Dum fråga? Men hur börja?

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
Hej på er. Grabben var med idag och tittade på mc med mig. Han är bara 5 år men slängde sig på en PW80 det första han gjorde när vi klev in. "Jag vill haaaa!" skrek han och tänkte ta med den hem. Jag frågade om han verkligen vågade köra den ens och det var tydligen inga problem. Hur börjar man? Är inte 5 år lite ungt för en PW80? Han sitter bra med hela foten i backen och såg rätt löjlig ut på den lilla PW50:an. Finns det någon kross som är likvärdig PW50 (automat växel mm) men lite större? Grabben är 125 cm lång :gråta Eller kan man börja med en 80cc som första?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
KX60 om den fortfarande lever.. Jag började på en sån ett äpple hög och det gick kanonkula.. 6-vxl man iofs, men det lär han sig!!
 

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
*haha* Han kommer att köra sönder den innan han lärt sig växla tror jag. Han är galen. Han fick "3-hjulingsförbud" när han var 3 år för han rejsade med den och drog bredställ och slog kullerbyttor i vegetationen :huvet Kan vara värt att kolla på iaf... Illa om han skulle varva ur tvärförbannad för att han glömt växla... sen får mamma meka...


--

Hitta KX65... den var lite högre sitthöjd på... men värt att kolla på iaf.... Tackar tackar :)
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Låter som en vettig grabb! :tummenupp

Klart grabbhalvan ska ha sig en cross!
 

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
Ja... han kör ju redan "kross" över stock och sten med sin bmx-cykel ;)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Grymt han blir nog sjukt glad med en PW80! Fan va jag längtar tills min son blir tillräckligt gammal!! :yoparty
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Cervantes skrev:
2560565 Grymt han blir nog sjukt glad med en PW80! Fan va jag längtar tills min son blir tillräckligt gammal!! :yoparty
Röstar oxå på PW 80!
Men sen får det väl bli en Kotte 65cc går någe grymt, kul att sen när småkillarna plockar storra platåer :yoparty
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Pw80 låter bra. han bör nog vänta ett par år på en kx60/65

pw-modellerna är slöäa automater, kanon att börja på

en kx60/65 kan jag ha kul på :D
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag själv började köra cross på en pw 80. Kx 60 ska du nog inte sätta honom på, ganska bra drag i en sån (runt 15 hk väll?).

Många crossbanor har väll ofta så man kan få testa eller hyra en pw50 / pw 80. Det har i alla fall Kils motorcross klubb.

Vore väll inte så roligt om du skulle köpa den och han inte törs köra.
 

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
Jo jag kollade lite nogrannare på effekten och andra detaljer. pw80 verkar helt okej nu :) Det blir nog en fantastisk födelsedag för honom närsta år *hehe*

Tack för hjälpen alla!
 

MANGAN

#94
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
YAMAHA YZF 450F -08 Performance by OvesMotor / Mangan-racing
speedhammy skrev:
2560933 Jo jag kollade lite nogrannare på effekten och andra detaljer. pw80 verkar helt okej nu :) Det blir nog en fantastisk födelsedag för honom närsta år *hehe*

Tack för hjälpen alla!

PW 80 blir perfekt finns inget bättre alternativ till en nybörjare i den åldern om han är för lång för en PW 50 :tummenupp

Mvh
Mangan
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
speedhammy skrev:
2560317 Hej på er. Grabben var med idag och tittade på mc med mig. Han är bara 5 år men slängde sig på en PW80 det första han gjorde när vi klev in. "Jag vill haaaa!" skrek han och tänkte ta med den hem. Jag frågade om han verkligen vågade köra den ens och det var tydligen inga problem. Hur börjar man? Är inte 5 år lite ungt för en PW80? Han sitter bra med hela foten i backen och såg rätt löjlig ut på den lilla PW50:an. Finns det någon kross som är likvärdig PW50 (automat växel mm) men lite större? Grabben är 125 cm lång :gråta Eller kan man börja med en 80cc som första?

Nyfiken fråga vad kostade PW80 min grabb är fyra blir fem i feb och också helt galen i hojar! Jag kan knappt ta fram mitt ställ förens han sitter bakpå hojen. Jag började kolla cross banon i närheten men nu är ju säsongen över så det får väl bli till nästa år!

//Lundberg
 

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
En liten YZF
Pw80 har väl en "skruv" så man kan ställa in hur långt man kan gasa?
Kan ju vara benhändigt i början.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Lundberg skrev:
2561695 Nyfiken fråga vad kostade PW80 min grabb är fyra blir fem i feb och också helt galen i hojar! Jag kan knappt ta fram mitt ställ förens han sitter bakpå hojen. Jag började kolla cross banon i närheten men nu är ju säsongen över så det får väl bli till nästa år!

//Lundberg

Du har ju åsätra banan utanför Åkersberga!
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
Gnutten skrev:
2561846 Du har ju åsätra banan utanför Åkersberga!

Jo jag har sett det, men dom har ännu inte svarat på mail som jag hade med lite frågor! Men dom lär väl hinna med det över vintern! :D
 

Vargen

#48 Kungaklassen
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Mjölby
Hoj
KTM 450 SMR -06, KTM 525 EXC/SM -03
Köp inget med för mycket effekt i bara. Gjorde det felet med min grabb.
Han var helt galen och tjatade om en egen hoj så jag köpte en KTM 50 pro som jag tror är den värsta barncrossen som finns. Tänkte att det är väl lika bra att köpa riktiga grejer direkt och endast det bästa är gott nog till min pöjk.
Spärrade gasen lite men slungkopplingen var sån att man inte kunde strypa den för mycket för då drog den dåligt.
Nåväl det gick jättebra att köra en halv dag sen gick vi in och åt mat. När vi var klara och skulle ut och köra igen hade han glömt hur mycket effekt det var och slog fullt när han skulle iväg. Resultatet blev att han släpades efter hojen med full gas med siktet inställt på våran altan. Körde som tur var omkull ca en meter innan han krashade in i altanen så smällen blev inte jättekraftig men blodet rann om han när jag kom fram. Man har ganska dåligt samvete då och och modern var inte glad :ajjabajja .
Med facit i hand skulle jag köpt nåt snällare till han och han kör fyrhjuling nu istället för crossen vägrade han köra på mer :(
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top