Dum fråga kanske :p

Status
Ej öppen för fler svar.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Ström ur cigguttaget är olika för olika bilar.
vet ej hur det är för din.
volvo hade en inbyggd cupevärmare som gick på el och man kunde ställa in tiden man ville den skulle starta på på mina föräldrars gamla 740, om jag säger såhär, det var mer än en gång jag drog ut strömmen ur batteriet så man inte kunde starta den.
det du skall använda om du vill ha värme i bilen är en eberspächer som tar bränsle från tanken.
då slipper du i stort problemen.
http://www.eberspaecher.se
går säkerligen att få tag på begagnat.

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Som sagts är en sådan "värmare" alldeles för klen för att värma ngt, du får på sin höjd ett litet "hål" att titta igenom när du kör iväg, ger mer effekt när motorn är igång (en som testat, på en Octavia)

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Svårt att dra in el i bilen sätta en switch och sätta in en byggfläkt, eller ta en lång förlängningssladd dra från ett utag in i bilen, eller sälj skräpet och köp en med motorvärmare/cupe

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Att använda bilbatteriet för att värma kupén är en ganska dålig idé, vilket givetvis redan diskuterats. Anledningen är väldigt enkel... ett element med tillräcklig effekt skulle snabbt dra ner batteriet på en sådan nivå att du förmodligen skulle få startproblem.

Finns egentligen bara ett alternativ om man vill ha en "stand-alone" värmare utan el-kabel från huset och det är en bensin eller dieseldriven värmare på tidur. Dessa kallas ofta för ebersprächer, men kan har andra märken (typ Webasto). Att eftermontera dessa GÅR, men det är oftast inte värt det.

En av de bästa lösningarna för att inte frysa arslet av sig i en bil som inte har motor/kupé värmare jag testat är faktiskt en termosits som man kastar på sätet innan man sätter sig. Sjukligt nog så funkar det faktiskt!

Absolut bäst är ju givetvis att köpa en riktig 220v kupévärmare och dra en förlängningskabel ut till bilen.. Men det funkar ju inte om man bor i lägenhet direkt..

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur mycket effekt kan man ta via ciggtändaruttaget då? Alltså vad är det säkrat på? Minst 20A säkring behövs för att klara 200W (eller 17A vid 12V, men tror inte det finns några 17A säkringar).

Och nej, 200W räcker inte långt till värma upp en bil. Som någon annan sa så kanske det räcker till att tina upp en del av vindrutan om du riktar den mot den.

200W i 10 min ska inte vara några problem så länge som man inte har ett väldigt litet batteri eller ett batteri som är i dålig kondition.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jäpps, min audi hade spänning på tex utan nyckel/tändning. det är nog så att de flesta har spänning via tändningslåset men inte alla.

Dock är ju detta en simpel operation att ändra på.

Just de där små keramiska elementen körde jag i en mopedbil.
Det var tillräckligt för att hålla imman borta från rutan men smälta is eller värma hytten vare sämre till. Dubbla är att rekomendera minst...

många audi och vw har alltid spänning på cigg utttaget

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Hur mycket effekt kan man ta via ciggtändaruttaget då? Alltså vad är det säkrat på? Minst 20A säkring behövs för att klara 200W (eller 17A vid 12V, men tror inte det finns några 17A säkringar).

Och nej, 200W räcker inte långt till värma upp en bil. Som någon annan sa så kanske det räcker till att tina upp en del av vindrutan om du riktar den mot den.

200W i 10 min ska inte vara några problem så länge som man inte har ett väldigt litet batteri eller ett batteri som är i dålig kondition.

Värt att tänka på innan det är att batteriet tar stryk då bilbatterier inte är skapta för djupurladdning.

Bättre att se till att rutorna är rena och bilen så torr som möjligt och ta bort allt skräp från luftintaget, en liten ändamålsenlig fönsterduk på det och handskar när du andvänder den/fönsterskrapar. :tummenupp

jtds

Yamaha
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2008 Yamaha R6 Blå
http://www.halens.se/ProductPage.aspx?pid=029116
155865.jpg

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Varför inte bara dra på ac:n i ca 25 sek?

Flåsar bort imman på en gång.

Vet inte exakt hur det funkar, men det är nått med att gasen är torr och avfuktar rutan.
/mcom

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Okej, ber så hemst mycket om ursäkt för min felaktiga teori, imman försvinner på några sekunder iaf...

Men jag ber dig å ödmukast att förklara för en ovis hur detta fungerar...

:rolleyes:

AC'n avfuktar luften och blåser således torr luft på rutan.

Så, ungefär

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
Fireblade -92
Okej, ber så hemst mycket om ursäkt för min felaktiga teori, imman försvinner på några sekunder iaf...

Men jag ber dig å ödmukast att förklara för en ovis hur detta fungerar...

:rolleyes:

Det är en vanlig teori folk har i allmänhet att AC innebär någon slags kall gas som strömmar in i kupén.

Kylmedlet finns inne i ett slutet system, och när det förångas i evaporatorn (pga tryckskillnad) så avger det kyla till omgivningen (eller rättare sagt tar upp värme).

Således skulle man kunna säga att evaporatorn är ett "kallt element" som sitter i värmepaketet.

Om "gasen är slut" som man ser i annonser ibland, så innebär det mao att AC-systemet har ett läckage.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende