Dum fråga ang. Arai RX-7...

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Jag har köpt en Arai RX-7 och har bara en dum fråga.... Jag läste i hjälmen att innan man tog på sig den skulle man trycka upp "spoilern"... Som jag fattar det så finns det nånslags spoiler som man drar ner vid hakan?? :confused: Hur fungerar detta??

HA DE GÔTT
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Man drar ner den om man vill bli kall om hakan. Och skjuter upp den när man tar av sig hjälmen, annars skaver flärpen i pannan...
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Thundercat skrev:
Den spoilern som sitter vid hakan är grymt bra, drar man ner den så slipper all kall fartvind mot halsen.

Arai = :tummenupp

Jo, jag är skitnöjd med den... Sitter som gjutet... :tummenupp Men jag förstår inte riktigt hur man får ner spoilern... Kan någon förklara?

HA DE GÔTT
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nej, den står väl inuti hjälmen liksom? Det finns en lös flärp inuti hakpartiet, flärpen har en bakåtriktad läpp längst ned. Dra i den.
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Mattias skrev:
Nej, den står väl inuti hjälmen liksom? Det finns en lös flärp inuti hakpartiet, flärpen har en bakåtriktad läpp längst ned. Dra i den.

Det enda som har en bakåtriktad läpp, som jag kan se är den svarta "kanten" som går runt hela hjälmen... Är det den man ska dra i?? Grejen är den att jag köpte hjälmen igår, och vågar inte bruka så mycket våld mot den... Köpte den för att jag fick riktigt bra pris (tror jag), annars hade jag aldrig köpt en sån avancerad hjälm...

HA DE GÔTT
 

Aspackad

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hmm... Har nyligen köpt en Arai Astro, och lade även jag märkte till den ovan nämnda varningstexten men då jag inte lyckades hitta någon utfällningsbar hakspoiler så antog jag att den var något tillbehör som man var tvungen att köpa separat och att texten satt där som en säkerhets åtgärd ifall att man nu skulle införskaffa en dylik spoiler. Har en kompis som har en gammal Arai Quantum från tiden då allting var svart-vitt ute och på den sitter det en in/utfällningsbar hakspoiler och om den fortfarande ser likadan ut på de nyare hjälmarna så kan jag säga på en gång att det inte sitter någon sådan på min hjälm.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Flärpen som du drar i sitter på insidan/undersidan av hjälmen. Har tyvärr ingen annan bild än den här. Hjälmen är en Arai Astro.
 

Bifogat

  • astro_pearl.jpg
    astro_pearl.jpg
    31.7 KB · Visningar: 232

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Thundercat skrev:
Flärpen som du drar i sitter på insidan/undersidan av hjälmen. Har tyvärr ingen annan bild än den här. Hjälmen är en Arai Astro.

Helt otroligt. Jag har haft min ARAI hjälm i 3 år nu och aldrig fattat att det funnits en flärp. :eek:
Testade nyss att dra allt vad det gick och tjoff, där kom det ut - en flärp :skrämd

Mycket ska man kunna. Vad kan man mer göra med de hjälmarna? :D

Bra att veta för då fingrar jag på visiret och ¨å ska det tvättas igen o igen o igen....

750RR med renast visir av alla :cool:
 

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
KTM660
Mattias skrev:
Man drar ner den om man vill bli kall om hakan. Och skjuter upp den när man tar av sig hjälmen, annars skaver flärpen i pannan...

Har du druckit för mycket nu Mattias, eller menar du att det är så varmt i vinden att det blir kallare om man drar ner skyddet? ;)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Precis som Mavve750RR så har jag haft en Quantum Haga i tre år och inte haft en susning om att det finns en hakflärp! Ska testas snarast.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Tommy skrev:
Har du druckit för mycket nu Mattias, eller menar du att det är så varmt i vinden att det blir kallare om man drar ner skyddet? ;)

Jag kanske har en extrem kropps-aerodynamik, men för mig drar det MER om hakan med flärpen nerfälld.
 

Fenriz

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
Honda cbr 954RR -03
haha..sketbra, jag tror iallafall inte de va så uppfinnarna på arai tänkte när dom satte dit en sån mattias :D
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Goodstuff skrev:
Precis som Mavve750RR så har jag haft en Quantum Haga i tre år och inte haft en susning om att det finns en hakflärp! Ska testas snarast.

Testa först.... skriv sen :crash
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Vad jag kan se så har jag ingen sån flärp... :( Men, men... Skit samma....

Edit: Ingen som har en bättre bild??

HA DE GÔTT
 
Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Ludde skrev:
Vad jag kan se så har jag ingen sån flärp... :( Men, men... Skit samma....

HA DE GÔTT

Om det står "Push spoiler up into chinbar before putting helmet on!" så har du garanterat den flärpen. Ta tag i kanten under dekalen med texten och dra neråt. :fakta
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top