Ducce motorer?

...999...

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Dalarna
Hoj
none
Undrar om de finns nån som pressat ut en massa hk ur nån ducce motor tex. 748, 999...
som dom gör me alla japsar..

elr är ALLA ducce ägare anti de??
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Undrar om de finns nån som pressat ut en massa hk ur nån ducce motor tex. 748, 999...
som dom gör me alla japsar..

elr är ALLA ducce ägare anti de??

Det är många Ducatister som förbättrar sina motorer. Min garagekompis ,Tomtom här på forumet, är ett exempel, han förbättrar och förbättrar sin 996-motor. Inte mycket original kvar i den! Går som en raket!
Jag minns inte vad han fick ut i toppeffekt sist han bromsade den. 143 hk är en siffra som kommer upp men jag blir osäker, jag har glömt.:va Han jagar mest vrid och fin effektkurva fö, inte främst toppeffekt.

Det verkar finnas mycket high performance motorgodis att köpa till Ducati. Men inte så mycket som till Harley förstås! :tungan
/J

hehe..oki =P
men de e ingen som sätter nån snurra eller kompressor.. ja har setat å sökt en inte hittat nått..

elr jo.. en ända sida:
http://www.turbomonster.com/WaynePatterson-900ss.tpl

Turbo kan man ju sätta på vad som helst som fyrtaktar. Det är ju inte som intern trimning som är mycket mer beroende av lämplig motorkonstruktion och tillräckligt utbud av eftermarknads high performancedelar
/J
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Där finns dem som överladdar duccar fast inte till samma monstereffekter som i en del japsfyror. Dels är det lite pilligare att få turbon att lira ordentligt med avgaspulserna från en L Twin och sen så är vevar och vevhus inte lämpade för höga effektutag.

Vill minnas att där finns en kille på forumet från skåne som överladdat en SS ducce..
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Visst går det om man vill och det finns dom som gjort det.
patterson_31P.jpg

WaynePattersonDyno.jpg
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Undrar om de finns nån som pressat ut en massa hk ur nån ducce motor tex. 748, 999...
som dom gör me alla japsar..

elr är ALLA ducce ägare anti de??


Hur menar du då? Luftfilter/avgas/ommappning är väl det 99,9% av japsägarna gör maximalt, dvs exakt samma som Ducceägarna gör.

Hur många river upp sin japsfyra och bygger om toppar osv? kanske lika många som har Ducce, på ett ungefär.
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Skölden plockade väl 180 på hjulet på sin 999 RS förra året. Då varvade han inte fullt heller.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Min garagekompis ,Tomtom här på forumet, är ett exempel, han förbättrar och förbättrar sin 996-motor. Inte mycket original kvar i den! Går som en raket!
Jag minns inte vad han fick ut i toppeffekt sist han bromsade den. 143 hk är en siffra som kommer upp men jag blir osäker, jag har glömt.:va Han jagar +

Hehe... som en orginal japps då :tungan
 

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Kinna
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Det är ju alltid knixigt att få ur hög effekt ur en fåcylindrig motor. Det borde väl du veta med din hoj, stånkor är ju det sämsta sättet att effektmässigt förvalta slagvolymen! ;)
/J


Som ducatiägare uppskattar jag verkligen att pajkastningen går åt båda hållen får en gångs skull :tummenupp :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som ducatiägare uppskattar jag verkligen att pajkastningen går åt båda hållen får en gångs skull :tummenupp :D

Ja men jag såg fel på Ljunghusens jonne så jag vart tvungen att ändra mitt svar. Trodde att han hade en 4T-Kotte. :D

Men det är ju självklart att man för en given slagvolym får ut lägre effekt ur en twin än en radfyra om allt optimeras i båda motorerna. Jag trodde tråden mer gällde ifall det går att på garagebasis motorförbättra Duccar. Och det var det jag fått uppfattningen att det går alldeles utmärkt att göra. Att det finns mycket trimdelar osv.

Men jag kan just inte mer om ducce än om nipponradfyror. :D
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
För att det var dax för nästa ventiljustering innan han kom upp i maxvarv såklart :rolleyes:

Hehe, ja det är lite sanning i det faktiskt.
Det var för att spara materialet, en RS har ganska dyra vevstakar bland annat. Sitter Pankl titanstakar som kostar runt 50kkr/par :näsblod
 

DarkDog

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Pellefanten, Turboräsern o Supermonoprojektet
Eftersom det förmodligen är min turboducce som omnämns, så är det på sin plats med lite förtydliganden:

Jag tar ut 100 hästar på bakhjulet och har lyckats klämma ut 120+ när wastegaten hade fastnat... Det är inte en 900SS utan en 750 Paso motor. Denna har det lilla blocket som inte pallar mer än ungefär 100 hästar, så det finns ingen anledning att trimma mer. Dessutom använder jag den för bankörning och inte dragrace, varför enorma effekter på toppen nte är så användbart. Turbo från en Suzuki XN-85 (liten rackare) och Weber-förgasare naturligtvis. För mer info kolla http://www.turbomonster.com den är featured project i mars.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hehe, ja det är lite sanning i det faktiskt.
Det var för att spara materialet, en RS har ganska dyra vevstakar bland annat. Sitter Pankl titanstakar som kostar runt 50kkr/par :näsblod

Håller dom sämre för höga varv än gjutjärnsstakarna från japan då eller?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top