Dumdum manual byte koppling

LeeRoy

Fh Fh Fh
Gick med
18 Oct 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -96
Tja..

ska byta koppling på min Suzuki gsxr -96:a

beställde lammellsats från lelles idag... hinner först byta den på lördag, sen söndag ska ja till Gotland ( lelleträffen :tuttar ) så inget får gå fel vid kopplingsbytet.

så ja e tacksam om någon kan komma med en dumdummanual :gnissla

Så va behöver jag förutom lamellsatsen? alla tips å trix emottages.

trosell

Medlem
Gick med
5 Sep 2004
Hoj
1 Liter
oljeblötläggning av lammellskivor är väl det viktigaste !!! helst ett dygn innan montering.

Samt en mutterknack är till STOR hjälp.

LeeRoy

Fh Fh Fh
Gick med
18 Oct 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -96
oljeblötläggning av lammellskivor är väl det viktigaste !!! helst ett dygn innan montering.

funkar de med gammal olja från bil? eller ska de va ny olja?

en fråga till har växelllådan egen olja, eller går den på samma som motorn? har inte mekat hojj så mycket innan, mest bilar :gnissla

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Tja..

ska byta koppling på min Suzuki gsxr -96:a

beställde lammellsats från lelles idag... hinner först byta den på lördag, sen söndag ska ja till Gotland ( lelleträffen :tuttar ) så inget får gå fel vid kopplingsbytet.

så ja e tacksam om någon kan komma med en dumdummanual :gnissla

Så va behöver jag förutom lamellsatsen? alla tips å trix emottages.

Tror nog inte att det är så klurigt om man kan meka. Tänk på att ha ny olja hemma som du kan slå i efter att du satt ihop hojen igen.

Undrar även om det går att byta den med motorn i ramen har för mig ramen täcker lite av kåpan på de modellerna.. Eller inte vet ej :va

Tråkigt om något strular bara när du ska åka på söndagen. Se till att ha någon kunnig till hand om något går knas...

///micke

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250

För att lossa centrum-muttern menar du? Det behöver man väl inte göra för att byta lamellerna?

LeeRoy: Bilolja på lamellerna kan göra att det slirar. Jag skulle rekomendera någon MC-olja med JASO-märkning.

LeeRoy

Fh Fh Fh
Gick med
18 Oct 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -96
För att lossa centrum-muttern menar du? Det behöver man väl inte göra för att byta lamellerna?

LeeRoy: Bilolja på lamellerna kan göra att det slirar. Jag skulle rekomendera någon MC-olja med JASO-märkning.

TACK!! :yoparty efter de legat i olja ett dygn ska ja torka av dem?

fortfarande oklart en grej, motorns olja e de samma som kopplingsoljan??
har bytt koppling på bil 2ggr men de e ju inte samma, våtkoppling har ja inte grejjat med innan.. :va

Vasakent

Ny medlem
Gick med
18 May 2007
Hoj
Suzuki gsx 750es
Jag bytte på min hoj förra veckan. Visserligen har jag bara en gammal GSX 750ES -84 men det är väl ungefär likadant på de nyare. Det var nog lättare än jag trodde. Behövde bara en 8 mm hylsa till att få av kåpan + en vanlig skruvmejsel till att få upp skruvarna till själva lamellerna.

Oljan jag hade i hade jag bara kört med ca. 200 km så den tappade jag ur o lät lamellerna ligga i blöt över natten.

Så var det bara att skruva i lamellerna o fylla på ny olja. Lät lamellerna hänga o droppa av det värsta innan jag skruvade i dem. Ville inte använda den gamla oljan fastän den bara var medkörd ca. 200 km ifall den hade blivit bränd av att kopplingen slirat eller pga. att det kunde ha lossnat små smulor från de gamla lamellerna.

En sak som sket sig lite för mig var att själva packningen som tätade runt kåpan jag skruvade loss gick sönder o jag hade ingen ny. Men då ritade jag av den på ett stort ark av packningsmaterial o klippte sen en ny.

Tog en kopia på nya packningen att ha som modell om jag måste göra nån fler. Det här var allt från mig. Tror att om jag klarade av det så klarar nog vem som helst av det.(iaf nästan vem som helst)

Jag passade på att lägga i hårdare fjädrar till kopplinen på samma gång när jag ändå hade upp det. De var inte alls dyra o så behövde jag inte fundera på om de gamla var bra eller ej. Kände iaf ingen större skillnad med handen på om de var hårdare än original men de borde ju inte vara sämre.

Last edited:

LeeRoy

Fh Fh Fh
Gick med
18 Oct 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -96
Jag tackar för alla svar :tummenupp känns som jag fått lite kött på benen så borde få ihop de, problemet nu är att jag har först tid att fixa det på lörda. :gnissla dagen innan ja ska till lelles på gotland. :gnissla

skulle va grymt jobbigt om ja nu inte får ihop det :gnissla så e de nån som har lust att byta koppling åt mig på gotland mot ett flak öl eller peng? :rolleyes:

LeeRoy

Fh Fh Fh
Gick med
18 Oct 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -96
Blev att ja böt koppling på Gotland, dagen innan vi skulle ut på banan, fasen så hjälpsamma folk är!!!!!! tack alla som hjälpte till!!

p.s Gotland ring e grymt!!!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...