PeterJunvik
Ny medlem
Jag har nyligen haft min S4R inne för ventiljustering, kamremsbyte och oljebyte hos Halmstad-Gustav. Det började med att jag för några veckor sedan ringde runt och kollade priser för ventiljustering och kamremsbyte. I Halmstad fick jag priset "2000-2500 kr beroende på hur mycket jobb det är med ventilerna". Detta verkade som ett ok pris för mig.
Någon dag senare ringde jag igen för att boka tid och blev då frågad om jag hade fått prisuppgift, så jag svarade förstås precis som sagt under tidigare samtal att jag fått uppgiften 2000-2500 beroende på ventilerna. Jag lägger till att jag även vill ha olja + filter bytt (även om jag visste att oljan var fräsch). Vi bokar tid och jag lämnar in hojen på avtalad tid.
Någon timma efter inlämnandet ringer Kalle och dubbelkollar att jag även skulle ha oljebyte, oljan verkar ju "ganska mörk" (fastän jag vet att den såg ut som ny), jag bekräftar att jag vill ha oljebyte och vi lägger på.
Ytterligare några timmar senare: Kalle ringer och berättar att hojen är klar. Jag frågar vad priset landade på och han kan inte svara exakt men siffran 3500 nämns, det enda som återstår nu är att några skruvar ska efterdras och hojen ska tvättas av. Priset låter lite förvånande med tanke på tidigare uppgift, men jag kör för att hämta hojen.
Väl framme i butiken träffar jag mekanikern som skött hojen, som kommer ut och ger mig mätprotokollet för ventilerna, VARENDA EN LÅG INOM TOLERANSEN!! Hojen får beröm för det fina skicket, då alltihop såg ut att vara fixat alldeles nyligen (jag har inte ägt hojen länge och ville vara säker på att allt var iordning). Detta innebär alltså att det ursprungliga priset på 2000-2500 borde hamna mycket nära den nedre gränsen, eftersom inte ett enda shims behövde bytas. Sen tillkommer olja och filter + lite extra arbete, så...
Det blir min tur i kassan och jag får nu veta att priset gått upp till 4200 kr. Kalle vägrar kännas vid sina tidigare prisuppgifter och menar bestämt att det första priset enbart skulle gällt kamremsbytet (oklart hur detta kan vara beroende av "hur mycket jobb det är med ventilerna").
På kvittot jag får är oljans literpris högre än vad det skulle varit om jag köpt den i enlitersflaskor i butiken (jag kollade priset) och hojen är inte ens avtorkad.
Sammanfattningsvis: Jag kommer aldrig att köpa någonting ifrån Halmstad-Gustav igen och jag tänker med kraft avråda alla andra från att göra det. Affärsmodellen med ett pris när hojen lämnas in och ett annat när den ska lämnas ut är så oseriös så jag saknar ord. Att man sen inte lägger två fingrar i kors för att vara tillmötesgående när kunden tydligt markerar att man är missnöjd med hur allt hanterats gör saken än värre. Jag skulle kunna skriva flera meter till om hur arg jag blir av deras (alltså Kalles) bemötande, men jag tror jag gjort min poäng. Jag antar att företagets pissiga ekonomiska situation inbjuder till den här typen av lurendrejeri, men det är ändå ingen ursäkt. Jag vet att det är ont om Ducce-mekar, men för mig känns det lönt att åka en bit till en annan verkstad, jag föredrar att veta i förväg att jag ska bli blåst.
Ingen skugga ska dock falla på mekarna som var både trevliga och proffsiga i den kontakt jag hade med dem.
Jag har efter detta hört från bekanta att de också har dåliga erfarenheter av Halmstad-Gustav, i synnerhet med att priserna inte blir vad man sagt från början. Vad tycker ni andra Ducati-ägare, har ni andra erfarenheter?
Någon dag senare ringde jag igen för att boka tid och blev då frågad om jag hade fått prisuppgift, så jag svarade förstås precis som sagt under tidigare samtal att jag fått uppgiften 2000-2500 beroende på ventilerna. Jag lägger till att jag även vill ha olja + filter bytt (även om jag visste att oljan var fräsch). Vi bokar tid och jag lämnar in hojen på avtalad tid.
Någon timma efter inlämnandet ringer Kalle och dubbelkollar att jag även skulle ha oljebyte, oljan verkar ju "ganska mörk" (fastän jag vet att den såg ut som ny), jag bekräftar att jag vill ha oljebyte och vi lägger på.
Ytterligare några timmar senare: Kalle ringer och berättar att hojen är klar. Jag frågar vad priset landade på och han kan inte svara exakt men siffran 3500 nämns, det enda som återstår nu är att några skruvar ska efterdras och hojen ska tvättas av. Priset låter lite förvånande med tanke på tidigare uppgift, men jag kör för att hämta hojen.
Väl framme i butiken träffar jag mekanikern som skött hojen, som kommer ut och ger mig mätprotokollet för ventilerna, VARENDA EN LÅG INOM TOLERANSEN!! Hojen får beröm för det fina skicket, då alltihop såg ut att vara fixat alldeles nyligen (jag har inte ägt hojen länge och ville vara säker på att allt var iordning). Detta innebär alltså att det ursprungliga priset på 2000-2500 borde hamna mycket nära den nedre gränsen, eftersom inte ett enda shims behövde bytas. Sen tillkommer olja och filter + lite extra arbete, så...
Det blir min tur i kassan och jag får nu veta att priset gått upp till 4200 kr. Kalle vägrar kännas vid sina tidigare prisuppgifter och menar bestämt att det första priset enbart skulle gällt kamremsbytet (oklart hur detta kan vara beroende av "hur mycket jobb det är med ventilerna").
På kvittot jag får är oljans literpris högre än vad det skulle varit om jag köpt den i enlitersflaskor i butiken (jag kollade priset) och hojen är inte ens avtorkad.
Sammanfattningsvis: Jag kommer aldrig att köpa någonting ifrån Halmstad-Gustav igen och jag tänker med kraft avråda alla andra från att göra det. Affärsmodellen med ett pris när hojen lämnas in och ett annat när den ska lämnas ut är så oseriös så jag saknar ord. Att man sen inte lägger två fingrar i kors för att vara tillmötesgående när kunden tydligt markerar att man är missnöjd med hur allt hanterats gör saken än värre. Jag skulle kunna skriva flera meter till om hur arg jag blir av deras (alltså Kalles) bemötande, men jag tror jag gjort min poäng. Jag antar att företagets pissiga ekonomiska situation inbjuder till den här typen av lurendrejeri, men det är ändå ingen ursäkt. Jag vet att det är ont om Ducce-mekar, men för mig känns det lönt att åka en bit till en annan verkstad, jag föredrar att veta i förväg att jag ska bli blåst.
Ingen skugga ska dock falla på mekarna som var både trevliga och proffsiga i den kontakt jag hade med dem.
Jag har efter detta hört från bekanta att de också har dåliga erfarenheter av Halmstad-Gustav, i synnerhet med att priserna inte blir vad man sagt från början. Vad tycker ni andra Ducati-ägare, har ni andra erfarenheter?