Ducce 916

Hurgan

Donald Ducce...!!??
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Göteborg/Mölndal
Hoj
FJ 1100 -94 :o),Volvo s60 D5 ,Downhill moddad Crecent
Hej alla :hej

Är ny här på sporthoj och ska köpa en
Ducce 916-96:a... :)

Någon som vet vad man ska se upp med innan man
köper en sådan hoj,vanliga fel etc ?
 

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
U-Väsby
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
...........den här tråden kan bli lång...!!! :D



btw willkommen.
 

Hurgan

Donald Ducce...!!??
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Göteborg/Mölndal
Hoj
FJ 1100 -94 :o),Volvo s60 D5 ,Downhill moddad Crecent
Tack för dom orden,men jag hade gsxr 750 i 2 veckor
å de va ingen rolig historia...den ryckte,hoppade ,spottade
och fräste....å ingen av verkstäderna jag kontaktade kunde hjälpa mig !!! Man tröttnar ganska fort då..!!

Så då kan man ju lika gärna åka italienare som
dom flesta kan fixa...eller??
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Hurgan skrev:
Oki....ska ligga på alla fyra å syna varje
skruv... ;)

Lika bra det...

Kolla igenom serviceboken så den är väl ifylld.

Fråga om snubben haft några jobbiga bekymmer innan, och
om de kan återkomma.

Alltid bra om du har någon polare som ägt/äger en hyper,
då kan du be polaren följa med o provköra lite.. :tummenupp

Lycka till...

JO.. kolla kopplings korgen så inte den är upptuggad av lammellerna, då är det dags att byta den...
 

Duke

SDK Socio #2611
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholmo
Hoj
Slö DuCaTi Monster 620 med kortad röv.
Här är ett litet klipp från SDK sida, mycket info om 916.

Man kan säga att alla Duccar har ett par små problem som kan dyka upp under användande:-Laddningsregulatorn (före -98 och endast de som har Marellis reg.
Funkarladdlampan så har man den gammla, funkar inte laddlampan så har man trasig lampa eller den nya asiatiska varianten (NipponDenso) som inte krånglar).
Kromsläpp på vipparmarna (Dålig olja och klantiga mekaniker kan vara anledningen. Även överskriden serviceintervall ökar risken nämnvärt. Mest på fyrventilare. Byts ut vid service och är inget hojjen stannar för.
Även halvmånarna till stängningsschimsen mår illa om ventilerna inte kollasenligt intervallet).
Kopplingen (torrkoppling slits lite hårdare och är ett arv från racingen.Beroende på körstil så håller kopplingen olika länge. Själv åkte jag 5.000mil med min 916 Bip utan byte).
Svänghjulet lossnar (händer oftast på de som monterat den lättaderacevarianten eller haft svänghjulet bortmonterat och återanväntspännbrickan. Ny bricka och helst även mutter vid varje montering rekommenderas av Ducati).
Bakdrevet på Hypersporten går in i svingen (Dreven ligger inte riktigt ilinje med varandra och på -97 och -98 års modeller verkar Luigi nere påfabriken ha tagit extra mycket vin till lunchen. Kedjan "drar in" bakdrevetmot svingen och den låsring som håller drevet på plats ger till slut med sigoch drevet skrapar i kedjejusteringen. Alu-spånor i bakfälgen är förstasymptomen och bör åtgärdas direkt. Kollas enklast genom att montera av medbringaren på vänster sida och se om drevet och låsringen glappar mer ännågon 1/10 mm. Man kan också kolla om låsringen glappar i sitt spår mer ännormalt och ifall låsringen skavt bort material i spåret)-Oljetryckskontakten (glappar eller läcker olja. VW Polo brukar passa ochkostar en 1/10 av orginal).
Slavcylindern till kopplingen (dålig gjutning i huset eller att smutskommer innaför gummibälgen gör att o-ringen skadas med läckage som följd.Byts väldigt enkelt på 10 min)
Vet inte om jag glömt något men dessa problem är vad jag hört om under de nästan 9 år som Hypersporten funnits på markanden. Alla råkar inte ut fördessa problem utan det är endast ett fåtal.
Då inte så många är ägare tillen Ducce, och de som är har ganska så bra kontakt med varandra, så spridseventuella brister rätts så fort i "kollektivet". Ett j*p*nskt ägande är mer anonymt och därför sprids inte de brister som japsen har på samma sätt. Men jag kan nästan lova dig att om du går in på närmaste japsverkstad och frågarom vilken modell som helst, så kommer du säkert att få reda på en massastrul om just den modellen också. Min förra 916 körde jag som sagt 5.000 mil med och bytte bara laddningsregulatorn och några vipparmnar utöver normal service. Allt gick på garantin. Min Nuvarande 916SPS har gått snart 3.000 mil och jag har bytt oljetryckskontakten, kopplingslammellerna och 3 vipparmar. Kan ju nämna attjag kör nästan mer bana än landsväg och gärna lite bakhjulsåka oxå så att kopplingslammellerna inte degar ihop!! ;o)För att skrämma iväg någon hugande spekulant ytterliggare så har jag ävenbytt ett lager i växellådan. När hojen var ny hade den ett litet missljud ilådan. Detta höll i sig i 2.200 mil innan lagret stannade. Lagret byttes pågarantin samt att jag då fick alla lager i motorn bytta samt nya kolvar ochringar på köpet. Hojjen stod 1 vecka för detta på verkstad.För att svammla ihop en liten sammanfattning, så är jag en mycket nöjd Ducatiägare. Jag ät inte överförtjust i att skruva, och har faktiskt intebehövt skruva direkt mycket under mina 10 år och ca 15.000 mil somDucatiägare. Har bekanta som åkt nya Japs och de har nog haft mer problem änmig (elfel, skurna vevaxlar, rasade toppar, skurna hjulllager, rambrottm.m.) Jag har bara blivit stående 1 gång pga brusten kedja (en DID frånjpn#¤%&), bytt olja var 500 mil och servat var 1.000 mil. Annars har detmest varit att smörja kedjan, byta bromsbelägg och däck, tvätta pärlan ochnär andan faller på, trycka på knappen och åka en sväng./
 

Hurgan

Donald Ducce...!!??
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Göteborg/Mölndal
Hoj
FJ 1100 -94 :o),Volvo s60 D5 ,Downhill moddad Crecent
Tack för tipset :)

Ja 4 ögon é ju bättre än 2.
Jag har redan kollat på den,å inte kunnat hitta
de minsta lilla defekt ;)

Serviceboken var ifylld å alla papper såg ok ut !!

Men man é ju helt röten på Duccar
så jag tänkte att det skadar ju inte att fråga.
 

Kevlar

Socio#3414
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
DUCATI 748SP 1996
Duke skrev:
Här är ett litet klipp från SDK sida, mycket info om 916.

Man kan säga att alla Duccar har ett par små problem som kan dyka upp under användande:-Laddningsregulatorn (före -98 och endast de som har Marellis reg.
Funkarladdlampan så har man den gammla, funkar inte laddlampan så har man trasig lampa eller den nya asiatiska varianten (NipponDenso) som inte krånglar).
Kromsläpp på vipparmarna (Dålig olja och klantiga mekaniker kan vara anledningen. Även överskriden serviceintervall ökar risken nämnvärt. Mest på fyrventilare. Byts ut vid service och är inget hojjen stannar för.
Även halvmånarna till stängningsschimsen mår illa om ventilerna inte kollasenligt intervallet).
Kopplingen (torrkoppling slits lite hårdare och är ett arv från racingen.Beroende på körstil så håller kopplingen olika länge. Själv åkte jag 5.000mil med min 916 Bip utan byte).
Svänghjulet lossnar (händer oftast på de som monterat den lättaderacevarianten eller haft svänghjulet bortmonterat och återanväntspännbrickan. Ny bricka och helst även mutter vid varje montering rekommenderas av Ducati).
Bakdrevet på Hypersporten går in i svingen (Dreven ligger inte riktigt ilinje med varandra och på -97 och -98 års modeller verkar Luigi nere påfabriken ha tagit extra mycket vin till lunchen. Kedjan "drar in" bakdrevetmot svingen och den låsring som håller drevet på plats ger till slut med sigoch drevet skrapar i kedjejusteringen. Alu-spånor i bakfälgen är förstasymptomen och bör åtgärdas direkt. Kollas enklast genom att montera av medbringaren på vänster sida och se om drevet och låsringen glappar mer ännågon 1/10 mm. Man kan också kolla om låsringen glappar i sitt spår mer ännormalt och ifall låsringen skavt bort material i spåret)-Oljetryckskontakten (glappar eller läcker olja. VW Polo brukar passa ochkostar en 1/10 av orginal).
Slavcylindern till kopplingen (dålig gjutning i huset eller att smutskommer innaför gummibälgen gör att o-ringen skadas med läckage som följd.Byts väldigt enkelt på 10 min)
Vet inte om jag glömt något men dessa problem är vad jag hört om under de nästan 9 år som Hypersporten funnits på markanden. Alla råkar inte ut fördessa problem utan det är endast ett fåtal.
Då inte så många är ägare tillen Ducce, och de som är har ganska så bra kontakt med varandra, så spridseventuella brister rätts så fort i "kollektivet". Ett j*p*nskt ägande är mer anonymt och därför sprids inte de brister som japsen har på samma sätt. Men jag kan nästan lova dig att om du går in på närmaste japsverkstad och frågarom vilken modell som helst, så kommer du säkert att få reda på en massastrul om just den modellen också. Min förra 916 körde jag som sagt 5.000 mil med och bytte bara laddningsregulatorn och några vipparmnar utöver normal service. Allt gick på garantin. Min Nuvarande 916SPS har gått snart 3.000 mil och jag har bytt oljetryckskontakten, kopplingslammellerna och 3 vipparmar. Kan ju nämna attjag kör nästan mer bana än landsväg och gärna lite bakhjulsåka oxå så att kopplingslammellerna inte degar ihop!! ;o)För att skrämma iväg någon hugande spekulant ytterliggare så har jag ävenbytt ett lager i växellådan. När hojen var ny hade den ett litet missljud ilådan. Detta höll i sig i 2.200 mil innan lagret stannade. Lagret byttes pågarantin samt att jag då fick alla lager i motorn bytta samt nya kolvar ochringar på köpet. Hojjen stod 1 vecka för detta på verkstad.För att svammla ihop en liten sammanfattning, så är jag en mycket nöjd Ducatiägare. Jag ät inte överförtjust i att skruva, och har faktiskt intebehövt skruva direkt mycket under mina 10 år och ca 15.000 mil somDucatiägare. Har bekanta som åkt nya Japs och de har nog haft mer problem änmig (elfel, skurna vevaxlar, rasade toppar, skurna hjulllager, rambrottm.m.) Jag har bara blivit stående 1 gång pga brusten kedja (en DID frånjpn#¤%&), bytt olja var 500 mil och servat var 1.000 mil. Annars har detmest varit att smörja kedjan, byta bromsbelägg och däck, tvätta pärlan ochnär andan faller på, trycka på knappen och åka en sväng./

Har planer på en 748:a, lider den av samma problem? :confused:
 

Duke

SDK Socio #2611
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholmo
Hoj
Slö DuCaTi Monster 620 med kortad röv.
Kevlar skrev:
Har planer på en 748:a, lider den av samma problem? :confused:

Jag klippte bara ihop vad jag hittade på ducceklubben forum.
Det finns några som har mycket erfarenhet av 748 på forumet bla amullo.
 

Hurgan

Donald Ducce...!!??
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Göteborg/Mölndal
Hoj
FJ 1100 -94 :o),Volvo s60 D5 ,Downhill moddad Crecent
Tack för hjälpen alla... ;)

Jag blev med Ducce igår...å det känns hur bra som helst :squid
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
angående att inte problem på japshojar sprids, så tror jag det beror på hojen. R1 har väl alla barnsjukdommar dokumenterade tex.
Men Ducatihojarna köps väl av folk som vet att det kan bli en del problem, men det är de berädda att ta, det är ju lite mer av en livsstil det där.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Silwer skrev:
angående att inte problem på japshojar sprids, så tror jag det beror på hojen. R1 har väl alla barnsjukdommar dokumenterade tex.
Men Ducatihojarna köps väl av folk som vet att det kan bli en del problem, men det är de berädda att ta, det är ju lite mer av en livsstil det där.

Japshojar ändrar utförande vartannat år eller då, så det blir nya barnsjukdomar hela tiden ju...

Motorn i 916 har hängt med i en eller annan form sedan Boldor-racern '86... 851 '88 var första produktionshojen..

/B
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Jag vill oxå ha en hypersport! Grattis! :tummenupp
När jag blir stor (läs mindre fattig) så ska jag köpa en, utan snack, men tills dess nöjer jag mig med att köra ifrån de flesta på min S4:a... :rock

Fredrik :D
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top