, kanske tillochmed FÖR höga i vissa fall.
Vi får se efter den 11:e November då nya kommer ut. Den är utlovad till USD 15.000$ i USA.. ~120.000 Svenska. Det är IOFS ett MSRP pris, så Svenska priset hamnar säkert på Mille nivå.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
PeGe skrev:
2530346 Glöm inte att Falappa är en jävel både på brudar å grappa.
Alltså är han mycket representabel för Ducatisterna.:tummenupp
Well, med tanke på ducatisternas grappasmak, får ni gärna behålla de däringa brudarna för er själva. Fan, ni verkar vara såna som snackar mycket grappa men sen har tusen ursäkter när det skall drickas seriöst och bra :arsele

Sen vill jag bara tillägga att det är patetiskt att se en massa... Hmm, låt säga klent beväpnade... tusenkubiksförare spänna sig för varann. Snälla, spar det till korvmojjen grabbar. Här vet alla att tusen cc är för såna som inte kan köra :arsele :D
 

Ducati for life

Guest
sandstream skrev:
2530357 Därför att Ferrari och Toyota spelar i två olika divisioner vilket de flesta förstår.
Jämför gärna Ferrari, Lamborghini och Porsche men blanda inte in Volvo i den jämföreslen.

För du anser väl inte själv på fullt allvar att en Ducati är jämförbar med en Ferrari och tex en Suzuki med en Toyota?


jo dessvärre tycker jag lika lika båda bygger bilar - men efter olika filosofier, marknader och framförallt köpare. Toyota har en F1 bil tex, men det går inte så bra för dom heller, Honda lika så - men ändå är det europeer som dominerar i F1 och dom har ju samma regler att följa
.
Saken är den att Toyota står för en filosofi som är precis som de flesta andra japaner, oavsett om det gäller mc, båt eller bil - det ska byggas många enheter, snabbt, och billigt. Man ska uppnå antalet byggda enheter - sen att det sedan står ett överskott att säljs ut för inga pengar till vinter...

Och om det är som du säger så köper jag det - Ducati bygger hojjar i en helt annan division :yoparty - sen är det upp till var och en att avgöra om det är värt dom pengarna - precis som med ferrari, porsche, lambo eller andra status märken som i grund och botten egentligen inte presterar bättre än ett billigare alternativ.
 

sandstream

Guest
Bonnie skrev:
Ducce har redan insett att de inte har någon chans mot japsen när det gäller riktiga sporthojar. Nu har de hittat andra nischer att satsa på, helrätt tycker jag.
Men de vinner ju i WSBK och enstaka lopp i MotoGP, det måste ju betyda att deras gathojar är överlägsna :yoparty
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Triggerhappy skrev:
2530229 Säljaren bor i skåneland ! vems bror som heter Anders vet jag dock inte, snackar vi hojen, säljaren eller köparen...eller mig. Jag har då ingen bror som heter Anders..(vad jag vet)


Du kanske har en son som heter Anders som du inte heller vet om!??:näsblod
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Triggerhappy skrev:
2529558 Tänk om man sa åt japanerna att de kunde ta fram en sporthoj som fick kosta 280´000:-.
Den behöver inte hålla så bra, det får gärna kräva dyra servicar ofta, fanatiska köpare garanteras.



Vad tror ni, skulle de bygga en twin på 150hk stånkandes i ett plockepinn bo på 200kg med kolfiberstänka ??


Hmm, tror inte min va så dyr när den va ny, men tung o slö e den..:gnissla
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
....satan va jag har skrattat i denna tråd, ! Det roliga är att jag tror att dom flesta som kör japs härinne skiter fullständigt i vad "NI" sitter på för rörhögar och hur mkt grappa med grabbarna ni får i er och vilka fabriker ni varit på och hälsat på både döva och blinda förare mm.....

Det som är så härligt tacksamt är att ni försvarar era maskiner med näbbar och klor (beundransvärt) för det här är blodigt allvar för en del av er, man skymfar inte en rörhög ostraffat :D

Hoppas ni ngn gång vågar klivet upp och sätta er på en japs modell nyare..
vice versa tror jag många susamahondakaki förare lätt ställer upp på bara för att än en gång få bekräftat att man naturligtvis gjort rätt val...

KÖR SNYGGT allihopa....... :pannkyss


P.S Se citatet nedanför från en ÄKTA ducati förare..
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top