Här är ett litet klipp från SDK sida, mycket info om 916.
Man kan säga att alla Duccar har ett par små problem som kan dyka upp under användande:-Laddningsregulatorn (före -98 och endast de som har Marellis reg.
Funkarladdlampan så har man den gammla, funkar inte laddlampan så har man trasig lampa eller den nya asiatiska varianten (NipponDenso) som inte krånglar).
Kromsläpp på vipparmarna (Dålig olja och klantiga mekaniker kan vara anledningen. Även överskriden serviceintervall ökar risken nämnvärt. Mest på fyrventilare. Byts ut vid service och är inget hojjen stannar för.
Även halvmånarna till stängningsschimsen mår illa om ventilerna inte kollasenligt intervallet).
Kopplingen (torrkoppling slits lite hårdare och är ett arv från racingen.Beroende på körstil så håller kopplingen olika länge. Själv åkte jag 5.000mil med min 916 Bip utan byte).
Svänghjulet lossnar (händer oftast på de som monterat den lättaderacevarianten eller haft svänghjulet bortmonterat och återanväntspännbrickan. Ny bricka och helst även mutter vid varje montering rekommenderas av Ducati).
Bakdrevet på Hypersporten går in i svingen (Dreven ligger inte riktigt ilinje med varandra och på -97 och -98 års modeller verkar Luigi nere påfabriken ha tagit extra mycket vin till lunchen. Kedjan "drar in" bakdrevetmot svingen och den låsring som håller drevet på plats ger till slut med sigoch drevet skrapar i kedjejusteringen. Alu-spånor i bakfälgen är förstasymptomen och bör åtgärdas direkt. Kollas enklast genom att montera av medbringaren på vänster sida och se om drevet och låsringen glappar mer ännågon 1/10 mm. Man kan också kolla om låsringen glappar i sitt spår mer ännormalt och ifall låsringen skavt bort material i spåret)-Oljetryckskontakten (glappar eller läcker olja. VW Polo brukar passa ochkostar en 1/10 av orginal).
Slavcylindern till kopplingen (dålig gjutning i huset eller att smutskommer innaför gummibälgen gör att o-ringen skadas med läckage som följd.Byts väldigt enkelt på 10 min)
Vet inte om jag glömt något men dessa problem är vad jag hört om under de nästan 9 år som Hypersporten funnits på markanden. Alla råkar inte ut fördessa problem utan det är endast ett fåtal.
Då inte så många är ägare tillen Ducce, och de som är har ganska så bra kontakt med varandra, så spridseventuella brister rätts så fort i "kollektivet". Ett j*p*nskt ägande är mer anonymt och därför sprids inte de brister som japsen har på samma sätt. Men jag kan nästan lova dig att om du går in på närmaste japsverkstad och frågarom vilken modell som helst, så kommer du säkert att få reda på en massastrul om just den modellen också. Min förra 916 körde jag som sagt 5.000 mil med och bytte bara laddningsregulatorn och några vipparmnar utöver normal service. Allt gick på garantin. Min Nuvarande 916SPS har gått snart 3.000 mil och jag har bytt oljetryckskontakten, kopplingslammellerna och 3 vipparmar. Kan ju nämna attjag kör nästan mer bana än landsväg och gärna lite bakhjulsåka oxå så att kopplingslammellerna inte degar ihop!! ;o)För att skrämma iväg någon hugande spekulant ytterliggare så har jag ävenbytt ett lager i växellådan. När hojen var ny hade den ett litet missljud ilådan. Detta höll i sig i 2.200 mil innan lagret stannade. Lagret byttes pågarantin samt att jag då fick alla lager i motorn bytta samt nya kolvar ochringar på köpet. Hojjen stod 1 vecka för detta på verkstad.För att svammla ihop en liten sammanfattning, så är jag en mycket nöjd Ducatiägare. Jag ät inte överförtjust i att skruva, och har faktiskt intebehövt skruva direkt mycket under mina 10 år och ca 15.000 mil somDucatiägare. Har bekanta som åkt nya Japs och de har nog haft mer problem änmig (elfel, skurna vevaxlar, rasade toppar, skurna hjulllager, rambrottm.m.) Jag har bara blivit stående 1 gång pga brusten kedja (en DID frånjpn#¤%&), bytt olja var 500 mil och servat var 1.000 mil. Annars har detmest varit att smörja kedjan, byta bromsbelägg och däck, tvätta pärlan ochnär andan faller på, trycka på knappen och åka en sväng./