Ducatis koppling??!

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Även jag kör med Zeke´s koppling och är mycket nöjd med den.

Slipperclutch är en nödvändighet om man kör mycket bana och inte orkar lära sig motgasa eller att det börjar gå så fort att man inte hinner det.. Annars funkar vanlig koppling ganska bra. De större 996 motorerna har lite trögare massa, så där är nog slipperclutch mer berättigat än på min lilla varvvilliga 748.

Ett tydligt tecken på kopplingslitage är att oljudet ökar, hojen blir svårkörd och ryckig på lägre varv och speciellt i lägra hastigheter. Ta av kopplingskåpan och titta på spelet mellan korgen och lamellerna. är det mer än 2mm så kan man börja titta på att köpa nya lameller och korg. Normal koppling ca 3000-3500:-. Slipper från 4200:- och uppåt.

Men en bra bränslemapp kan även minska hackigheten på lägre varv. Men duccarna brukar gilla lite högre varv än 3500.. kör minst runt 4000 så funkar den bättre..

Och välkommen som ägare! :D
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
kjellon skrev:
2288692 Ligger med i Ducceklubben!!
Ska precis köpa ett drivpaket och funderar på att ändra drevningen faktiskt.

Ryckig gång kan vara tecken på en skuren kedja också... och eftersom du ska köpa nytt drivpaket så kommer du säkert att bli förvånad över hur mycket ett orig.bakdrev kostar.

Har du tänkt ha hojen länge så ett tips kan vara att köpa lös hub till bakhjulet som man kan montera drevämnen på istället... (kan vara bra om man vill trixa med olika drevningar eller om man tror att man sliter drivpaket hårt).

//D - med 14-38 drevning som funkar finfint.
 

Ducati for life

Guest
Kan varmt rekomendera byte av kopplingskorg till en lättare i alu, tex en Zeke, som jag själv är mkt mkt nöjd med.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Grattis till Hojen :tummenupp
Som nämnts tidigare så är det nog så att under 3500 rpm så blir det ryckigt på 6:an.
Men om du nu fortfarande skulle misstänka att den är sliten så är det väldigt lätt att demontera, fördelen med torrkoppling jämte det att man inte får oljeslirproblem är att man tjoffar isär det på en kvart, sen är det bara att mäta tjocklek.

Vidare så brukar en sliten koppling börja bråka när man drar ur den på höga växlar, min visade dom tendenserna när man drog ut den fullt på sexan, dock inte puttrande på tre å fem.

Lycka till
 

kjellon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
-00, Ducati 996
Tackar för alla kommentarer kring detta, var faktiskt iväg till Biscaya igår och införskaffade ett nytt drivpaket. Köpte dock ett originalpaket då jag just vid detta tillfälle vill spara pengarna jag har över till min semester som till stor del kommer att omfatta min ducce.
Måste passa på att säga att denna butik var en underbar upplevelse! Komma in på en reservdelsavdelning där det sitter entusiaster bakom disken. Skulle kunna stannat i timmar och pratat Ducati med dessa herrar!
Det finns inte lite detaljer att hotta sin Ducce med??! Kommer nog att investera i någon form av ALU-koppling till nästa säsong detta av 2 anledningar som jag förstått det. Tystare koppling samt något rappoare gång i motorn då denna är betydligt mycket lättare än originalkopplingen. Har läst om några som sätt på ett ALUsvänghjul dessutom, funderar även på att ge mig på detta.
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Klart du ska ha ett lättat svänghjul i alu! En nästan lika självklar modd som nya blås, omdrevning, div kolfiber, magnesiumfälgar, slipper clutch, radialbroms, power commander. Glömde jag nåt?

/Ssss
 

kjellon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
-00, Ducati 996
Kan bara säga SATAN!!

Bytte drivpaket. Cykeln blev en helt annan!! Nu kan man luffa runt på rätt så låga varv utan att cykeln studsar som en påtänd kanin! Underbart.

Just nu regnar det men så fort detta slutar så ska jag ut och bränna!!

Gud va jag älskar motorcyklar (och min Anna förståsssss!!)!!


Kjell
 
Last edited:

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ktm 640sm -03
Hej, min koppling har blivit konstig, låter konstigt (typ gnisslar)och "hugger" lite när man kör iväg i 1:an. Men den slirar inte det minsta, och det är egentligen bara precis när man kör iväg som man märker det. Hittade detta citat som kan stämma in:


Eller så kan det vara så att innanför kopplingen finns det ett par skivor som har en tendens att bli skeva vid mycket körning i stadstrafik. Då kan koppöingen upplevas att den hugger, framför allt när man lägger i ettan och släpper upp kopplingen. .
Per..

någon sade att det kanske kunde vara kopplingskorgen/lamellerna som hade för stort spel, jag skruvade av kåpan och kollade men det såg bra ut (tror jag)

vad ska jag göra? är det bara till att köra tills det inte funkar längre?
Tacksam för idéer!
 

Bifogat

  • DSC00322.JPG
    DSC00322.JPG
    44.9 KB · Visningar: 247
  • DSC00321.JPG
    DSC00321.JPG
    58.2 KB · Visningar: 239

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Lameller/stålskivor börjar bli lite slitna. Det finns några olika sätt o fixa detta.

1. Du kan plocka ur skivor o lameller (göra lite rent), Blanda o byt plats på dom.

2. Plocka ur skivor o lameller. Köp lite vitt Lithiumfett på sprayburk (finns bla på shell) Spraya in lameller o stålskivor, på båda sidorna (ja du läste rätt). Sen tar du en trasa o torkar bort allt mycket noga. Monterar allt o du kan köra några hundra mil till.
Slirar det efter du har monterat paketet, Så får du torka ännu renare från fett. Eller så kör du tills det "slits" bort.

3. Köp nya lameller o skivor.

Detta är en bra början. Man kan oxå exprementera med att byta ut ngn stålskiva, med ngn som är lite tjockare m.m.
 
Last edited:

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ktm 640sm -03
Tack för svaret! Jag ska testa plocka av dom och blanda dom, är det något speciellt man ska tänka på vid när man skruvar loss/monterar tillbaka?
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Lånar denna tråd.
Min koppling började låta illa dagen innan bes, rev upp den och såg att tryckplattan börjat få sprickbildningar.
Den var sprucken även i botten i fjäderhålen, köpte mig en beggad som skulle ha varit monterad ett år och den var och sprucken i botten av fjäder hålen.
Mina fjädrar var tok slut så den hade hackat sönder kopplingskorgen och lamellerna var helt slut.
Undrar om det är ett typfel på tryckplattorna att dom spricker i botten på fjäder anläggnings ytan?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Dern är ryckig den hojen, precis som en 998 jag haft och den 1098a jag har idag. Det går fint att mappa den ordentligt så du får lite bättre gång på låga varv. Jag hade en gång ett Monster S4RS med en 999s motor i och dels så hade Hypetrick Tom mappat om den och dels drevade jag om den och det var en helt annan hoj...fungerade supernajs även i en bilkö.

Dessutom kan du plocka isär lamellerna och kanske göra rent och smörja med lithiumfett lite typ. Omdrevning skulle nog göra susen...
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Lånar denna tråd.
Min koppling började låta illa dagen innan bes, rev upp den och såg att tryckplattan börjat få sprickbildningar.
Den var sprucken även i botten i fjäderhålen, köpte mig en beggad som skulle ha varit monterad ett år och den var och sprucken i botten av fjäder hålen.
Mina fjädrar var tok slut så den hade hackat sönder kopplingskorgen och lamellerna var helt slut.
Undrar om det är ett typfel på tryckplattorna att dom spricker i botten på fjäder anläggnings ytan?

Vad är det för ngn hoj?

Om det är en Ducati med torrkoppling, så vill jag svara nej!
Har aldrig råkat ut för det, eller hört ngn annan med det problemet.

Hur har fjädrarna hackat sönder korgen, och hur kan dom vara tokslut?
Förstår ingenting... :va
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Det är en Monster 900-98 med torr koppling.
Det är inte fjädrarna som hackat sönder korgen utan lamellerna, djupa hack på 5mm på fingrarna som sticker upp.
Fjädrarna mätte jag till 40mm om dom ska visst vara mellan 45-50mm och inte gå att trycka ihop allt för lätt.
Mina var som sagt 40mm och är super lätta att trycka ihop.
Fjädrarna ligger ju i "koppar" på tryckplattan och där i botten är det hål genom vid ytter kanterna.
Fixar bild i kväll.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Aldrig nånsing och jag har haft ett par duccar....me som utslitet ser det ut som..Iof byter jag alltid platta nästan genast till en snyggare så materialet är väl tåligare än detta...men det ser konstigt ut verkligen. De där se gjutna ut de där fula orig plattorna....
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top