Dum fråga om motoGP´s 800cc-gräns..

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
nä.de får inte förändra spårvidd eller längd på sving,dock får ljuddämpande fyllnadsmaterial borttagas.även infästnings punkten för bromsok måste vara orginal men får modiferas.
infästningsdiameter på hjulaxel får ej modifieras men distanser diameter får vara annan än orginal.
får ej heller svetsa eller modifera materialet i övrigt av sving.
om tillverkar säljer seriproducerade svingar med annan längd i "vanliga"reservdelssortimentet får denna användas.

ramen måste vara orginaltillverkad men gjutskägg får borttagas,infästningslager får utbytas men ej modiferas i diameter.
det fanns portade yamaharamar att köpa till 06 600,undrar vad det gör i skillnad...

Tittar men på bilder av Spies hoj så är ramen svetsad och förstärkt ganska mycket vid styrhuvudet samt svingen är förstärkt och svetsad.
Men det kanske var någon annan serie som ditt inlägg handlade om.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Effekten är svårt att ge exakta svar på eftersom det inte uppges av tillverkarna mer än i termer som "more than 220 bhp."
Minimivikten i MotoGP är dock 148 kg för fyrcylindriga hojar, alla kör med fyrcylindriga hojar numer. Skulle gissa att alla tillverkarna ligge r mellan 148 och 150 kg.
I SBK är minimivikten 162 kg för fyrcylindriga hojar och 168 kg för tvåcylindriga.
De tvåcylindriga hojarna har även en restriktor i insuget på 50 mm men får å andra sidan var på upp till 1200 cc medan fyrcylindriga endast får vara på max 1000 cc.

Vill man läsa en FAQ om MotoGP och de andra GP-klasserna är följande länk bra. http://www.motogp.com/en/MotoGP+Basics

Tittar men på bilder av Spies hoj så är ramen svetsad och förstärkt ganska mycket vid styrhuvudet samt svingen är förstärkt och svetsad.
Men det kanske var någon annan serie som ditt inlägg handlade om.
När det gäller ram och sving är det följande som gäller i WSBK.
Man får addera material till ramen men inte ta bort, man kan alltså svetsa dit rör eller plåtar för att förstärka ramen. Motor och svinginfästningar får inte ändras, om det inte är så original som på Aprilian. Man får göra insatser för att kunna göra justerbar styrvinkel men den får inte överstiga originaldelen.
Svingen får man byta eller modifiera fritt, kolfiber endast om hojen är homologiserad med det.

Reglementet är fortfarande väldigt fritt och det ser man ju på hojarna i toppen.

ps. Grattis till segern. ds.

EDIT: WSBK reglementet http://www.fim-live.com/fileadmin/alfresco/Codes_et_reglements/SBK_SS_SST_Eng.pdf
MotoGP reglementet: http://www.fim-live.com/fileadmin/alfresco/Codes_et_reglements/ROAD_RACING_GP_Eng.pdf
 
Last edited:

MrMalm1

yeea
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Aprilia rs 125 *inlöst/SÅLD*
okej tack för svaren:)

en fråga till: Är det stora effekt skillnader mellan de olika teamen?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
okej tack för svaren:)

en fråga till: Är det stora effekt skillnader mellan de olika teamen?
Att dömma av toppfarter och hur racen ser ut i MotoGP så kan man väl säga att Honda, Ducati och Yamaha är mer jämna och ett snäpp vassare än både Suzuki och Kawasaki/Hayate.

I WSBK verkar Aprilian vara den starkaste hojen men sedan är det jämnt skägg med troligen Kawasakin som den "tröttaste".
 

MrMalm1

yeea
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Aprilia rs 125 *inlöst/SÅLD*
Att dömma av toppfarter och hur racen ser ut i MotoGP så kan man väl säga att Honda, Ducati och Yamaha är mer jämna och ett snäpp vassare än både Suzuki och Kawasaki/Hayate.

I WSBK verkar Aprilian vara den starkaste hojen men sedan är det jämnt skägg med troligen Kawasakin som den "tröttaste".

okej tack:)

om man nu ser på satellit teamen i MotoGP, typ ducati: har de "fått" förra årets fabriks ducati eller är de "egna" hojar?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
okej tack:)

om man nu ser på satellit teamen i MotoGP, typ ducati: har de "fått" förra årets fabriks ducati eller är de "egna" hojar?
Gällande satelitthojarna så är det ungefär så här.

HRC har en speciell satellithoj som tex. har lägre maxvarv än fabrikshojarna. De som fabrikshojar är i ordningen som de får nya delar. Pedrosa, Dovizioso och Elias. De Puniet, Talmacsi och De Angelis kör alla likadana hojar. En sådan RC212-V kostar numer 2 000 000 € att leasa för en säsong....

Yamaha har 2009 hoajr men Tech 3 får uppdateringarna senare än fabriksteamet, de fick tex. en ny uppgradering av mjukvaran till anti-wheelie funktionerna till Sachsenring.

Ducati. Väldigt likt Yamaha där Pramac Ducati har 09 hojar men får uppdateringar efter Marlboro Ducati.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Satelit-Hondorna är i princip fjolårs-Brno-spec med en varvtalsbegränsning 800varv/min lägre än vad fabriks-Honda har (Dani/Dovi/Elias).
 

Scott Sexpump

Ballistic
Gick med
27 Feb 2004
Ort
ÖRNSKÖLDSVIK
Hoj
[SÅLD] Yamaha R6 [SÅLD]
Man kan nog även ta in cornerspeed i detta resonemang.
Har man en hoj som klarar att hålla hög hastighet ut ur kurvan så är det svårt för de andra att hänga med. Har man även som du säger bra klipp i motorn så är det ju såklart inte heller någon nackdel när det gäller topphastigheten.

Ducati hade ju ett klart övertag 07 och halv 08 på just acceleration/topphastighet.
Det verkar nu vara ett minne blott nu när Yamaha sedan länge fått fart på motorn. (kommer ihåg laguna seca när stoner nästan gång passerade vale på start/mål-rakan för att sedan bli passerad i någon av de följande kurvorna).

Honda har nu de senaste racen helt klart kommit på något lurt.
Kolla in Rdp t.ex. Hade han inte krachat p.g.a. kall högersida på däcket i tyskland så hade man tydligt kunna se hans framfart de senaste racen.
Fast frågan är? Får han uppgraderingar lika fort som works-honda?

Sedan är ju vikten på föraren även en faktor.
Personligen tycker jag att de borde föra in maxvikt för själva ekipaget istället för bara maskinen!



Att dömma av toppfarter och hur racen ser ut i MotoGP så kan man väl säga att Honda, Ducati och Yamaha är mer jämna och ett snäpp vassare än både Suzuki och Kawasaki/Hayate.

I WSBK verkar Aprilian vara den starkaste hojen men sedan är det jämnt skägg med troligen Kawasakin som den "tröttaste".

Visst är det även ett av honda-stallen som kör Öhlins?
Det talas mycket om att det är en klar nackdel att INTE ha Öhlins.
Är det inte Rdp endast, av alla Honda-stall, som har Öhlins?

Någon nämnde att Öhlins till skillnad mot (någon annan leverantör) verkligen har förstått hur bridgestone-däcken fungerar.


Gällande satelitthojarna så är det ungefär så här.

HRC har en speciell satellithoj som tex. har lägre maxvarv än fabrikshojarna. De som fabrikshojar är i ordningen som de får nya delar. Pedrosa, Dovizioso och Elias. De Puniet, Talmacsi och De Angelis kör alla likadana hojar. En sådan RC212-V kostar numer 2 000 000 € att leasa för en säsong....

Yamaha har 2009 hoajr men Tech 3 får uppdateringarna senare än fabriksteamet, de fick tex. en ny uppgradering av mjukvaran till anti-wheelie funktionerna till Sachsenring.

Ducati. Väldigt likt Yamaha där Pramac Ducati har 09 hojar men får uppdateringar efter Marlboro Ducati.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är som du säger Randi de Puniet so kör med Öhlins och det var Toby Moody och Julian ryder som pratade om det som en fördel på senaste GP.t jämfört med de andra som kör Showa, Honda äger Showa.
Jag tror inte att vikten spelar så stor roll för förarnas varvtider i MotoGP med tanke på hur starka motorerna är. Då spelar elektroniken mer roll.
 

Scott Sexpump

Ballistic
Gick med
27 Feb 2004
Ort
ÖRNSKÖLDSVIK
Hoj
[SÅLD] Yamaha R6 [SÅLD]
ok!

Men kan inte förarens vikt ha inverkan på varvtiderna (race) eftersom 21liter på en del banor ofta inte räcker till om man ska ha ut full effekt ur motorerna på samtliga varv?

Då kan det kanske vara en fördel att väga 50kg istället för 65.

Lär väl slita mindre på gummit också antar jag.




Det är som du säger Randi de Puniet so kör med Öhlins och det var Toby Moody och Julian ryder som pratade om det som en fördel på senaste GP.t jämfört med de andra som kör Showa, Honda äger
Showa.
Jag tror inte att vikten spelar så stor roll för förarnas varvtider i MotoGP med tanke på hur starka motorerna är. Då spelar elektroniken mer roll.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Då borde ju de lättaste förarna vinna hela tiden. Vikten är knappst den största faktorn i MotoGP.
Har inte påstått att det är den viktigaste faktorn men det är en faktor som har betydelse. Vi snackar om hundradelar per varv.

Hade tex Pedrosa vägt 20 Kg mer tror jag inte att han varit lika framgångsrik som han är idag.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Har inte påstått att det är den viktigaste faktorn men det är en faktor som har betydelse. Vi snackar om hundradelar per varv.

Hade tex Pedrosa vägt 20 Kg mer tror jag inte att han varit lika framgångsrik som han är idag.
Om det handlar om hundradelar är det ju löjligt att införa en regel om det. Du missar ju mer på en missad inbromsning.
Gällande Pedrosa så är jud et en ren spekulation. Att vara liten och lätt är inte alls alltid en fördel så det jämnar ut sig.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om det handlar om hundradelar är det ju löjligt att införa en regel om det. Du missar ju mer på en missad inbromsning.
Gällande Pedrosa så är jud et en ren spekulation. Att vara liten och lätt är inte alls alltid en fördel så det jämnar ut sig.
Nu missförstod du mig lite, jag menade att de slåss om hundradelar och då spelar vikten så klart en roll. Jag menade inte att vikten i sig innebär ett par hundradelars fördel, det kanske rör sig om tiondelar plus en klar fördel i vissa situationer, som starten, all annan typ av acceleration under racen, mindre soppaförbrukning osv osv.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nu missförstod du mig lite, jag menade att de slåss om hundradelar och då spelar vikten så klart en roll. Jag menade inte att vikten i sig innebär ett par hundradelars fördel, det kanske rör sig om tiondelar plus en klar fördel i vissa situationer, som starten, all annan typ av acceleration under racen, mindre soppaförbrukning osv osv.
fast du har som väldigt lätt förare även nackdelar med att du högst troligt är väldigt kort vilket gör att du dels har lite vikt och även liten räckvidd att flytta runt vikten med. DEt begränsar hur du kan förändra viktfördelningen på hojen vid acceleration, kurvtagning och inbromsningar.
Det verkar ju dessutom inte finnas särksilt starka krafter från de som är insatta i MotoGP på ett djupare plan att införa en viktregel.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det verkar ju dessutom inte finnas särksilt starka krafter från de som är insatta i MotoGP på ett djupare plan att införa en viktregel.
Honda har väl fortfarande mest att säga till om så det är ju inte så konstigt :D

Lite konstigt att de har ekipagevikt i F1 där det rent teoretiskt borde spela mindre roll än i MotoGP :va
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Hade tex Pedrosa vägt 20 Kg mer tror jag inte att han varit lika framgångsrik som han är idag.
Han kanske hade varit mer framggångsrik?
Honda hade då inte behövt bygga en minimoto med 800-motor, och förarare som saknar jockeyproportionerna kunde hjälpt till att utvecklat materialet?

Han är väl minst i klassen? De förare som varit före honom i tabellerna är större så storleken kan inte rakt av sägas ha gynnat honom i MotoGP.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Han är väl minst i klassen? De förare som varit före honom i tabellerna är större så storleken kan inte rakt av sägas ha gynnat honom i MotoGP.
Vem vet, hans låga vikt kanske är det som gör att han kan vara med i toppen. Hur som helst så skulle en ekipagevikt göra att alla tvivel undanröjdes.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vem vet, hans låga vikt kanske är det som gör att han kan vara med i toppen.
Du har inget vederhäftigt att backa upp din gissning med? Liknelserna av Pedrosa som dvärg och tomte, som utnyttjar sin mindre kropp på ett orättvist sätt i MotoGP, ger fullt utslag på skitsnackometern.

:fakta
 

Bifogat

  • MotoGP+of+Qatar+jBVBTJtZoMol.jpg
    MotoGP+of+Qatar+jBVBTJtZoMol.jpg
    93.4 KB · Visningar: 48
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top