Så här blev det om nu någon ville veta. Aningen plattare i böjen men det duger mer än väl.
Alltid trevligt med återkoppling i trådarna.
Verktyget ser bra ut f.ö.
Så här blev det om nu någon ville veta. Aningen plattare i böjen men det duger mer än väl.
Alltid trevligt med återkoppling i trådarna.
Verktyget ser bra ut f.ö.
Tryck ihop biten i skruvstädet direkt efter svetsning när den är varm nästa gång eller förbocka 6mm!Tack, vertyget blev bra ändå men svetsfogarna blev inte snygga, dock lärde jag mig under projektet och kan lägga en hyfsat snygg fog nu. Nog för att jag blev varnad men jisses vad metallen slog sig. Ungefär 6 mm och det hjälpte ju inte att delarna var fasttvingade under svetsningen. Tror det beror på att jag svetsade så mycket på enbart en sida.
Jag fortsätter i min svetstråd..
Jag har en speciell konstruktion på sadelramen som jag nu försöker sätta ihop, därför funkar inte stödplugg mellan rören pga vinklarna. Vill svetsa ihop två rör (2mm väggar) och då gäller det väl att svetsa så djupt man kan?
Har sett detta på youtube, dock med Tig och jag har Mig med fluxtråd. Svetsfogen kommer slipas ned till nivå med röret så att den inte syns men jag har svårt att få till ett bra djup.
Har har vi två exempel när jag punktsvetsade. Räknade till 2 (röd markering) och till 4 vid grön markering. Som ni ser har grön förmodligen tillräckligt bra djup men det blev samtidigt bubblor och poröst. Varför?
Edit: tror det blev bättre med aningen mer tråd men är tveksam till hållbarheten.
Berätta gärna om ni har någon idé om hur jag ska göra. I annat fall lämnar jag in det till en firma med Tig-svets.
View attachment 450447
Utan att vara nån större svetsexpert men har du rör att kapa bitar ifrån och testa svetsa ihop? Testa svetsa med olika strömstyrkor och trådmatning, testa med olika stor spalt och kolla om det blir bra och i sånt fall vad för, ström, matning och spalt som blir bra och gör sen bryt test. Flusstråd är väl inte det bästa i detta läge utan en mig med gas vore väl bättre.
Vad ska svetsas, är det bara kosmetisk funktion på röret eller ska det bära vikt? Jag skulle lämna bort om jag är minsta osäker på om det blir bra. Håller själv på att projektera lite på ett bygge där det i sånt fall skulle bli aktuellt att byta ut stora delar av bakramen med nya stötdämparfästen och jag skulle nog kunna svetsa själv och få det bra men just en sån sak skulle jag nog lämna bort till en som verkligen vet och kan svetsa för det på ju göra väldigt ont eller rent av ta livet av en om en dålig svets på fel ställer går sönder.
Det är ju verkligen sämsta tänkbara svetsmetoden för i princip allt.. men prova att fasa rörändarna om du har dålig inbränning, så att du har två vassa kanter som möts. Flusstråd blir gärna porig gröt, inte mycket man kan göra ngt åt.
Hihi, ja.. det är knappt svetsning ensHihi, du verkligen hatar fanskapet. Jag skulle ha fasat rörändarna men har redan måttat så noggrant och punktsvetsat ihop. Kanske går att köra lite med vinkelslipen i skarven iof.
Ska testa svetsa mer och sedan ta ett beslut om jag ska lämna in eller inte.
Edit: det gick bra att slip ned skarven med vinkelslip för bättre djup. Funderar dock ändå på en Tig eller Mig med gas vad man nu har bäst nytta av.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |