Duger Biltemas motorolja?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Vänta här nu.... Menar du att Biltemas mc olja helsyntet är ok/q8 numer?

Är det någon som vet vart man kan köpa billig 2 takts olja på dunk? statoils helcyntetiska i första hand. Men även andra märken av intresse
Biltemas 2 takt har jag inte en aning om???

Varför inte Biltemas även här?

Tidigare inlägg,kör allt på Biltemas olja numera skrev du ju :va
Kanske först och prova Biltemas 2-taktsolja med.
 

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg FS 650E
var inne & köpte helsyntetisk 4-taktsolja 5w/50 idag på Biltema till min Husaberg 650. Hoppas nu detta gör susen!
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
var inne & köpte helsyntetisk 4-taktsolja 5w/50 idag på Biltema till min Husaberg 650. Hoppas nu detta gör susen!

Biltema har väl inte mc-olja som är 5W/50? Isf har du köpt motorolja till bil och den är inte Jaso MA så det kommer inte kopplingen att gilla.
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
jag säjer så här då, gör som ni vill, häll bensin i motorn i stället det gör nog susen, bra ider verkar endå ingen tycka om :p
bränn skiten och titta på :)
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
jo men.. enligt manualen ska det vara 10w/50 olja i min Husaberg 650. Detta är 10w/40 :confused:

Spelar nog inte stor roll tydligen.

Enligt manualen skall det vara 10w/60 på min KTM 690 SMC och sist jag serva den så slog auktoriserad KTM handlare som bara säljer KTM i 10w/40 helsyntet olja.Och då har jag ca 1 år garanti kvar med på hojen.

Även på butikshyllorna hitta jag ingen 10w/60 olja.
Så det är nog bara till och tuta o köra.
 

JAS666

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Ronneby
Hoj
Husaberg FE 570
Har för mig att den sista siffran i beteckningen,dvs 40.Talar om temp intervallet oljan är rekomenderad för.Alltså större siffra=större intervall.Finns säkert nån här som kan redogöra mer exakt.Tror inte det spelar nån större roll om man kör med 10W/40 istället för 10W/50.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Har för mig att den sista siffran i beteckningen,dvs 40.Talar om temp intervallet oljan är rekomenderad för.Alltså större siffra=större intervall.Finns säkert nån här som kan redogöra mer exakt.Tror inte det spelar nån större roll om man kör med 10W/40 istället för 10W/50.

Enligt husaberg manualen ska en FS650 köras på 10w40 om det är under 0 grader ute och 10w50 om det är över 0, så antar att med 10w40 blir tempen högre i en motor än med 10w50?:confused:
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
БОБАН;4146421 skrev:
Enligt husaberg manualen ska en FS650 köras på 10w40 om det är under 0 grader ute och 10w50 om det är över 0, så antar att med 10w40 blir tempen högre i en motor än med 10w50?:confused:

Det där e väl viskositeten på oljan vid kall resp varm motor!?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Varför inte Biltemas även här?

Tidigare inlägg,kör allt på Biltemas olja numera skrev du ju :va
Kanske först och prova Biltemas 2-taktsolja med.

2 taktsoljan har jag inte hört talas om vart den kommer ifrån så där törs jag inte changs,,, Den ska enligt lösa "rykten" vara bra men ryka:hihi


Ang Wiscon till Husabergaren så är 10-40 perfekt eller ännu bättre 15-50 har eller hadde dom förut? Hög wisco i slutet (50) är ju bra om man kör väldigt hårt så oljan blir tokvarm över 100grader minst, Bankörning eller fastna i 1 tim i surhål. Gör man inget av dessa 2 så är det bättre med 40 i slut W. En 10-40 olja har då ett kortare spann den ska vara bra på så då är den något bättre i just detta spannet än en 10-50. Jag kör så kort spann som möjligt som klimatet och körsättet tillåter. Så Biltemas 15- 50 kör jag , hade dom haft 20- 50 hade jag kör den.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så Biltemas 15- 50 kör jag , hade dom haft 20- 50 hade jag kör den.

Har biltema en 15W-50 MC-olja?

Att hålla sig till ett så litet viskositetsindex som möjligt är eftersträvansvärt på mineraloljor för att minimera additivpaketet eller rättare sagt viskositesindexförbättraren som är en polymer vilken kan brytas ned. Men vad gäller helsyntet så är det ju själva basoljan som moduleras, här ser jag ingen nackdel i att utnyttja ett bredare viskositetsindex. Det är ju det som gör syntet så bra.
 
Last edited:

Döden2

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Ö-bruk
Hoj
KTM 505 SMR KTM 250 SX
Biltema har väl inte mc-olja som är 5W/50? Isf har du köpt motorolja till bil och den är inte Jaso MA så det kommer inte kopplingen att gilla.

Har kört med biltema 5w-50 i aprilian både motor och växellåda och har aldrig haft något problem med kopplingen funkar kanon!

I växellådorna på mina 2taktare har jag kört mineral olja 10w-30 (20kr litern)har alltid funkat fint! mer ett försäljnings argument att man ska ha olja med tillsatser för kopplingen men dom som vill kan ju köpa onödigt dyr olja:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har kört med biltema 5w-50 i aprilian både motor och växellåda och har aldrig haft något problem med kopplingen funkar kanon!

I växellådorna på mina 2taktare har jag kört mineral olja 10w-30 (20kr litern)har alltid funkat fint! mer ett försäljnings argument att man ska ha olja med tillsatser för kopplingen men dom som vill kan ju köpa onödigt dyr olja:D

Det är faktiskt tvärtom så att det som skiljer JASO-MA-godkända oljor från avnliga är att de förstnämda inte får innehålla sk friction modifiers, sk moly-tillsatser.

Helsyntetoljor (bil och mc) använder dock oftast basolja med en del estersyntet för att klara detta. Så många av helsyntetoljorna för bilar är (oftast) ofarliga för kopplingen. Tex innehåller den icke JASO-MA-klassade racingoljan Statoil HP 25W-50 inga friction modifiers, den har esterteknologi istället. Men detta är ju ngt man måste kolla upp själv.

Jag kör själv på Statoil HP 25W-50 i motordelen på min HD. det är då en fördel att veta att ingen kan hända med kopplingen om vevaxeltätningen skulle börja läcka över motorolja till växellådsdelen.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top