Man kan nog även ta in cornerspeed i detta resonemang.
Har man en hoj som klarar att hålla hög hastighet ut ur kurvan så är det svårt för de andra att hänga med. Har man även som du säger bra klipp i motorn så är det ju såklart inte heller någon nackdel när det gäller topphastigheten.
Ducati hade ju ett klart övertag 07 och halv 08 på just acceleration/topphastighet.
Det verkar nu vara ett minne blott nu när Yamaha sedan länge fått fart på motorn. (kommer ihåg laguna seca när stoner nästan gång passerade vale på start/mål-rakan för att sedan bli passerad i någon av de följande kurvorna).
Honda har nu de senaste racen helt klart kommit på något lurt.
Kolla in Rdp t.ex. Hade han inte krachat p.g.a. kall högersida på däcket i tyskland så hade man tydligt kunna se hans framfart de senaste racen.
Fast frågan är? Får han uppgraderingar lika fort som works-honda?
Sedan är ju vikten på föraren även en faktor.
Personligen tycker jag att de borde föra in maxvikt för själva ekipaget istället för bara maskinen!
Att dömma av toppfarter och hur racen ser ut i MotoGP så kan man väl säga att Honda, Ducati och Yamaha är mer jämna och ett snäpp vassare än både Suzuki och Kawasaki/Hayate.
I WSBK verkar Aprilian vara den starkaste hojen men sedan är det jämnt skägg med troligen Kawasakin som den "tröttaste".
Visst är det även ett av honda-stallen som kör Öhlins?
Det talas mycket om att det är en klar nackdel att INTE ha Öhlins.
Är det inte Rdp endast, av alla Honda-stall, som har Öhlins?
Någon nämnde att Öhlins till skillnad mot (någon annan leverantör) verkligen har förstått hur bridgestone-däcken fungerar.
Gällande satelitthojarna så är det ungefär så här.
HRC har en speciell satellithoj som tex. har lägre maxvarv än fabrikshojarna. De som fabrikshojar är i ordningen som de får nya delar. Pedrosa, Dovizioso och Elias. De Puniet, Talmacsi och De Angelis kör alla likadana hojar. En sådan RC212-V kostar numer 2 000 000 € att leasa för en säsong....
Yamaha har 2009 hoajr men Tech 3 får uppdateringarna senare än fabriksteamet, de fick tex. en ny uppgradering av mjukvaran till anti-wheelie funktionerna till Sachsenring.
Ducati. Väldigt likt Yamaha där Pramac Ducati har 09 hojar men får uppdateringar efter Marlboro Ducati.