Duger svetsen?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Alltid trevligt med återkoppling i trådarna.
Verktyget ser bra ut f.ö.

Tack, vertyget blev bra ändå men svetsfogarna blev inte snygga, dock lärde jag mig under projektet och kan lägga en hyfsat snygg fog nu. Nog för att jag blev varnad men jisses vad metallen slog sig. Ungefär 6 mm och det hjälpte ju inte att delarna var fasttvingade under svetsningen. Tror det beror på att jag svetsade så mycket på enbart en sida.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tack, vertyget blev bra ändå men svetsfogarna blev inte snygga, dock lärde jag mig under projektet och kan lägga en hyfsat snygg fog nu. Nog för att jag blev varnad men jisses vad metallen slog sig. Ungefär 6 mm och det hjälpte ju inte att delarna var fasttvingade under svetsningen. Tror det beror på att jag svetsade så mycket på enbart en sida.
Tryck ihop biten i skruvstädet direkt efter svetsning när den är varm nästa gång eller förbocka 6mm!
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag fortsätter i min svetstråd..

Jag har en speciell konstruktion på sadelramen som jag nu försöker sätta ihop, därför funkar inte stödplugg mellan rören pga vinklarna. Vill svetsa ihop två rör (2mm väggar) och då gäller det väl att svetsa så djupt man kan?
Har sett detta på youtube, dock med Tig och jag har Mig med fluxtråd. Svetsfogen kommer slipas ned till nivå med röret så att den inte syns men jag har svårt att få till ett bra djup.

Har har vi två exempel när jag punktsvetsade. Räknade till 2 (röd markering) och till 4 vid grön markering. Som ni ser har grön förmodligen tillräckligt bra djup men det blev samtidigt bubblor och poröst. Varför?
Edit: tror det blev bättre med aningen mer tråd men är tveksam till hållbarheten.

Berätta gärna om ni har någon idé om hur jag ska göra. I annat fall lämnar jag in det till en firma med Tig-svets.



View attachment 450447
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag fortsätter i min svetstråd..

Jag har en speciell konstruktion på sadelramen som jag nu försöker sätta ihop, därför funkar inte stödplugg mellan rören pga vinklarna. Vill svetsa ihop två rör (2mm väggar) och då gäller det väl att svetsa så djupt man kan?
Har sett detta på youtube, dock med Tig och jag har Mig med fluxtråd. Svetsfogen kommer slipas ned till nivå med röret så att den inte syns men jag har svårt att få till ett bra djup.

Har har vi två exempel när jag punktsvetsade. Räknade till 2 (röd markering) och till 4 vid grön markering. Som ni ser har grön förmodligen tillräckligt bra djup men det blev samtidigt bubblor och poröst. Varför?
Edit: tror det blev bättre med aningen mer tråd men är tveksam till hållbarheten.

Berätta gärna om ni har någon idé om hur jag ska göra. I annat fall lämnar jag in det till en firma med Tig-svets.



View attachment 450447

Utan att vara nån större svetsexpert men har du rör att kapa bitar ifrån och testa svetsa ihop? Testa svetsa med olika strömstyrkor och trådmatning, testa med olika stor spalt och kolla om det blir bra och i sånt fall vad för, ström, matning och spalt som blir bra och gör sen bryt test. Flusstråd är väl inte det bästa i detta läge utan en mig med gas vore väl bättre.

Vad ska svetsas, är det bara kosmetisk funktion på röret eller ska det bära vikt? Jag skulle lämna bort om jag är minsta osäker på om det blir bra. Håller själv på att projektera lite på ett bygge där det i sånt fall skulle bli aktuellt att byta ut stora delar av bakramen med nya stötdämparfästen och jag skulle nog kunna svetsa själv och få det bra men just en sån sak skulle jag nog lämna bort till en som verkligen vet och kan svetsa för det på ju göra väldigt ont eller rent av ta livet av en om en dålig svets på fel ställer går sönder.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är ju verkligen sämsta tänkbara svetsmetoden för i princip allt.. men prova att fasa rörändarna om du har dålig inbränning, så att du har två vassa kanter som möts. Flusstråd blir gärna porig gröt, inte mycket man kan göra ngt åt.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Utan att vara nån större svetsexpert men har du rör att kapa bitar ifrån och testa svetsa ihop? Testa svetsa med olika strömstyrkor och trådmatning, testa med olika stor spalt och kolla om det blir bra och i sånt fall vad för, ström, matning och spalt som blir bra och gör sen bryt test. Flusstråd är väl inte det bästa i detta läge utan en mig med gas vore väl bättre.

Vad ska svetsas, är det bara kosmetisk funktion på röret eller ska det bära vikt? Jag skulle lämna bort om jag är minsta osäker på om det blir bra. Håller själv på att projektera lite på ett bygge där det i sånt fall skulle bli aktuellt att byta ut stora delar av bakramen med nya stötdämparfästen och jag skulle nog kunna svetsa själv och få det bra men just en sån sak skulle jag nog lämna bort till en som verkligen vet och kan svetsa för det på ju göra väldigt ont eller rent av ta livet av en om en dålig svets på fel ställer går sönder.

Jag har testbitar som jag övat på flera ggr nu. Jag får göra ett fullständigt bryttest och först slipa ned fogarna precis som det ska vara. Kom på att jag faktiskt inte behöver slipa ned svetsfogen annat än på ramens utsida som syns och då blir det mycket starkare.

Det är 180-böjen längst bak på sadeln som jag har kapat ned till en mindre böj pga att jag ville ha något annorlunda och smalare design. Jag kommer väl inte att sitta där bak men gissar på att jag kommer lägga vikten där ibland så det måste hålla. Den går ju även att förstärka med plattjärn tvärs över kanske med skruvhål för sitsen som folk brukar göra.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det är ju verkligen sämsta tänkbara svetsmetoden för i princip allt.. men prova att fasa rörändarna om du har dålig inbränning, så att du har två vassa kanter som möts. Flusstråd blir gärna porig gröt, inte mycket man kan göra ngt åt.

Hihi, du verkligen hatar fanskapet. Jag skulle ha fasat rörändarna men har redan måttat så noggrant och punktsvetsat ihop. Kanske går att köra lite med vinkelslipen i skarven iof.
Ska testa svetsa mer och sedan ta ett beslut om jag ska lämna in eller inte.

Edit: det gick bra att slip ned skarven med vinkelslip för bättre djup. Funderar dock ändå på en Tig eller Mig med gas vad man nu har bäst nytta av.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hihi, du verkligen hatar fanskapet. Jag skulle ha fasat rörändarna men har redan måttat så noggrant och punktsvetsat ihop. Kanske går att köra lite med vinkelslipen i skarven iof.
Ska testa svetsa mer och sedan ta ett beslut om jag ska lämna in eller inte.

Edit: det gick bra att slip ned skarven med vinkelslip för bättre djup. Funderar dock ändå på en Tig eller Mig med gas vad man nu har bäst nytta av.
Hihi, ja.. det är knappt svetsning ens
Riktiga metoder svetsar nästan sig själv i jämförelse, jag får då inte ihop nåt vettigt av biltema ulands flusstrådsvetsar
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top