Dum fråga om automatväxel på bil

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu gör du mig besviken! Billig, bakhjulsdriven, rolig bil idag = Volvo 740 :tummenupp Grymt rolig att köra på vintern, tyvärr är den lite "raggar"-stämplad :näsblod

Ja jag kom på det 240/740 går ju att hitta som sagt!
Solly! :D
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Som dom säger så äre bara att köra,det går inte sönder nånting dessutom så äre ju på snö du kör på.Har själv en merca 190 som sladdarbil, hur perfekt som helst för långa breda ställ och hårnålar:tummenupp Det enda dumma är att jag tycker motorn är lite för svag pga utväxlingen.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Hur funkar det om man behöver dra en bil med automat nånstans?
Hur bra är det att lägga i "friläge"?
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Mitt tips är ju att leta upp den billigaste volvo 240:in på blocket och lär dig sladda på riktigt!

Sladda med felhjulsdrift och automat lät inte allllls roligt!!!!
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
billig bakhjulsdrift som med lite pulver i :

BMWs 5 serie med en 6a i , mitten 80 tal med en 20-25 k mil på mätaren borde gå att få loss för 5 till 10 loppor.
mycket roligare än så får du nog inte för de pengarna, bortsett från en 240 turbo då dvs.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Men om man får rundsladd i ganska hög hastighet och rullar baklänges samtidigt som man har DRIVE i hur mår Autlådan av det?

Bilen är en 740 Aut -90
 
Last edited:

Pips

Guest
Hur är det egentligen med diffen och att sladda etc?

Lyckades rasa vxl-lådan (diffen) på bilen som jag hade förut tackvare? en hel del sladdande och vilt framhjulsspinn. Bilen jag har nu tar jag det jäkligt lugnt med vad gäller handbromssladd samt gas...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men om man får rundsladd i ganska hög hastighet och rullar baklänges samtidigt som man har DRIVE i hur mår Autlådan av det?

Det trodde jag att jag redan svarat på! ;)
Den klarar det normalt fint. Även om det säkert sliter mer än en lugn kvällscruise på Djurgården. Med en manuell transmission kan det däremot lättare bli värre för motor och låda om man inte vet vad man gör och är snabb.
/J
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur är det egentligen med diffen och att sladda etc?

Lyckades rasa vxl-lådan (diffen) på bilen som jag hade förut tackvare? en hel del sladdande och vilt framhjulsspinn. Bilen jag har nu tar jag det jäkligt lugnt med vad gäller handbromssladd samt gas...

Det är ingen fara med det heller, annars skulle jag ha fått byta massor med lådor på dom senaste tre bilarna jag har haft (sammanlagt 90 000 mil på mätaren på dom tre bilarna, dock inte alla av mig)

Dom enda bilar jag har rivit många låder på är Saab V4, där bytte jag ett par, men det var nog mest långa burnouter på asfalt med studsande hjul som ledde till dom haverierna.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Det sägs att det blir extra stor stress för oljefilmen på de små högvarviga dreven i diffen om man får spinn i hög hastighet. På just min bil brukar detta leda till att diffen exploderar rakt in i svänghjulet med byte som konsekvens. Med min vanliga tur lär jag snart kunna rapportera om detta stämmer eller inte ;)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top