Dum fråga om automatväxel på bil

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
Eftersom jag inte fick några svar i tråden om snö ställer jag samma fråga här...

Eftersom det kom lite lössnö igår tänkte jag ta tillfället i akt å öva upp mina sladdfärdigheter lite :D Nu till problemet; förutom att bilen i fråga är framhjulsdriven så är den automatväxlad - kommer växellådan att ta stryk vid dels vanlig, kontrollerad bredsladd, dels om jag skulle råka sladda ur kontroll och få bilen att tillfälligt rulla bakåt? Automatbilar driver ju som sagt alltid lite frammåt (även utan gas) och jag kan inte tänka mig att växellådan mår bra av detta....

Synpunkter?

Dumma kommentarer om hur töntigt det är att leka Fast and the Furius undanbedes, endast seriösa svar från insatta tack :mattias
 

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Berget
Hoj
ZX9R svarten
Eftersom jag inte fick några svar i tråden om snö ställer jag samma fråga här...

Eftersom det kom lite lössnö igår tänkte jag ta tillfället i akt å öva upp mina sladdfärdigheter lite :D Nu till problemet; förutom att bilen i fråga är framhjulsdriven så är den automatväxlad - kommer växellådan att ta stryk vid dels vanlig, kontrollerad bredsladd, dels om jag skulle råka sladda ur kontroll och få bilen att tillfälligt rulla bakåt? Automatbilar driver ju som sagt alltid lite frammåt (även utan gas) och jag kan inte tänka mig att växellådan mår bra av detta....

Synpunkter?

Dumma kommentarer om hur töntigt det är att leka Fast and the Furius undanbedes, endast seriösa svar från insatta tack :mattias

Nä du har helt rätt, lådan mår inte bra av det, men eftersom du ändå verkar vara skapligt inne på att sladda så se till att gasa (håll fart) på grejerna då funkar det. Dessutom anser jag väl inte att bilen ska behöva rulla bakåt, lösningen är då GASA mer!!:yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Automatlådor får inte mer ökat slitage än en manuell låda när man leker. Om hjulen tex skulle tvingas till rotation bakåt fast driven ligger i så hanterar lådan detta fint. Det man inte ska göra är däremot att tvinga i backen medan bilen fortfarande rulla framåt eller vice versa, dvs tving i driven eller valfri växel framåt när bilen rullar bakåt. Lådan håller ofta för detta några ggr men bra är det inte. Så om du tex ska leka sk "presidentsladd" så är det bättre att låta backen ligga i för länge, ända tills bilen börjat rulla framåt, än tvärtom, dvs skifta till drive innan drivhjulen slutat rotera bakåt.

Automatlådor är rätt förnöjsamma eftersom föraren inte är inblandad som på manuell låda, där man med klumpiga koppling och gasmanövrar kan skapa stora moment och krafter i drivlinan.
Det är bla därför som automat är så vanligt på uttryckningsfordon.

Tycker jag.

Mvh
Jörgen
Eftersom jag inte fick några svar i tråden om snö ställer jag samma fråga här...

Eftersom det kom lite lössnö igår tänkte jag ta tillfället i akt å öva upp mina sladdfärdigheter lite :D Nu till problemet; förutom att bilen i fråga är framhjulsdriven så är den automatväxlad - kommer växellådan att ta stryk vid dels vanlig, kontrollerad bredsladd, dels om jag skulle råka sladda ur kontroll och få bilen att tillfälligt rulla bakåt? Automatbilar driver ju som sagt alltid lite frammåt (även utan gas) och jag kan inte tänka mig att växellådan mår bra av detta....

Synpunkter?

Dumma kommentarer om hur töntigt det är att leka Fast and the Furius undanbedes, endast seriösa svar från insatta tack :mattias
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
OM jag funderar lite högt så skulle samma "skada" uppstå när du står still.
Så länge som du inte "växlar" så kan jag inte se att något skulle hända.
ett stopp vid ett rödljus påstår jag e lika skadligt.

annars får du ha spinn på framhjulen hela tiden så behöver du inte fundera..

(kört automat några vintrar... )



Edit:Lite sent men men
 
Last edited:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
tack för svaren!

Borde alltså inte vara några problem, även om jag skulle råka göra en 180-gradare? :va

@ AleX - jag förstår inte riktigt ditt resonemang, kan du utveckla?

@ Jörgen - vad är presidentsladd? :va
 

Tholon

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Triumph Sprint ST
Ett litet tips:
Koppla ur antispinn.....annars blir det jättetrist...

En som provat :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kärt barn har många namn. Den heter säkert ngt annat nu:
Du vet när man backar till fullt och sedan lägger om ratten så att man med en fyrjulssladd vänder bilen framåt. Jag tror att den fått det namnet för att privatchaufförer ska behärska den som ett sätt att fly från en försåtlig vägblockering och liknande.

Jag höll också på och lekte med skrotbilar i din ålder. Då var vi ofta på den stora kuperade Solvallaparkeringen och lekte på nätterna, det var grus där då.

/J

tack för svaren!

Borde alltså inte vara några problem, även om jag skulle råka göra en 180-gradare? :va

@ AleX - jag förstår inte riktigt ditt resonemang, kan du utveckla?

@ Jörgen - vad är presidentsladd? :va
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
Ett litet tips:
Koppla ur antispinn.....annars blir det jättetrist...

En som provat :)

Haha - antispinn på en Nissan Sunny från -94 :D Den har för fan inte ens ABS... (vilket bara är skoj)

@ Jörgen - förstår; vet dock inte vad det kallas idag? Om min växellåda skulle gå sönder... kan jag skicka räkningen till dig då? :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
@ Jörgen - förstår; vet dock inte vad det kallas idag? Om min växellåda skulle gå sönder... kan jag skicka räkningen till dig då? :)

Du äger väl bilen du sladdar med!? Inte parentesernas bil hoppas jag?:gnissla

Skulle förstås vara nice att få ett brev från dig, men jag är nog tvungen att avböja. :D

Det är nog större risk att du knölar till bilen mot ngt än att du har sönder växellådan om du inte har gott om plats första gången du testar.
 
Last edited:

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Har hört ordet Livvaktvändning användas om manövern som Jörgen kallar Presidentsladd.

F.ö. Tråkigt att sladda med framhjulsdrift. Själv kör jag 740 :yoparty

//paco
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
F.ö. Tråkigt att sladda med framhjulsdrift.

//paco

Deeet håller jag med om! :tummenupp

Det är väl egentligen endast presidentsladden/livvaktvändningen som jag tycker går smuttare med framnhjulsdrift. Men det är ju å andra sidan för att framhjulsdriften agerar bakhjulsdrift i den inledande backmanövern! :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
äääh, man får vänsterbromsa och köra fort istället :tuttar sliter kanske lite extra på bilen men vafan :gnissla

Jo men det är ju så könlöst tråkigt att hasa runt med vänsterbroms tycker jag. Det känns som maskerad att åka brett med framhjulsdrift eftersom det för det mesta går fortare att åka snålt med framhjulsdrift.

Med bakhjulsdrift känns det mer klockrent när man lyckas ställa upp rätt och sedan tajma returerna genom en kurvkombination. :tuttartillbaks
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har hört ordet Livvaktvändning användas om manövern som Jörgen kallar Presidentsladd.
//paco

om man jobbar som fångvaktare och har ansvar för fångförflyttning så får man gå kurser i att lära sig sånt så det skulle lika gärna kunna heta fångvaktarvändning eller nåt:tummenupp
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Jo men det är ju så könlöst tråkigt att hasa runt med vänsterbroms tycker jag. Det känns som maskerad att åka brett med framhjulsdrift eftersom det för det mesta går fortare att åka snålt med framhjulsdrift.

Med bakhjulsdrift känns det mer klockrent när man lyckas ställa upp rätt och sedan tajma returerna genom en kurvkombination. :tuttartillbaks

Stämmer säkert :rolleyes: Har bara kört 4wd och fwd ensålänge, det var roligare med v6 och fyrkraffs. Känns som om man har grymt bra koll när man sladdade med audin.. Mercan måste man hålla på och motstyra in i kurvan för att den ska komma ut, men det känns mest onaturligt :mad:

Jag saknar gammelbilen :gråta
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Stämmer säkert :rolleyes: Har bara kört 4wd och fwd ensålänge, det var roligare med v6 och fyrkraffs. Känns som om man har grymt bra koll när man sladdade med audin.. Mercan måste man hålla på och motstyra in i kurvan för att den ska komma ut, men det känns mest onaturligt :mad:

Jag saknar gammelbilen :gråta

Vad är du för brat igentligen! Knappt 18 och har bara kört merca och audi 4wd !:D ;)

Du får skaffa ngn kul 0-5000:- bakhjulsdriven sladdbil att leka med ngn vinter, det är kul!

När jag var i din ålder var det muggiga Ascona, Volvo 140, Vw-bubblor som vi hade i kompisgänget om vintern. Men idag vet jag inte vad det finns för kul billiga bakhjulsdrivna bilar. Det är ju mest lyx-, sport- och lastbilar som är bakhjulsdrivna idag.
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Vad är du för brat igentligen! Knappt 18 och har bara kört merca och audi 4wd !:D ;)

Du får skaffa ngn kul 0-5000:- bakhjulsdriven sladdbil att leka med ngn vinter, det är kul!

När jag var i din ålder var det muggiga Ascona, Volvo 140, Vw-bubblor som vi hade i kompisgänget om vintern. Men idag vet jag inte vad det finns för kul billiga bakhjulsdrivna bilar. Det är ju mest lyx-, sport- och lastbilar som är bakhjulsdrivna idag.

schhhh

Nu börjar de bli lite mycket spam! :mad:

jag funtar på att köpa en 242a nästa vinter :yoparty :D
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Jörgen Karlsson skrev:
Men idag vet jag inte vad det finns för kul billiga bakhjulsdrivna bilar. Det är ju mest lyx-, sport- och lastbilar som är bakhjulsdrivna idag.

Nu gör du mig besviken! Billig, bakhjulsdriven, rolig bil idag = Volvo 740 :tummenupp Grymt rolig att köra på vintern, tyvärr är den lite "raggar"-stämplad :näsblod
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top