Nog för att han i artikeln inte hade alla paddlar i vattnet, men jag tycker fortfarande inte att cyklister är största problemet i trafiken. Jag tränar cykel, och cyklar 7,5mil tor till jobbet i veckan, så några mil blir det ju. Tränar jag så håller jag mig till körbanan, håller man 30-50kmh så har man inte på cykelbanan att göra, det är farligt både för mig och för alla ungar, barnvagnar, hundar, pensionärer med rullatorer mm som gärna står ivägen alternativt hoppar ut mitt framför. För att inte tala om allt krossat glas, sten, trottoarkanter, "lagningar" (uthälld asfalt som dom lät sommarjobbarn hoppa lite på), hål mm. Då är det mycket bättre att hålla sig på vägen, jag har aldrig upplevt att jag har varit ivägen för någon, utom dom som inte hinner om och krockar med refuger mm för att dom "vet" att alla cyklister är jättelångsamma och inte tittar ut
Men som vanligt gäller det ju att hålla sig på sin kant, inte vingla och va sjysst i trafiken. Men det kräver ju viss respekt från bilister/hojåkare/mfl, som ju antas ha viss mognad eftersom dom tillåts ha ett körkort!
Senast igår var jag ute å cyklade och kom ikapp en bil, å jag la mig 2-3m bakom i dryga 50 och slip streamade. Då kommer en lastbil och helt enkelt tränger bort mig, han börjar med att lägga sig ca 1m bakom, sen åker han upp bredvid och trycker undan mig så att han tar min plats helt enkelt. Listig kille...
Det kändes ju inte riktigt som att jag var ivägen eftersom jag fick bromsa för bilen
Och hade han så sjukt bråttom att några meter gjorde skillnad så borde han sluta med sina piller, alternativt vara nogrannare med medicineringen!