Duke-service hos Lelles...

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Har min duke på service hos Lelles nu:
500-mila plus tuning av trimförgasaren mm

Jag hade plockat på förgasaren själv (En mikuni TM42) i slutet av förra året. Hojen gick inte riktigt som den skulle efter det (även om den gick bättre än innan)

Ragnar ringde nu och frågade om jag hade kört med hojen i det skicket som den var i när jag lämnade in den. Förgasaren satt snett och drog tjyvluft mm, gasvajrarna var för långa och hakade upp sig på div andra kablar..
Han sa att han var förvånad att jag kört med den i det skicket! Jag själv visste att den inte gick som den skulle, men att det var så illa... planerna på att mecka hemma är lagda på hyllan ett tag framöver :)

Han har iaf bänkat den nu och den ger 55,7 hk på bakan, måste sägat att jag är rätt nöjd! Då har han inte bytt ner till 16-drev fram ännu.. Det har blivit en helt ny hoj nu enligt Ragnar (även om den inte går helt klockrent pga av att jag borde ha en TM40 fugge istället)

Jaja, jag tycker att det känns bra iaf, ska hämta den imorrn.. kan knappt vänta! ser fram emot att känna skillnaden!!
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
SCHYSST med pållar !!!!

få se någon utskrift!!!

Gummi skrev:
Har min duke på service hos Lelles nu:
500-mila plus tuning av trimförgasaren mm

Jag hade plockat på förgasaren själv (En mikuni TM42) i slutet av förra året. Hojen gick inte riktigt som den skulle efter det (även om den gick bättre än innan)

Ragnar ringde nu och frågade om jag hade kört med hojen i det skicket som den var i när jag lämnade in den. Förgasaren satt snett och drog tjyvluft mm, gasvajrarna var för långa och hakade upp sig på div andra kablar..
Han sa att han var förvånad att jag kört med den i det skicket! Jag själv visste att den inte gick som den skulle, men att det var så illa... planerna på att mecka hemma är lagda på hyllan ett tag framöver :)

Han har iaf bänkat den nu och den ger 55,7 hk på bakan, måste sägat att jag är rätt nöjd! Då har han inte bytt ner till 16-drev fram ännu.. Det har blivit en helt ny hoj nu enligt Ragnar (även om den inte går helt klockrent pga av att jag borde ha en TM40 fugge istället)

Jaja, jag tycker att det känns bra iaf, ska hämta den imorrn.. kan knappt vänta! ser fram emot att känna skillnaden!!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hur var det med vridet då ? Låt mig gissa att de två-tre extra hästarna på topp, kom till en bekostnad av vrid.
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
TomK skrev:
Hur var det med vridet då ? Låt mig gissa att de två-tre extra hästarna på topp, kom till en bekostnad av vrid.

Vet inte hur kurvan ser ut, lägger upp den nästa vecka.. hoppas att ni inte har rätt iaf, men det är säkert så..
 

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vendelsö
Hoj
GSX1000R 07
fick du 55,7 på bakhjulet endast med hjälp av förgasaren? :brynad

Var inte det ungefär samma som Greven had med förgasare, trimkam och helsystem?
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Mr J skrev:
fick du 55,7 på bakhjulet endast med hjälp av förgasaren? :brynad

Var inte det ungefär samma som Greven had med förgasare, trimkam och helsystem?

Det som är gjort:

*Förgasare
*Moddade originalpipor
*Y-rör istället för T-rör (har tyvärr original kröken kvar)
*K&N-filter


17-drevet satt på vid bänkningen, hur mycket tror ni siffrorna påverkas vid byte till 16 drev? Jag kommer inte att bänka efter det...
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Varför tror du hojen skulle ge mer/mindre effekt pga annan drevning?
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Per skrev:
Varför tror du hojen skulle ge mer/mindre effekt pga annan drevning?

Kanske inte just det men det är mycket som spelar in på effekten i en bänk, oring eller inte oring.........slicks vs. regndäck tex.......... offroaddäck är en hästkrafsätare oxå, glöm inte att smörja kedjan å fräsch soppa i tanken........ *tipsar*

Tom skulle du bänka nu efter helgen?
620 med TM40, SEBRING helpipor...... annar std eller?
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Aha, visste faktiskt inte att det inte har någon betydelse för bänkningen vilken drevning man har... va bra, då slipper jag fundera på det :tummenupp
(Dock lite synd, trodde jag skulle få mer hästar)
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Gummi skrev:
Aha, visste faktiskt inte att det inte har någon betydelse för bänkningen vilken drevning man har... va bra, då slipper jag fundera på det :tummenupp
(Dock lite synd, trodde jag skulle få mer hästar)

Men för din egen körkänsla så bör du gå ned till 16 ifram eller upp till 40 ibak, hojen blir helt annorlunda. Känns...........sportigare!

Jag bytte ifrån 17 till 16 ifram å det rockade fett :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tom Byron skrev:
Kanske inte just det men det är mycket som spelar in på effekten i en bänk, oring eller inte oring.........slicks vs. regndäck tex.......... offroaddäck är en hästkrafsätare oxå, glöm inte att smörja kedjan å fräsch soppa i tanken........ *tipsar*

Tom skulle du bänka nu efter helgen?
620 med TM40, SEBRING helpipor...... annar std eller?

Så släta däck som möjligt och att de inte slirar med bromsrullen. Jag ska ha slicks på :)

Jo, bänkning nu på måndag, med nyservad maskin. Ny fugge och pipor - annars helt original i motor.
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
TomK skrev:
Så släta däck som möjligt och att de inte slirar med bromsrullen. Jag ska ha slicks på :)

Jo, bänkning nu på måndag, med nyservad maskin. Ny fugge och pipor - annars helt original i motor.

Släta däck i all ära men jag tror int din hoj slirar på rullen *fniss*
Anledningen ang. regndäck å offroaddäcken är att de rör sig i gummit å snor effekt därför :fatta!
 

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ktm660smc
Gummi skrev:
Ragnar ringde nu och frågade ...
Han har iaf bänkat den nu och den ger 55,7 hk på bakan, måste sägat att jag är rätt nöjd! ... Det har blivit en helt ny hoj nu enligt Ragnar (även om den inte går helt klockrent pga av att jag borde ha en TM40 fugge istället)

Har Ragnar bänkat den? Lelles har väl ingen bänk utrustning.?
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Drevningen spelar ingen som helst roll för effektmätningen, det funkar helt enkelt inte på det sättet.

Du har rätt förgasare, du glömde bara att köpa vissa delar.... :fatta!

/H
 

Bifogat

  • 10194b.jpg
    10194b.jpg
    18.1 KB · Visningar: 372

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Re: Re: Duke-service hos Lelles...

gpf skrev:
Har Ragnar bänkat den? Lelles har väl ingen bänk utrustning.?

Japp, han bänkade den på någon annan firma i uppsala, vet inte vilken...
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
HW skrev:
Drevningen spelar ingen som helst roll för effektmätningen, det funkar helt enkelt inte på det sättet.

Du har rätt förgasare, du glömde bara att köpa vissa delar.... :fatta!

/H

Tro mig, hade jag haft degen hade jag inte tvekat en sekund på att köpa resten av kittet.. känns ganska surt :(
Men men, jag får nöja mig med den som den är nu tyvärr...
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Det duger säkert.... jag har inte orkat montera kitet själv fast det ligger här och väntar...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Mattan skrev:
Har dom en bromsbänk på Lelles, eller åker Ragge till nån annan och bänkar?

Den enda bänk jag känner till i trakten, finns på Cycle Center. Om det inte är någon hemmapulare som byggt sig någon bänk. Ska fråga Putte i morgon om jag kommer ihåg det...
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Okej, Duken är tillbaka sedan 1 vecka, har inte hunnit köra så mycket pga ruttet väder och annat..

Det är helt klart mer tryck i den! Dock så går den inte som den ska..

Problemet:
Vid ca 4500-5000 varv så börjar den hacka och rycka som att soppan håller på att ta slut. Gasar man på så släpper det och den går som den ska resten av biten upp till topp.
Accar man fullt från 0 och uppåt så dör den till och sedan sticker den..
Försöker man att köra konstant ca 5000 varv så går det ryckigt hela tiden.
Jag testade att gasa på när motorn var kall, då uppstod inte problemet.

Enligt Ragnar så är det Accelerationspumpen som behöver justeras in.

Jag hittade den här Tuning Manualen, och om det är acc-pumpen som behöver ställas in så finns det 2st skruvar att välja på (sid5)
Mikuni Tuning Manual

Vad har acc-pumpen för funktion egentligen, vilken skruv är det man vill justera?

Alla idéer och förslag är välkomna om det skulle kunna vara något annat än acc-pumpen som är fel?

Jag tänkte ringa Ragnar igen för att få mer tips från honom också.

/Martin
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top