Dum(?) fråga angående kedjelås

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
Jag undrar om det är möjligt att använda ett annat kedjelås till den kedja man köpt, alltså av ett annat märke, men samma storlek och så vidare. Jag fick med ett nitlås på kedjan, men det är inte säkert fick jag veta att det nitverktyg jag beställt funkar på det, det är risk att det är ett pin link lås jag har och då behövde man mer rejäla grejer, typ hydrualik..
 

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Täby
Hoj
CBR 1000 RR
Mig veterligen så skall det vara ok. Ialf så hoppas jag det, för jag har det så. :banana

Reb0
 

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
RebelZero skrev:
Mig veterligen så skall det vara ok. Ialf så hoppas jag det, för jag har det så. :banana

Reb0
Hehe :hihi
Ja då ska det nog kunna fungera för mig också. Jag har lagt upp en bild här nu på hur mitt lås ser ut, eller pinnarna, är det något som ser ovanligt "hårt" ut eller ser det ut som "vanligt". Jag har även skickat med en bild på nitningsverktyget.
 

Bifogat

  • lås.jpg
    lås.jpg
    14.7 KB · Visningar: 147
  • Nitverktyg.jpg
    Nitverktyg.jpg
    21.3 KB · Visningar: 326

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
aal skrev:
Hehe :hihi
Ja då ska det nog kunna fungera för mig också. Jag har lagt upp en bild här nu på hur mitt lås ser ut, eller pinnarna, är det något som ser ovanligt "hårt" ut eller ser det ut som "vanligt". Jag har även skickat med en bild på nitningsverktyget.

Mej veterligt så finns det två typer av nitlås.
Ett som är inborrat i ändarna på låsets axlar och det ser ut som det verktyget du beställt är till för sånna, dvs man skruvar in en kona i ändarna som kragar upp dem.
Det låset du har på bild verkar inte vara ett sånt.
Till sånna lås har man ett verktyg som ser ut son ett "V" i ändan och som man slår emot låsets tappar så att det blir som två uppstukningar.

Svårt att förklara men hoppas du förstår :tummenupp :)

Edit: föresten, när jag tittar på bilderna igen så ser ju inte verktyget ut att vara ett sånt med kona(?)
 

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Ort
kingrivertown
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
en kulhammare och en slägga till motvikt har alltid fungerat bra!
fattar inte varför alla ska dyra verktyg jämt.. :confused:
 

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
Ozzian skrev:
Mej veterligt så finns det två typer av nitlås.
Ett som är inborrat i ändarna på låsets axlar och det ser ut som det verktyget du beställt är till för sånna, dvs man skruvar in en kona i ändarna som kragar upp dem.
Det låset du har på bild verkar inte vara ett sånt.
Till sånna lås har man ett verktyg som ser ut son ett "V" i ändan och som man slår emot låsets tappar så att det blir som två uppstukningar.

Svårt att förklara men hoppas du förstår :tummenupp :)

Edit: föresten, när jag tittar på bilderna igen så ser ju inte verktyget ut att vara ett sånt med kona(?)

Enligt Addemoto som jag beställt verktyget från så skulle det passa på såna lås som är lite mjukare i den ena änden, till exempel så som du sa med att det är ett litet hål på sidan som ska nitas. Jag har nu beställt ett DID kedjelås som är i samma storlek. Bara att hoppas att det ska fungera, det är väl som en back-up kan man säga.
Nitverktyget ska förresten trolgen vara möjligt att ändra om för att passa olika typer av kedjor, förutom såna som har hård pinne. Det är ju också en kedjebrytare så den där bilden är ett exempel på ett läge bara antar jag..

storken skrev:
en kulhammare och en slägga till motvikt har alltid fungerat bra!
fattar inte varför alla ska dyra verktyg jämt..

Jag har en känsla av att jag inte är tillräckligt skicklig för att klara av det.
:)
 

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Ort
kingrivertown
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
Jag har en känsla av att jag inte är tillräckligt skicklig för att klara av det.
:)[/QUOTE]


ha ha ha va inte så blysam! :tummenupp det ända viktiga i hela nitningen är att det inte ska sitta åt för hårt, har sett de som har nitat ihop så att det gick inte få länken att röra sig.
 

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
storken skrev:
ha ha ha va inte så blysam! :tummenupp det ända viktiga i hela nitningen är att det inte ska sitta åt för hårt, har sett de som har nitat ihop så att det gick inte få länken att röra sig.
hehe :D jag litar inte riktigt på mig själv tillräckligt för att göra det. nu har jag ju ändå beställt verktyget ändå, men får prova det nästa gång kanske.
jag har tänkt göra så att jag gör lite i taget och mäter med skjutmått eller nåt så att det blir exakt som alla andra länkar. tänker jag rätt då?
 

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Ort
kingrivertown
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
aal skrev:
hehe :D jag litar inte riktigt på mig själv tillräckligt för att göra det. nu har jag ju ändå beställt verktyget ändå, men får prova det nästa gång kanske.
jag har tänkt göra så att jag gör lite i taget och mäter med skjutmått eller nåt så att det blir exakt som alla andra länkar. tänker jag rätt då?


frågan är om låset är lika som länkarna då fungerar att mäta, fast det är tveksamt!
annars känn att den inte nyper för då har det gått för långt och så får du köpa nytt lås på motorcenter :) billigast i stan!

det behövs inte nita så himla mycket det är inga krafter i sidled på kjedjan (låset) så nitningen är bara för att den garanterat inte ska ramla av som det kan göra på klipslåsen om man monterar de åt fel håll.
kommer gå bra!
:tummenupp
 

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
storken skrev:
frågan är om låset är lika som länkarna då fungerar att mäta, fast det är tveksamt!
annars känn att den inte nyper för då har det gått för långt och så får du köpa nytt lås på motorcenter :) billigast i stan!

det behövs inte nita så himla mycket det är inga krafter i sidled på kjedjan (låset) så nitningen är bara för att den garanterat inte ska ramla av som det kan göra på klipslåsen om man monterar de åt fel håll.
kommer gå bra!
:tummenupp
tack för tipsen. jag ska försöka ta det försiktit och se till att det bara sitter ordentligt, då ska det nog bli bra tror jag. :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top