Ducativerkstaden Halmstad-Gustav, ett seriöst företag?

PeterJunvik

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2008
Hoj
05, Ducati Monster S2R
Jag har nyligen haft min S4R inne för ventiljustering, kamremsbyte och oljebyte hos Halmstad-Gustav. Det började med att jag för några veckor sedan ringde runt och kollade priser för ventiljustering och kamremsbyte. I Halmstad fick jag priset "2000-2500 kr beroende på hur mycket jobb det är med ventilerna". Detta verkade som ett ok pris för mig.

Någon dag senare ringde jag igen för att boka tid och blev då frågad om jag hade fått prisuppgift, så jag svarade förstås precis som sagt under tidigare samtal att jag fått uppgiften 2000-2500 beroende på ventilerna. Jag lägger till att jag även vill ha olja + filter bytt (även om jag visste att oljan var fräsch). Vi bokar tid och jag lämnar in hojen på avtalad tid.

Någon timma efter inlämnandet ringer Kalle och dubbelkollar att jag även skulle ha oljebyte, oljan verkar ju "ganska mörk" (fastän jag vet att den såg ut som ny), jag bekräftar att jag vill ha oljebyte och vi lägger på.

Ytterligare några timmar senare: Kalle ringer och berättar att hojen är klar. Jag frågar vad priset landade på och han kan inte svara exakt men siffran 3500 nämns, det enda som återstår nu är att några skruvar ska efterdras och hojen ska tvättas av. Priset låter lite förvånande med tanke på tidigare uppgift, men jag kör för att hämta hojen.

Väl framme i butiken träffar jag mekanikern som skött hojen, som kommer ut och ger mig mätprotokollet för ventilerna, VARENDA EN LÅG INOM TOLERANSEN!! Hojen får beröm för det fina skicket, då alltihop såg ut att vara fixat alldeles nyligen (jag har inte ägt hojen länge och ville vara säker på att allt var iordning). Detta innebär alltså att det ursprungliga priset på 2000-2500 borde hamna mycket nära den nedre gränsen, eftersom inte ett enda shims behövde bytas. Sen tillkommer olja och filter + lite extra arbete, så...

Det blir min tur i kassan och jag får nu veta att priset gått upp till 4200 kr. Kalle vägrar kännas vid sina tidigare prisuppgifter och menar bestämt att det första priset enbart skulle gällt kamremsbytet (oklart hur detta kan vara beroende av "hur mycket jobb det är med ventilerna").
På kvittot jag får är oljans literpris högre än vad det skulle varit om jag köpt den i enlitersflaskor i butiken (jag kollade priset) och hojen är inte ens avtorkad.

Sammanfattningsvis: Jag kommer aldrig att köpa någonting ifrån Halmstad-Gustav igen och jag tänker med kraft avråda alla andra från att göra det. Affärsmodellen med ett pris när hojen lämnas in och ett annat när den ska lämnas ut är så oseriös så jag saknar ord. Att man sen inte lägger två fingrar i kors för att vara tillmötesgående när kunden tydligt markerar att man är missnöjd med hur allt hanterats gör saken än värre. Jag skulle kunna skriva flera meter till om hur arg jag blir av deras (alltså Kalles) bemötande, men jag tror jag gjort min poäng. Jag antar att företagets pissiga ekonomiska situation inbjuder till den här typen av lurendrejeri, men det är ändå ingen ursäkt. Jag vet att det är ont om Ducce-mekar, men för mig känns det lönt att åka en bit till en annan verkstad, jag föredrar att veta i förväg att jag ska bli blåst.

Ingen skugga ska dock falla på mekarna som var både trevliga och proffsiga i den kontakt jag hade med dem.

Jag har efter detta hört från bekanta att de också har dåliga erfarenheter av Halmstad-Gustav, i synnerhet med att priserna inte blir vad man sagt från början. Vad tycker ni andra Ducati-ägare, har ni andra erfarenheter?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För det första så hör väl inte denna tråd hemma i modellspecifika diskussioner..?

För det andra vore det intressant att höra den andra versionen av historien, dvs. deras version.
Därmed inte sagt någonting om vem som har rätt i just det här fallet, men båda sidor av historien brukar alltid vara mer givande när det gäller dylika situationer.

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Varför inte bara få verkstaden att skriva ner priset på ett papper innan/vid inlämning?

/ L

PeterJunvik

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2008
Hoj
05, Ducati Monster S2R
Jag var väl naiv nog att helt enkelt tro att ett företag som erbjuder ett pris per telefon faktiskt skulle hålla fast vid det. Muntliga avtal gäller ju juridiskt i såna här fall, men det är inte lätt att i efterhand bevisa vem som sagt vad.
I fortsättningen kommer jag definitivt vara mer noggrann med detta i förväg, men då hos andra verkstäder.

Valet av forum var nog, som Wiseguy ovanför skriver, inte klockrent. Moderator kan flytta tråden, kanske? Tack.

PeterJunvik

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2008
Hoj
05, Ducati Monster S2R
Men hur har ni andra blivit bemötta? Upplever ni att det är ett bra ställe, är det jag som har haft otur och verkligen missförstått allt? Finns det fler därute som har andra erfarenheter? Jag har definitivt gjort mig en uppfattning om Halmstad-Gustav, men jag vill gärna höra vad ni andra har för intryck också, så detta inte bara blir en tråd om att jag är sur.

Berätta?

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Hur ofta gör man det när det gäller vanlig service på bil/mc..?
Ok, för större jobb av hantverkare på huset hemma.

Har man känt sig lurad ett par ggr. så kanske det inte är en dum idé att börja.
Det gäller även verkstäder att förbättra sin service genom att självmant ge ut avtalat pris på papper och på så sätt inte får dessa lurade/missnöjda kunder pga missförstånd/glömska.

/ L

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
tjenare, jag har läst tråden och det är lite tråkit när de inte går som det är tänkt. men som sagt så är mekanikerna där mycket duktiga och sakkuniga.

men sen är det även början på sesongen och det är ett sjukt högtryck där just nu, pga att det inte finns så många butiker som har en inriktning mot sporthoj i halmstad.

jag har även märkt att kalle har varit ganska stressad på sistone.
kanske kan vara nått med de.

angående att oljan var dyrare än ur butik kan bero på att de räknar arbetet att tömma ur och he i ny också, det vet ja vi har vare ute för förut med bilservicar.

jag har lämnat in min honda där för kopplingsbyte, samt fått hjälp att lägga om lite däck.
jag har blitt trevligt bemött varje gång, och mekanikerna som jobbar där gör alltid bra jobb.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Sura slantar att betala när man måste lämna bort för service:(
4200 är många sköna mil.

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
Jag har fått ett liknande bemötande på Ava MC i stockoholm.... Virriga mekaniker som glömt göra massa saker, bland annat fylla på olja igen efter att ha bytt generatorkåpa, o sedan en nisse i kundmottagningen som hävdade att de "aldrig skulle hälla ut någon olja, det kan jag loa!!!". O som svarade med "det skall du inte bry dig om, tänk inte pådet du, åk hem nu, den tar ingen skada"....

/Hanna

PeterJunvik

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2008
Hoj
05, Ducati Monster S2R
_stensmo_ >> Sant att det kunde berott på arbetet, om det inte vore för att det är redovisat som en egen post på kvittot.

Kan det vara så att konkurrensen helt enkelt är för dålig pga för få Ducati-mekaniker, så de verkstäder som finns helt enkelt inte behöver bry sig om vad kunderna tycker eftersom vi ändå är mer eller mindre tvungna att vända oss till dem?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Varför inte bara få verkstaden att skriva ner priset på ett papper innan/vid inlämning?

/ L

Det ska inte behövas tycker iaf jag. Precis som när jag inte behöver betala handpenning, eller skriva papper på en beställd hoj, eller bekymra mig om att bli stekt av handlare. Förtroende är en hedersgrej tycker jag.

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Gixxer 750
Kom senast från Halmstad-Gustav idag...Hoppas han läser detta själv!!!

Kalle...helt seriöst...är du där för att snacka skit eller för att hjälpa kunder...mycket prat...lite kunskap...ingen vettig hjälp...

Några korta exempel från dom närmste veckorna!

Ska köpa en kopparpackning till hojen för att jag ska göra oljebytet själv...
Den unga killen i disken letar men är osäker på storlek...in kommer Kalle och säger väääldigt övertygande att det är klaaart det är 12mm för det är det på allllla Suzukis oljepluggar...naturligtvis fick både jag och min vän fel...han har en 93:a och jag en 00:a...det är 14mm Kalle!

Kikade på en Nolanhjälm, en replika av Stoners...men en billigare N84...Kalle börjar babbla skit om att den här ska ersätta nån annan o den nya skulle kosta 6200:- etcetc....jag skulle få denna lite billigare än utsatt pris och tyckte priset var okej...sen skulle jag beställa visir...nu börjar det roliga...man hittar inte sin Grahns-pärm...man klickar på ett trött internet och den gamle mannen som också jobbar där vet knappt in eller ut...allmänt förvirrad...Man visste inte när visiret skulle komma om man beställde osv osv...

Var inne idag och skulle balansera fälgarna...tar 5 min och jag var beredd att betala...Kalles svar var...nej det gör vi normalt inte om kunden inte har köpt däcket hos oss...Vi stod å pratade lite kort om att det inte är så svårt att balansera och att däckfirman jag tidigare hade försökt få det balanserat hos minsann skulle kunna sånt då dom kunde lägga på mina däck...återigen förklarade den unga killen som jobbar där hur man gör....följde med ut...tittade på fälgarna...vi pratade om olika lösningar, tror ärligt att han tycker att Kalles resonemang är helt åt skogen när det gäller eventuella nya kunder...

Sammanfattat: Ett ställe med unikt dålig service samt ett kunnande som man snabbt kan dra slutsater att någon är mytoman. Det är tyvärr bara den äldre generationen som jobbar där som ger mig det intrycket...Vill man beställa något vet dom aldrig när det dyker upp...och detta är om dom ens hittat pärmen dom ska beställa från...har även hänt att dom glömt skicka iväg beställningar på varar jag själv beställt...utan där jag senare får ringa och påminna om!!!

Min önskan är att Gustavs konkar och att dom trötta gamla människorna som styr det stället försvinner så det kommer nytt vettigt folk som vet hur man behandlar ALLA kunder och inte bara dem som köpt 15 duccar...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Om verkstaden tar 2500:- bara kamremsbytet så skjuter de sig själva i foten bara på det uttalandet.
1500:- för kamremsbytet brukar vara normalt eller så har jag fått fel prisuppgifter av min duccemek, som för övrigt aldrig strular och jag har inte hört någon som har råkat ut för det där heller.

BTS

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
00, Ducati, Monster
Oj, fler som har råkat ut för konstigheter på Halmstd-Gustav

Jag råkade inte ut för att de tog mer betalt än för vad de hade gjort. De gjorde dock saker som jag inte hade bett dem om (och tog betallt för detta).

Jag lämnade in hojen för ett el-fel i kabelstammen som gjorde att hojen kortslöt och dog. När jag hämtar upp hojen har de även laggt på en "automat-oljning" för kedjan. Detta var jag i sin tur inte så sur över, tyckte dock att det var konstigt att de gjorde saker med min hoj som jag inte hade bett om (eller att de har frågat mig om det innan de gör det). Men vad vet jag, jag är bara en hobby-mek. Det var nog bra att de gjorde vad de ansåg var nyttigt för min hoj. Betalar för kalaset (efter lite moral-kakor ifrån deras mek) och åker därifrån som en nöjd kund.

Jag blev dock sur när skiten släpper under en 13mil kort resa till Göteborg.
Vad ska man säga? De utför saker på hojen som man inte har bett om, tar betalt för det och sen håller inte grejerna längre än 13mil.

NEJ tack, jag väljer inte till Halmsad-Gustav igen.

PeterJunvik

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2008
Hoj
05, Ducati Monster S2R
Följande berättelse kom till mig på PM från en person som inte ville ha sitt eget namn med i tråden, men som gett mig tillåtelse att lägga in den här. Jag väljer att ta med den eftersom det visar att det finns ytterligare en som är missnöjd.

Hej! Blir inte förvånad när jag läser din tråd. Har under ett flertal gången blivit besviken på denna affär. Ofta tar det hutlöst lång tid med leveranser (tog 6månader att få fram fyra tändstift) Listan kan göras lång på grejer man fått jaga efter innan de har levererats. När jag köpte packboxar fick jag betala 80kr över listpriset trots rabatt. Vill inte skriva i tråden pga att jag inte vill stöta mig med Kalle."

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Jag har fått ett liknande bemötande på Ava MC i stockoholm.... Virriga mekaniker som glömt göra massa saker, bland annat fylla på olja igen efter att ha bytt generatorkåpa, o sedan en nisse i kundmottagningen som hävdade att de "aldrig skulle hälla ut någon olja, det kan jag loa!!!". O som svarade med "det skall du inte bry dig om, tänk inte pådet du, åk hem nu, den tar ingen skada"....

/Hanna

Just sådana här saker som gör att jag aldrig lämnar in min älskling hos dom!

stone

mek@spoonvalleyracing.se , depåtomte :-)
Gick med
11 May 2005
Hoj
KTM 690 SMC R
Arbeten som man inte beställt, behöver man inte betala för!
Så är det.

När jag hämtar upp hojen har de även laggt på en "automat-oljning" för kedjan. Detta var jag i sin tur inte så sur över, tyckte dock att det var konstigt att de gjorde saker med min hoj som jag inte hade bett om.

PeterJunvik

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2008
Hoj
05, Ducati Monster S2R
Kollade nu hur de låg till i betygsättningsfunktionen här på Sporthoj, föga förvånande visade det sig att både pris och service låg på lägsta möjliga betyg. Jag inser också att jag borde kollat där INNAN jag lämnade min hoj där, hoppas andra är mer förutseende!

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka