Duke "Frambromsen"

Slinke

.....B2.....
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
KTM 950 Supermoto ( SÅLD !!!), KTM SXF/EXC 250 & en liten en!
Jag har en liten fundering som jag ventilerar här! Jag har haft ett vinande/tjutande ljud från min frambroms när jag bromsar på min Duke II (04) !Ljudet har inte avtagit eller ändrats något o nu har jag kört 300 mil med hojen. Snackade med Dirtbike (för övrigt en jävla skitfirma) de sa att ljudet skulla avta med tiden??? o det har det ju inte gjort som sagt !!! Det blir till att ta en tur till Ragnar på Lelles i sommar ! Pratade med honom o han sa att "kom förbi med hojen så tittar/lyssnar jag på problemet".

Om det är någon som har haft ett liknade problem, så skriv gärna några rader !

Mr Edholm

Putsbög och stolt...
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
ein rejser mewtosewkel
Är det traditionellt bromsgnissel det handlar om?

Isåfall: Gnisslandet uppstår av vibrationer, som bl.a kan orsakas av hög friktion mellan bromsdetaljerna(bromskolv,bromsbelägg,beläggsprinten osv). Friktionen i sin tur kan orsakas av skit eller dålig smörjverkan.

Testa att lossa bromsok och plocka ur belägg. Tvätta allting inkl. skivan med bräkleen eller bromsrengöring. Därefter ta lite kopparpasta och lägg runt kolvarnas ändar(där dom pressar mot beläggen). Använd med måtta! Pastan får INTE komma ut på slitytorna! :3freak

Ta även en titt på beläggen när du ändå har dom bortmonterade. Ibland kan bromsbelägg bli "glasérade" om dom belastas hårt under hög temperatur.
Detta kan man lösa med en liten fin mässingsborste (påminner om en förvuxen tandborste ungefär).
Putsa lite fint på beläggens slitytor så dom inte "blänker" lika mycket längre. Återigen, använd även här en hel del måtta.

Ett ytterligare syndrom som just beläggen(när dom är nya) kan lida och skapa oväsen av är att dom inte är ordentligt "inkörda". Inkörning görs genom att åka och göra långa svaga bromsningar. Kort sagt, åka omkring och fjösbromsa regelbundet. Så börja bromsa hyfsat långt innan stället du skall stanna på, belasta inte beläggen så hårt och håll för svag konstant inbromsning.

Förslagsvis tycker jag att detta ska göras efter rengöring och borttagning av eventuell glaséring.

En sista sak, om du äger en fettspruta, är att ge varje nippel på bromsoken en omgång fett. Överdriv inte här heller.

Montera nu i beläggen igen, och skruva fast bromsoken igen. Ut å Tjöööör! :tummenupp

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
...Eller så har han köpt en splirrans hoj på Dirtbike, hunnit kört några veckor och insett att ljudet inte försvinner som de sa det skulle göra. Har svårt att tro att han är intresserad av att genomföra en komplett bromsrenovering själv.

Det är ju ingen CB 650 -79 vi pratar om, det är ju en ny hoj med garanti.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Om det är ett skrik från bromsarna, så har du förklaringen beskriven ovan. Men om det rör sig om ett svagt vinande ljud, så kommer det sannorlikt från hastighetsmätar-uttaget (eller vad man nu ska kalla det). Den del som sitter runt hjulaxeln och som vajern kopplas in på. Det sitter en liten snäckväxel där som kräver rengöring och smörjning regelbundet. Samtidigt bör man smörja upp hjullager och gummibussningarna som tätar mot hjulaxeln.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
TomK skrev:
Om det är ett skrik från bromsarna, så har du förklaringen beskriven ovan. Men om det rör sig om ett svagt vinande ljud, så kommer det sannorlikt från hastighetsmätar-uttaget (eller vad man nu ska kalla det). Den del som sitter runt hjulaxeln och som vajern kopplas in på. Det sitter en liten snäckväxel där som kräver rengöring och smörjning regelbundet. Samtidigt bör man smörja upp hjullager och gummibussningarna som tätar mot hjulaxeln.

Han skriver att det låter när han bromsar. Inte hela tiden.

Slinke

.....B2.....
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Mr Edholm skrev:
Är det traditionellt bromsgnissel det handlar om?

Isåfall: Gnisslandet uppstår av vibrationer, som bl.a kan orsakas av hög friktion mellan bromsdetaljerna(bromskolv,bromsbelägg,beläggsprinten osv). Friktionen i sin tur kan orsakas av skit eller dålig smörjverkan.

Testa att lossa bromsok och plocka ur belägg. Tvätta allting inkl. skivan med bräkleen eller bromsrengöring. Därefter ta lite kopparpasta och lägg runt kolvarnas ändar(där dom pressar mot beläggen). Använd med måtta! Pastan får INTE komma ut på slitytorna! :3freak

Ta även en titt på beläggen när du ändå har dom bortmonterade. Ibland kan bromsbelägg bli "glasérade" om dom belastas hårt under hög temperatur.
Detta kan man lösa med en liten fin mässingsborste (påminner om en förvuxen tandborste ungefär).
Putsa lite fint på beläggens slitytor så dom inte "blänker" lika mycket längre. Återigen, använd även här en hel del måtta.

Ett ytterligare syndrom som just beläggen(när dom är nya) kan lida och skapa oväsen av är att dom inte är ordentligt "inkörda". Inkörning görs genom att åka och göra långa svaga bromsningar. Kort sagt, åka omkring och fjösbromsa regelbundet. Så börja bromsa hyfsat långt innan stället du skall stanna på, belasta inte beläggen så hårt och håll för svag konstant inbromsning.

Förslagsvis tycker jag att detta ska göras efter rengöring och borttagning av eventuell glaséring.

En sista sak, om du äger en fettspruta, är att ge varje nippel på bromsoken en omgång fett. Överdriv inte här heller.

Montera nu i beläggen igen, och skruva fast bromsoken igen. Ut å Tjöööör! :tummenupp

OK!

Jag har haft ljudet från att hojen var ny!!! Så det kan inte bero på nån skit/smörjverkan! Ja Ja ! Tack för tipsen !! Byter nog beläggen till våren!
Nicklas.

Last edited:

Slinke

.....B2.....
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Chronic skrev:
...Eller så har han köpt en splirrans hoj på Dirtbike, hunnit kört några veckor och insett att ljudet inte försvinner som de sa det skulle göra. Har svårt att tro att han är intresserad av att genomföra en komplett bromsrenovering själv.

Det är ju ingen CB 650 -79 vi pratar om, det är ju en ny hoj med garanti.
Du har så rätt ! Som sagt så påtalade jag problemet för Shitbike (Dirtbike) men han sa att ljudet skulle ge sig efter typ 100 mil? Men det har det ju inte gjort!!! Tar en tur till Lelles i sommar!

Slinke

.....B2.....
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
TomK skrev:

Det låter bara när jag bromsar! :)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Slinke skrev:
Det låter bara när jag bromsar! :)

OK, då är det vibrationer i beläggen och skivan som låter... Låter det olika beroende på hastighet och hur hårt du bromsar ?

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Det är bara att vänja sig med gnisslet. Tyckte också det var lite pinsamt när jag hade köpt min första hoj (Duke) och alla kollande när man skulle stanna/bromsa. Har nu en 660-04 nu och den gnisslar på samma sätt som duken.

Tvätta skivorna oftare, blir inte så jätte mycket oljud då. Men det finns alltid där. Nu tycker jag en motard skall låta och skrika mm :tummenupp

Slinke

.....B2.....
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
TomK skrev:
OK, då är det vibrationer i beläggen och skivan som låter... Låter det olika beroende på hastighet och hur hårt du bromsar ?

I stort sett samma oljud, vid olika hastigheter!
Nicklas...

Slinke

.....B2.....
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Mr R skrev:
Det är bara att vänja sig med gnisslet. Tyckte också det var lite pinsamt när jag hade köpt min första hoj (Duke) och alla kollande när man skulle stanna/bromsa. Har nu en 660-04 nu och den gnisslar på samma sätt som duken.

Tvätta skivorna oftare, blir inte så jätte mycket oljud då. Men det finns alltid där. Nu tycker jag en motard skall låta och skrika mm :tummenupp

Ok... testar nog att köpa nya belägg tilll våren.. men då vet jag ..!

Nicklas

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...