Ducatister och Aprillistas (och jag är ny här)

Bo Diddley

Bo Diddley
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 996
Ny på sporthoj, men hängt här ett tag. Istället för att hälsa mig välkommen kan kanske någon svara på en fråga.

Funderar på ny hoj, Aprillia Mille eller Ducati 748/916/948. Har en specifik fråga till er som känner till dessa hojar: har fått för mig att en nackdel med Millen är dyra reservdelar (tänkte köra halvförsäkrat), har också fått för mig att en nackdel med Ducatis är dyra servicekostnader. Hur ligger det till? :va

Vill börja köra mer bana, men kör fortfarande som en kratta. Villken av dessa hojar tror ni skulle funka bäst för detta?
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Aprilia har ju vunnit en del tester på bana..Helt klart det bästa valet.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Vet inte om ducatin är så mycket biligare på reservdelar än millen. Om du vill ha en mille som e beg så kolla på 01-03 eftersom de har bättre koppling än <-00 + lite annat som är fixat. Kvalite på millen då, jodå det är inte mycket som brukar krångla typ en sak som jag vet till 01-03 och det är packningen till hydral koplingen men annars så är det inget annat fel vad jag vet de går och går bara utan bekymmer. Sen får du fråga ducati nissarna hur ducati är.

Millen

+Bra pris
+Bra kvalitet , allt håller inget krånglar
+Inte så dyr på service(ventilerna behöver oftast inte justeras, 4000mil och de har inte ändrat sig något alls)
+Grym väghållning
+Bra kräm i motorn

Ducati(det jag kan säga + om)

+Snygg
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Ska väl jag försöka svara då...

Ducati

+Bra kvalitet, (på min i alla fall)
+Grym väghållning
+Bra kräm i motorn
+Snygg
+Kan köra billigt på Ducatiklubbens körningar
+Grymt skön motor
+Finns mycket kul att köpa till dem (kolfiber o magnesium m.m.)
+Bra banhoj.

-Dyr i inköp.
-Dyr på service(ventilerna behöver oftast justeras, 1000mil)
-Obekväm sittställning på hojen(förutom på bankörning)

Finns säkert med...
 

Günther

Guest
Hallo från tüskland!

Alla mottorräder du funderar över är mycket bra motorrad, ja. Aber är du som du säga nybörjaren(was ist kratta?) och vill köra bana så tycker jag du ska fundera på en Multistrada(såklart)!! Mycket lätt att köra, och snabb så att det räcker till sehr långt.

Om du inte gillar denn, så titta på 748S eller R! Då har du en viel bra motorrad som fungerar jättebra på banan och som du hittar väldig billig idag! Det finns massor med begagnaden på marknad.
www.mobile.de

/Günther
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Vilken hoj du ska köpa hänger på dig själv, pröva och låt din egen smak avgöra.

Ska du köra halvförsäkrat så köp kåpor och tank ca5-10 tusen och sätt på dom innan du kör. Delar i övrigt är väl inte så dyra men service kostar pga ett måste, annars kan det bli dyrt.

/N
 

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Ort
$kå|\|e
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Ohhh shit... Nu börjar det :hihi

:corn
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Ungefärlig servicekostnad på en 748-916-996.

1000 mila service = Ca. 5500:- på verkstad.

2000 mila service = ca 7000 - 8000 :- på verkstad.

Enkel ventiljustering = 2000 :- inkl CO-halt justering
ventiljustering + kamremsbyte = 3500 - 4000:-
Priserna varierar beroende på ort.

Klarar man att byta olja, oljefilter, luftfilter och bromsvätska själv blir det betydligt mycket billigare.

Några saker man dock bör lämna in för är kamremsbyte vartannat år (eller 2000 mil) och ventiljusteringen (var 1000:e mil)

Vilken som är bättre av hojarna är ju en fråga om tycke o smak.. Har sett tester där Duccen vinner och andra där Millen vinner.
Jag ser det såhär.
Bankörning intressant? = Ducce
Bankörning ointressant eller bara nånngång = Mille


PS. Ducati -98 har riktigt bra priser på försäkringen.. och det finns fina exemplar med låga mil på marknaden. Vad sägs om helförs./helår för 3600:-
 
Last edited:

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Ort
$kå|\|e
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
amullo skrev:
Ungefärlig servicekostnad på en 748-916-996.

1000 mila service = Ca. 5500:- på verkstad.

2000 mila service = ca 7000 - 8000 :- på verkstad.

Enkel ventiljustering = 2000 :- inkl CO-halt justering
ventiljustering + kamremsbyte = 3500 - 4000:-
Priserna varierar beroende på ort.

Klarar man att byta olja, oljefilter, luftfilter och bromsvätska själv blir det betydligt mycket billigare.

Några saker man dock bör lämna in för är kamremsbyte vartannat år (eller 2000 mil) och ventiljusteringen (var 1000:e mil)

Vilken som är bättre av hojarna är ju en fråga om tycke o smak.. Har sett tester där Duccen vinner och andra där Millen vinner.
Jag ser det såhär.
Bankörning intressant? = Ducce
Bankörning ointressant eller bara nånngång = Mille


PS. Ducati -98 har riktigt bra priser på försäkringen.. och det finns fina exemplar med låga mil på marknaden. Vad sägs om helförs./helår för 3600:-

Amullo! Du måste ha den som cut n' paste, eller :hihi

PS. Försäkringen e låg som sagt, jag betalar 2100 kr hel/hel :tummenupp
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Svane skrev:
Amullo! Du måste ha den som cut n' paste, eller :hihi

Synd bara att man inte har Copy / Paste på stålarna också.. Men till sommaren får man åka på Magnesium iallfall..

Vad gäller Duccen så har iallafall min 97:a med 4000 mil på mätaren funkat klanderfritt sen jag köpte den (Edit: då 1600 mil på mätaren). Med ett undantag. Laddningen slutade fungera eftersom en kabel var av.. lödde ihop det gratis.

Jag har den på verkstad var 1000:e mil för ventiljustering och kamremmar vartannat år.. Olja & annat byter jag själv.

Men Millen verkar också vara en fin hoj. De mille ägare jag snackat med är mycket nöjd med den. Eftersom jag inte provat den så avstår jag att kommentera ytterligare.
 

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Ort
$kå|\|e
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
amullo skrev:
Synd bara att man inte har Copy / Paste på stålarna också.. Men till sommaren får man åka på Magnesium iallfall..

Vad gäller Duccen så har iallafall min 97:a med 4000 mil på mätaren funkat klanderfritt sen jag köpte den (Edit: då 1600 mil på mätaren). Med ett undantag. Laddningen slutade fungera eftersom en kabel var av.. lödde ihop det gratis.

Jag har den på verkstad var 1000:e mil för ventiljustering och kamremmar vartannat år.. Olja & annat byter jag själv.

Men Millen verkar också vara en fin hoj. De mille ägare jag snackat med är mycket nöjd med den. Eftersom jag inte provat den så avstår jag att kommentera ytterligare.

Missuppfattning... Jag menade ditt "servicetips" på Duccar, vilket fö är kanon. Frågan har ställts tusen gånger här på SH och lika tålmodigt redogör du för servicen... :tummenupp
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Svane skrev:
Missuppfattning... Jag menade ditt "servicetips" på Duccar, vilket fö är kanon. Frågan har ställts tusen gånger här på SH och lika tålmodigt redogör du för servicen... :tummenupp

Aha!! Missförstånd från min sida..

Jo.. Man försöker redogöra så gott man kan.

Generellt verkar det som att det är en del missuppfattningar om hur dyrt det är att äga en Ducce, tycker jag. Men det skulle vara intressant om man kunde få lite redogörelse för vad det kostar att äga hojar av andra märken.. där har jag tyvärr ingen koll..

Vad kostar service på R-4 hojar resp. Sp1/2 och mille??
Jag vill minnas att R1 har ganska långa serviceintervaller på ventiljustering bland annat. Har hört en siffra på 3800 mil för justering av ventiler, men det kan lika gärna var b*llshit..
 

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Jag har provat både Mille (gamla och nya) samt Ducati 916, 748, 996, 749 och 999. Din fråga gällde 748, 916 och Mille så jag håller mig till dom.

Innan jag leker expert så vill jag understryka att jag inte är någon.

Det som jag tycker skiljer hojarna mest är att Mille känns större och klumpigare (förlåt för det sista). Men det är tre jättebra hojar.

Lycka till med vilken det än blir!
 

ace748

Legal alien
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Oslo
Hoj
R1 -99
amullo skrev:
Ungefärlig servicekostnad på en 748-916-996.

....

2000 mila service = ca 7000 - 8000 :- på verkstad.

....

:va

Jag betalade ca 5000,- för min 2000 mila.. i NORGE!
Fuskarbete?

Edit:
För att tillföra lite till tråden, välj den du gillar mest i utseende och karaktär. Provkör ett par olika. Smaken är ju som :arsele
 
Last edited:

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Skibstrup Danmark- Stockholm
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
Har haft ducce innan millen.
Duccen har mer ljud och är dyrare i inköp.

Millen lite tamare ljud men en förbaskat fin hoj att köra. Man får en Mille r med en massa öhlins lull lull och cool fiber för bra många tusenlappar billigare än motsvarade Ducce. Om nu pengarna har någon betydelse.

Men ducce är ducce....Men som alla säger testa och provkör.

Jag va grymt nöjd med båda inget strul bara att gasa och åka med båda.
personligen sitter jag lite bättre på millen. Inte så mycket fram hängande över styret.Och tycker att den är mer lätt servad. Men det är högst personligt.

Kan lätt tänka mig en Ducce igen. Men jag är sååååå nöjde med min mille så det lär dröja.
/Magnus
 

Marten72

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2003
Ort
München
Hoj
Aprilia RSV R 03
Klart du skall ha en Italiensk hoj. Man blir fan glad varje gang man meckar med den och upplever skonheten i varje liten mekanisk pryl. For att inte tala om den svenska fjadringen!!

Jag stod ocksa i valet mellan Duccen och Millen.

Mina erfarenheter sa langt:
Millen har en bombsaker motor. Likadant med vaxelladan. Servicemassigt ar det nog sak samma som en japsjhoj, jag betalade mer i service nar jag korde gsxr innan. Om du sedan skall kora bana ar ohlinsgrejorna att rekomendera. Ett tips kan vara att satta i en hardare fjader bak pa ohlinaren. Original 95 N/mm ar gjord for typ 75 kg forarvikt.

Bifogade en bild pa min!!
 

Bifogat

  • IMGA0088.JPG
    IMGA0088.JPG
    43.2 KB · Visningar: 64

Bo Diddley

Bo Diddley
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 996
Tack för alla tips. Särskilt tack till Amullo - otroligt bra PR för Ducati-klubben du gör, i så gott som alla trådar med frågor om Ducati dyker du upp med tips och råd :tummenupp

Som alla säger är ju det viktigaste känslan när man kör, så nu återstår bara att ge sig ut och hitta fina exemplar att provköra. Och hitta pengarna att köpa den hoj man vill ha.... :tomten
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top