Dumdristig cyklist "prejad" av lastbil.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Som cyklist cyklar man inte på 2+1 väg för att det är kul, utan för att man är mer eller mindre tvungen pga dålig trafikplanering.

Var ligger problemet ?
På cyklisten eller den idioten som inte kan köra om på ett säkert sätt ?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jamen dåså, då är det ju inget problem. Då behöver ju inte lastbilar bromsa för fotgängare heller. Det blir på sin höjd lite gegg att torka bort från grillen.

eller små löjliga motorcyklister i läder och knäpuckar :rolleyes:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jamen dåså, då är det ju inget problem. Då behöver ju inte lastbilar bromsa för fotgängare heller. Det blir på sin höjd lite gegg att torka bort från grillen.

Varför tror ni dom har extrakraftiga torkare och skyddsbågar fram :D

naugas

Medlem
Gick med
12 May 2004
Hoj
Suzuki 1100F
Jag kommer att tänka på en bekant som berättade hur bilister kunde behandla motorcyklister när han var ung. Att prejningar, blockeringar och allmänt jävulskap var mer eller mindre vardagsmat. Han hade en historia om hur han blev prejad av vägen av en gubbe med fru bredvid och barn i baksätet, och alla satt och skrattade och pekade finger tills de lyckades få ner honom. Motorcyklister var lägre stående, bilarna var utgångspunkten och hade mycket högre status. Jag hoppas ni ser kopplingen mellan detta och vad en del här verkar tycka om cyklister?

Så jävla svårt är det inte att ha uppsikt framåt och bromsa ner farten om det är trångt och ett dåligt ställe att köra om på, spelar ingen roll om det är för en cyklist, många cyklister, en traktor, vägarbetare eller vad som helst.

Apropå det här blev jag när jag cyklade till jobbet en gång förra vintern omkörd av en plogbil som skrapade vägen med vingen nere. Jag undrar hur den chauffören tänkte...

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Tänkte sparka igång hojen och ta en sväng på cykelbanan idag. Någon som är sugen? Gruppkörning? :banana

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nog för att han i artikeln inte hade alla paddlar i vattnet, men jag tycker fortfarande inte att cyklister är största problemet i trafiken. Jag tränar cykel, och cyklar 7,5mil tor till jobbet i veckan, så några mil blir det ju. Tränar jag så håller jag mig till körbanan, håller man 30-50kmh så har man inte på cykelbanan att göra, det är farligt både för mig och för alla ungar, barnvagnar, hundar, pensionärer med rullatorer mm som gärna står ivägen alternativt hoppar ut mitt framför. För att inte tala om allt krossat glas, sten, trottoarkanter, "lagningar" (uthälld asfalt som dom lät sommarjobbarn hoppa lite på), hål mm. Då är det mycket bättre att hålla sig på vägen, jag har aldrig upplevt att jag har varit ivägen för någon, utom dom som inte hinner om och krockar med refuger mm för att dom "vet" att alla cyklister är jättelångsamma och inte tittar ut :hihi Men som vanligt gäller det ju att hålla sig på sin kant, inte vingla och va sjysst i trafiken. Men det kräver ju viss respekt från bilister/hojåkare/mfl, som ju antas ha viss mognad eftersom dom tillåts ha ett körkort!

Senast igår var jag ute å cyklade och kom ikapp en bil, å jag la mig 2-3m bakom i dryga 50 och slip streamade. Då kommer en lastbil och helt enkelt tränger bort mig, han börjar med att lägga sig ca 1m bakom, sen åker han upp bredvid och trycker undan mig så att han tar min plats helt enkelt. Listig kille... :dummer Det kändes ju inte riktigt som att jag var ivägen eftersom jag fick bromsa för bilen :huvet Och hade han så sjukt bråttom att några meter gjorde skillnad så borde han sluta med sina piller, alternativt vara nogrannare med medicineringen! :fakta

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
car-bike-crash-mexico-cnn-img_1.jpg

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...