Duke tjyvstannar när kall

Y2K Duke

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Alingsås
Hoj
Honda VTR 1000 F
Är det någon mer som tycker att lc4:an är svår att hålla liv i med choke när motorn är kall??

Har höjt tomgången till 1800vpm (varm) då fungerar det bättre än när den står på 1400-1500vpm enligt boken.

170 main, 47,5 tomgång, luft skruv 2,5 varv öppnad luftburk, ostrypta dämpare.

Skall man gå på luftskruven för att få den till att gå bättre??

Visst fungerar det att hålla lite gas på den men det är ju lite störande att den stannar hela tiden!!

//Mattias
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hur menar du?
Min 640 jag hade startade jag med choke och stängde av choken efter 20 sekunder ungefär, annars dör den. Den behöver inte choke längre än så.

Eller går den inte igång alls med choke/dör direkt när du har startat och inte kan starta utan?
 
Last edited:

Y2K Duke

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Alingsås
Hoj
Honda VTR 1000 F
Emmi skrev:
Hur menar du?
Min 640 jag hade startade jag med choke och stängde av choken efter 20 sekunder ungefär, annars dör den. Den behöver inte choke längre än så.

Eller går den inte igång alls med choke/dör direkt när du har startat och inte kan starta utan?


Hmm, ja den startar på full choke, går där i 5 sek dör sedan. Sänker ner till 1/2 choke då går den ytterligare en stund. Man måste stötta med gas hela tiden för att hålla igång den. Det blir nog till att skruva lite på luftskruven, känns som den får lite för mycket bensin, hick!!!

//Mattias
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Y2K Duke skrev:
Hmm, ja den startar på full choke, går där i 5 sek dör sedan. Sänker ner till 1/2 choke då går den ytterligare en stund. Man måste stötta med gas hela tiden för att hålla igång den. Det blir nog till att skruva lite på luftskruven, känns som den får lite för mycket bensin, hick!!!

//Mattias

Behöver den choke då?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Gummans Duke går inte utan choke överhuvudtaget första 30 sek.

Sen kan man försiktigt backa den,men slår du av för mycket så stendör den.


Sen är väl 2,5 varv grundinställning på blandskruven.

Ge den ett halvvarv till så funkar det nog bättre.(tips ,låna gummans,mammas smikspegel så ser du vad du gör också)

Hur går den annars ?
 
Last edited:

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Y2K Duke skrev:
Är det någon mer som tycker att lc4:an är svår att hålla liv i med choke när motorn är kall??

Har höjt tomgången till 1800vpm (varm) då fungerar det bättre än när den står på 1400-1500vpm enligt boken.

170 main, 47,5 tomgång, luft skruv 2,5 varv öppnad luftburk, ostrypta dämpare.

Skall man gå på luftskruven för att få den till att gå bättre??

Visst fungerar det att hålla lite gas på den men det är ju lite störande att den stannar hela tiden!!

//Mattias

Det är ju visserligen inte samma fugge på 660 men min 660 varvar som en tok med choke. Sedan om man trycker in den så dör den lätt och man måste hålla lite varv på den för att den inte ska dö. Så är den kall alltså, varm så går den stabilt utan choke.
Det låter som din e felinställd. Kolla i servicemanualen för en grundinställning.
Skruva alla skruvar i botten(skriv upp antal varv så du kan backa om grundinställningen inte funkar!!) Läs vad grundinställningen är och gör den. Så skulle jag gjort.

//Mats
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
som nån sa..behöver den verkligen choke då...när de e så här varmt måste jag starta min xr utan choke(+15)
 

Klamster

Bra eller Anus?
Gick med
19 May 2004
Ort
Sthlm, Tullinge
Hoj
Cbr 954
har du choken inne hela tiden vid tomgång så självdör den ju, du ska ju dra av på choken vart efter varvtalet lägger sig.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top