Duke 890 eller Z900?

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
En sån här tråd har ni nog aldrig sett förr, men jag letar ny hoj och vill nu ha lite input!

Kör sedan åtta år tillbaka en Suzuki 1250 Bandit. Den har rullat 7500 problemfria mil nu. Är nöjd med den men tänkte byta innan den börjar krångla.

Vad tror ni om Duke 890 (ej R) eller en Z900? Jag är 192 lång och kör bara nöjesturer. Har inga horn i pannan eller behov av att köra på bakhjulet.

Hit me!

P.S. Ja, KTMs tvivelaktiga rykte skrämmer mig en aning... Är dock supernöjd med min orangea endurohoj.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det är ju två rätt olika hojar. Med tanke på din längd kanske du åtminstone ska provsitta och torrbryta lite innan köp. En provkörning är väl svår att få till för tillfället.

Sedan är faktiskt vissa av oss väldigt nöjda med våra orangea motorcyklar. Hade inga problem med den förra jag hade heller. Men vill du bara ha en trygg hoj som tar dig från A till B så kanske du ska köra japanskt.
 

Onewall72

Medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Jag gick från en, visserligen, KTM790 Duke till en Z900 och har inte ångrat mig en sekund. I ett hastigt infall så köpte jag en flång ny 790 sommaren 2020 och hade den i ganska precis 1,5 månad. Hann göra 100-mila servicen men inte mycket mer än så. Den rullade totalt 300 mil har jag för mig, sen bytte jag in den mot en Z900 från 2018. Det var iofs inget fel på KTM:en men Kawasakin kändes….”tryggare” på ngt sätt? Nu hade jag inga fel på KTM:en, förutom att bromsljuset inte fungerade alls när jag åkte hem på den, men jag hade alltid en (o)befogad oro att något skulle knasa i tid och otid. Den känslan har jag inte med Kawan. Att den går superskönt gör ju inte saken sämre. ?
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Mitt tips är att kolla försäkringar först. Bor i en större stad och 890 går bort för mig då den är fruktansvärt dyr att försäkra.
 

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Bålsta
Hoj
KTM 790 Duke
Tyvärr funkar inte Z900 om man är över 185cm.. sjukt obekväm benvinkel. Där är 890 överlägsen.
Z900 mer trygg och stabil, 890 roligare och mer bus.
 

Deathstroke

Pappa med pappahumor
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Kawasaki, Z800
Håller med hedan17, rent spontant känns det som att Z900:an är en mer pålitlig, stabil och "tråkig" motorcykel jämfört med 890 verkar vara en busig hoj men kanske inte lika pålitlig.
Men vad vet jag :tungan
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Tyvärr funkar inte Z900 om man är över 185cm.. sjukt obekväm benvinkel. Där är 890 överlägsen.
Z900 mer trygg och stabil, 890 roligare och mer bus.
Ett inte alltför ovanligt problem med tanke på mina långa ben. Jaja… Är som sagt skeptisk till KTM så får kanske leta vidare med en något höjd budget. Jag har länge varit svag för Suzuki GSX-S 1000 (ej nya modellen) ?
 

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Bålsta
Hoj
KTM 790 Duke
Ett inte alltför ovanligt problem med tanke på mina långa ben. Jaja… Är som sagt skeptisk till KTM så får kanske leta vidare med en något höjd budget. Jag har länge varit svag för Suzuki GSX-S 1000 (ej nya modellen) ?
Det klassiskt tråkiga svaret är att åka och klämma och känna själv. Då tycker jag man direkt brukar känna vad som känns rätt.
Jag hade en 790 Duke -19 förut och det är den roligaste hojen jag haft. 1200 problemfria mil, men jag förstår din oro över KTMs kvalite :)
Men sittställning är grym för oss som är över 185cm.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
En sån här tråd har ni nog aldrig sett förr, men jag letar ny hoj och vill nu ha lite input!

Kör sedan åtta år tillbaka en Suzuki 1250 Bandit. Den har rullat 7500 problemfria mil nu. Är nöjd med den men tänkte byta innan den börjar krångla.

Vad tror ni om Duke 890 (ej R) eller en Z900? Jag är 192 lång och kör bara nöjesturer. Har inga horn i pannan eller behov av att köra på bakhjulet.

Hit me!

P.S. Ja, KTMs tvivelaktiga rykte skrämmer mig en aning... Är dock supernöjd med min orangea endurohoj.
Men är det verkligen så illa med kvaliteten på KTM? Jag tror säkert att det har funnits en tid när det fanns fog för farhågorna men jag är inte så säker på att det verkligen stämmer längre.
Jag tänker att det med alla digitala kanaler som finns borde ha kommit en massa skräckhistorier från förbannade ägare men det flödet är inte så stort.
Ducati vet ju alla att det är problem med.... Tills man hör med ägarna, det är sällan några problem med dem och är det problem så är det av mindre art, även om motsatsen så klart finns.
Jag tror snarare att jag, utifrån eget perspektiv, skulle titta på hr möjligheten till service ser ut på orten jag bor och hur andra upplevt hur man fått service av de bolag som finns.

Åk ut och torrbryt hos handlarna så känner du nog snart vad som funkar.
KTM:en är en sportsko, Kawasakin är allroundsko och just nu kör du en loafer.....
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Tror KTM ryktes problem ligger i att dom flesta som har en gasar järnet för det mesta. Å sakerna går sönder. Min funka fint? till den blev ”snodd”?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ktm, s kvalité har ju blivit bättre sedan allt upp till 390 tillverkas i Indien o från 390 till 890 i Kina av cf-moto, endast twinnarna görs i matighofen
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
En sån här tråd har ni nog aldrig sett förr, men jag letar ny hoj och vill nu ha lite input!

Kör sedan åtta år tillbaka en Suzuki 1250 Bandit. Den har rullat 7500 problemfria mil nu. Är nöjd med den men tänkte byta innan den börjar krångla.

Vad tror ni om Duke 890 (ej R) eller en Z900? Jag är 192 lång och kör bara nöjesturer. Har inga horn i pannan eller behov av att köra på bakhjulet.

Hit me!

P.S. Ja, KTMs tvivelaktiga rykte skrämmer mig en aning... Är dock supernöjd med min orangea endurohoj.

Har du inte funderat på Yamaha MT-09 då ? Den ligger väl i samma prisklass och prestanda ungefär
Men jag vet inte riktigt hur den passar till en som är 192cm
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Har du inte funderat på Yamaha MT-09 då ? Den ligger väl i samma prisklass och prestanda ungefär
Men jag vet inte riktigt hur den passar till en som är 192cm
Säkert en jättebra hoj, men tyvärr väldigt ful enligt mig, därför går den bort. Är dock inte såld på Dukens utseende heller, men den verkar ändå jäkla spännande ??
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Säkert en jättebra hoj, men tyvärr väldigt ful enligt mig, därför går den bort. Är dock inte såld på Dukens utseende heller, men den verkar ändå jäkla spännande

Okej, jag tänkte att eftersom du hade med KTM Duke bland dom hojar du valde mellan så spelar utseendet absolut ingen roll för dig

XSR900 då ?
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Garanti förfarandet är lite speciellt hos KTM. Har en 790 adv som nu gått 1700 mil utan problem. När jag skulle byta olja upptäckte jag att hasplåten bara satt med 1 bult undertill i oljesumpen. KTM fabriken har missat att borra och gänga ett hål för att skruva fast hasplåten. Ringde en KTM återförsäljare för kolla upp detta. Dom sa att jag kunde lämna in hojen och byta sumpen. Kostnad typ 4000, men dom kunde inte garantera att KTM skulle betala för det. Det skulle utredas i efterhand. Tycker det är dåligt av KTM att inte stå för det, då dom missat det i fabriken. Jag kör vidare med med hasplåt som fattas en bult. Annars en rolig hoj men saknar botten draget i 990in jag hade förut. Som gått 8500mil, enda problemet på den var slavcylindern till kopplingen som var bytt ett par gånger.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Garanti förfarandet är lite speciellt hos KTM. Har en 790 adv som nu gått 1700 mil utan problem. När jag skulle byta olja upptäckte jag att hasplåten bara satt med 1 bult undertill i oljesumpen. KTM fabriken har missat att borra och gänga ett hål för att skruva fast hasplåten. Ringde en KTM återförsäljare för kolla upp detta. Dom sa att jag kunde lämna in hojen och byta sumpen. Kostnad typ 4000, men dom kunde inte garantera att KTM skulle betala för det. Det skulle utredas i efterhand. Tycker det är dåligt av KTM att inte stå för det, då dom missat det i fabriken. Jag kör vidare med med hasplåt som fattas en bult. Annars en rolig hoj men saknar botten draget i 990in jag hade förut. Som gått 8500mil, enda problemet på den var slavcylindern till kopplingen som var bytt ett par gånger.

Ja KTM är väl kända för en bristande kundsupport när det gäller garantier, ganska oskönt kombinerat med tvivelaktig kvalitet. Jag hade allvarliga problem med båda mina SuperDuke 990, men de kördes väldigt hårt, gjorde ju å andra sidan min gixxer också, helt problemfritt.

Körglädjen hos dessa hojar är dock sinnessjuk ? Det inkluderar superduke 890. Kört den några pass på bana. Fantastisk hoj. Utseendet lämnar dock mkt att önska. Saknar det brutala utseendet hos 990in, inget jävlar anamma. Men vilken grym hoj att köra! Tyckte den var bättre än 1290in på allt. Men inte lika ball ?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top