Dumdristig cyklist "prejad" av lastbil.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Glömde att det går utmärkt att cykla småvägar om man nu nödvändigtvis måste cykla till Luleå.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
"- Det borde finnas en del av vägen som är avsedd för oss som cyklar. Kanske tre meter bred, oavsett om det finns dubbla filer eller ej. Som det är nu är det livsfarligt."

Jomen tjena... Hur hade han tänkt att det skulle finnas plats för något sånt? Och har han tänkt på vad det skulle kosta? :va

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Där man får cykla är en cykel ett fordon, precis som alla andra på vägen. Kan man inte lära sig köra om mindre fordon utan att dem ska behöva köra i diket ska man inte ha något körkort.
Lösningen finns så klart i ett cykelförbud på farliga vägar.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Där man får cykla är en cykel ett fordon, precis som alla andra på vägen. Kan man inte lära sig köra om mindre fordon utan att dem ska behöva köra i diket ska man inte ha något körkort.
Lösningen finns så klart i ett cykelförbud på farliga vägar.

Lastbilen tog aldrig i cyklisten. Kan man inte lära sig att cykla på rätt ställe ska man inte ha någon cykel.

Cykla gör man för att motionera och då kan man lika gärna cykla den här slingan (om man nu MÅSTE till Luleå)
http://maps.google.se/maps?f=d&sour...=65.527758,22.035828&spn=0.59278,2.705383&z=9

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Glömde att det går utmärkt att cykla småvägar om man nu nödvändigtvis måste cykla till Luleå.

Om det innebär en dubbelt så lång omväg så kan jag förstå. I vissa delar av landet är det svårt att hitta bra vägar att cykla på om man ska köra räcer en längre sträcka. Har själv en gång tvingats cykla ut i gräset när en lastbil svängde in direkt efter att ha kört om mig, så att jag skulle bli överkörd av släpet om jag höll mig kvar på vägen. Trotts att jag cyklade 1dm från kanten. Det var inte kul på något sätt.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Lastbilen tog aldrig i cyklisten. Kan man inte lära sig att cykla på rätt ställe ska man inte ha någon cykel.

Ev. det dummaste jag har läst idag. Kanske bara är jag, men om en lastbil kör om mig med mindre än 1m i marginal så behöver jag nog byta kalsonger, speciellt om det skiljer 60km/h mellan oss.

Självklart kan man cykla på en annan väg. Ändra reglerna så är problemet ur världen.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag gillar annars de cyklister (motions/tävlingscyklister) som cyklar längs vägen trots att det går en cykelväg precis bredvid. Köra om riktigt sakta med dåligt packad ljuddämpare och två växlar för lågt känns ju lite lockande.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Om det innebär en dubbelt så lång omväg så kan jag förstå. I vissa delar av landet är det svårt att hitta bra vägar att cykla på om man ska köra räcer en längre sträcka. Har själv en gång tvingats cykla ut i gräset när en lastbil svängde in direkt efter att ha kört om mig, så att jag skulle bli överkörd av släpet om jag höll mig kvar på vägen. Trotts att jag cyklade 1dm från kanten. Det var inte kul på något sätt.

Sånt förstår jag. Det jag stör mig på är valet av väg.
Man ska givetvis inte bete sig som en idiot bara för att det är cyklister i trafiken.

Ev. det dummaste jag har läst idag. Kanske bara är jag, men om en lastbil kör om mig med mindre än 1m i marginal så behöver jag nog byta kalsonger, speciellt om det skiljer 60km/h mellan oss.

Självklart kan man cykla på en annan väg. Ändra reglerna så är problemet ur världen.

Och hur hade du tänkt att lastbilen skulle köra om utana att vara närmare än en meter från cyklisten? Har du sett en 2+1 väg någon gång?

Eventuellt det dummaste jag läst idag.

Last edited:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Och hur hade du tänkt att lastbilen skulle köra om utana att vara närmare än en meter från cyklisten? Har du sett en 2+1 väg någon gång?

Eventuellt det dummaste jag läst idag.

Får man inte plats att köra om på ett trafiksäkert sätt ska man inte köra om. Det är ju som sagt en 2+1 väg, lite längre fram finns det säkert gott om plats.

Som sagt, det är dumt att cykla på stora vägar. Men om någon nu gör det ger det oss andra ingen rätt att preja denna av vägen.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Får man inte plats att köra om på ett trafiksäkert sätt ska man inte köra om. Det är ju som sagt en 2+1 väg, lite längre fram finns det säkert gott om plats.

Som sagt, det är dumt att cykla på stora vägar. Men om någon nu gör det ger det oss andra ingen rätt att preja denna av vägen.

Fast det var ju ingen prejning. Nåja, jag ger mig.
Cykelförbud på 2+1 väg, ja tack!

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Jag gillar annars de cyklister (motions/tävlingscyklister) som cyklar längs vägen trots att det går en cykelväg precis bredvid. Köra om riktigt sakta med dåligt packad ljuddämpare och två växlar för lågt känns ju lite lockande.
Cykelvägarna som går bredvid är sällan raka. Vanligt med korsande vägar som man behöver göra 90 grader svängar på, eller att de korsar bilvägen med jämna mellanrum. Dessutom är det inte så kul för gående (speciellt med barn) om det susar förbi en klunga räcercyklister i 35km/h.

Fast det var ju ingen prejning. Nåja, jag ger mig.
Cykelförbud på 2+1 väg, ja tack!
Förbjud hellre 2+1 vägarna!! En gammal hederlig enkelfilig väg med breda körfält + väggren är säkrare för både cyklister och motorcyklister, samt lättare att göra omkörningar på.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Cykelvägarna som går bredvid är sällan raka. Vanligt med korsande vägar som man behöver göra 90 grader svängar på, eller att de korsar bilvägen med jämna mellanrum. Dessutom är det inte så kul för gående (speciellt med barn) om det susar förbi en klunga räcercyklister i 35km/h.

Förbjud hellre 2+1 vägarna!! En gammal hederlig enkelfilig väg med breda körfält + väggren är säkrare för både cyklister och motorcyklister, samt lättare att göra omkörningar på.

Aha, du menar en sån här väg? http://www.expressen.se/Nyheter/1.2075675/stor-bussolycka-utanfor-pitea
För övrigt samma sträcka men 1-2 mil mot piteå.

Men jag håller med dig, motorcyklist som jag är!

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Inte illa att preja någon MOT sitt eget fordon :tummenupp
"preja" kanske är fel ord. Man måste tydligen fysiskt knuffas för att man ska bli prejad.

Vad jag kan förstå utifrån den lilla artikel vi har så har lastbilen kört för nära. Visserligen en liten cyklist som tillhandahåller denna fakta så det är säkert överdrivet.

I övrigt så är 2+1 vägar ett helvete, ofta finns det ju "mitträcke" även till höger om körbanan. Så mycket fasta föremål runt vägen är tydligen målet.

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen

Så du menar att bilarna ska lägga sig bakom cyklisten i 35km/h i 4km tills de blir 2 filigt?

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...