dump som håller

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
laddar duktigt nu men min saab skit dump håller inte behöver en dump som pallar minst 1,8bar

va säger ni?

billiga är bra:D :D eller vad:näsblod

fetar på nu me soppa innan jag har min lm1:tta me en 1-1,4 progressiv reg.

ca:1,4-5 ladd dumpen bara skriker sluuuuuta!

:D

tror kompen ligger på 7,8 me risk för fel sägning :rolleyes:
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.

johanpe

snygg som få!
Gick med
18 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 1100w & KTM 690sm
hej!

då monterar du 2 st. saab dumpar.
annars så finns det ju ett antal "fräna" firmor som säljer både blå & gröna dumpar.
håll dig till saab dumparna dom är billiga & finns i massor.

mvh johan
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
montera 2 st?
Rätta mig om jag har fel...
Svagaste länken?!?! eller?

Hjälper väl för f*n inte att sätta dit en extra?
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
nää 2st blire då inte.

blir en kraftig som tål ladd,vilken vet ja inte ännu.
 

johanpe

snygg som få!
Gick med
18 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 1100w & KTM 690sm
2st dump= mer luft i retur. ( men 1 tar mindre plats än 2)
lekbilen laddade 1,65 bar dubbla dumpar & det var aldrig några problem.
ger din saab dump upp vid 1,4 bar?? (trasig?)
det finns 2 st. olika som saabarna har.
den ena är det starkare fjäder i än den andra.
kan kolla upp nr. till dig om du vill.

mvh johan

http://www.slturbo.com

dom säljer en bra dump 1200kr. som kommer att täcka ALLA dina behov.
han har även den starka saabdumpen.

mvh johan
 
Last edited:

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
den absolut bästa dumpen jag har testat är en HKS SSQV med ställbart dumptryck. Alternativt byta innehåll i den vid högre laddtryck. Har aldrig konstrat för o jag har laddat en del.

www.btracing.se
 

Bifogat

  • HKS_dump_stor_bild.jpg
    HKS_dump_stor_bild.jpg
    15.2 KB · Visningar: 97

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Laddade 1,4-1,5 på min gamla saab 9000.Det var inga problem med dumpen. Ta en från 9000 2,3t och se till att den sitter åt rätt håll så håller den tätt.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
den absolut bästa dumpen jag har testat är en HKS SSQV med ställbart dumptryck. Alternativt byta innehåll i den vid högre laddtryck. Har aldrig konstrat för o jag har laddat en del.

www.btracing.se

hks:en är oslagbar.... den enda "öppna" dump som funkar fint ihop med lmm....

man ska alltid köra återcirulerande dump om man har lmm... annars dumpar man ut redan beräknad luft + att den suger in luft från atmosfären....

2 dumpar gör ingen skillnad då trycket fortfarande är det samma...

evo-6 dumparna håller bra... har en sån liggande om du e intresserad 300kr :tummenupp

dessutom e plastdumparna snabbare att öppna än fina alu-bling bling...
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Jag lägger mian två cent på en HKS SSQV, Laddade 2,2bar i bilen och den visade inte ens en tillstymmelse till att läcka. Sen kan man ju byta ut "mercedes-stjärnorna" i utblåset på den dumpen för att ändra ljudet på luften, det är ju en rätt kul grej......sen släpptes Fast And The Furious på bio... Men Dumpen är ju lika bna för det =D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag lägger mian två cent på en HKS SSQV, Laddade 2,2bar i bilen och den visade inte ens en tillstymmelse till att läcka

Att den inte läcker betyder inte att den fungerar som den ska lik förbenat. För "hård" fjäder ger felaktig avlasting och försämrad spool-up.

Hur har trådskaparen förresten monterat sin Saab-AV? Med "kolvtoppen " mot tryckrör eller "kolvsida" mot tryckrör? Den senare är klart bättre att föredra, sk. "felvänd". (Så sitter den f.ö monterad orginal på nyare bilar)
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Har en hks sqv att sälja för billig penning. Samma funktion som ssqv men utan fjolliga ljudet. Blankpolerad.
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Hej! Jag kör med en gfb(go fast bits) dump på min hoj. Fungerar klockrent och jag laddar 1,2bar. Hade lite problem med laddet förut och då pikade laddet på ca 1,5- 1,6bar men dumpen lirade hela tiden. Dom har lite olika modeller men är kanske inte så jätte billiga tyvär. Dom finns på www.streetside.se mvh Micke
 
Last edited:

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
min saab dump är just nu fel vänd men det spelar inge roll då den skuttar vilt vid topp ladd på 1,5bar oavsett hur den är vänd.

funderar på att sätta dumpen direkt på tryck lådan.alltså en dump som e anpassad för det.

den där hks:en hur är den monterad o ditt pris "seiko" pm om det tack.


har lite ider om hur hojjen ska gå bättre inför nästa säsong.
just nu tokryker den fett svart,för att jag kör den för fett för att inte smälta kolvarna.

tar ju ett tag innan hojjen blir körbar :)

men det tänkte ja ändra på.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Gjorde idag ett försök med en Turbo XS ventil istället för orginal Bosch.
Jo, den verka fungera som den skulle tills man börja köra... Fy fa... dels låter det som ett kompressorgalleri sen blev spool-up mellan växlingar TOK-slö jämfört med orginal. Whepp, jag gillar den svarta plastisen (om man nu ser till att det är den senare utgåvan med förstärkt kolvbotten...) står glatt pall för mina milda 1,7bar..
Det tar lätt för lång tid med en stor AV, kolv och allt rör sig "långsammare" och avlastingen blir inte så omedelbar vid gassläpp som med en dito från ex. Bosch. Sen finns det såklart andra som funkar... Har man ordentligt med flöden kan man alltid montera två:tummenupp
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
min saab dump är just nu fel vänd men det spelar inge roll då den skuttar vilt vid topp ladd på 1,5bar oavsett hur den är vänd.

funderar på att sätta dumpen direkt på tryck lådan.alltså en dump som e anpassad för det.

den där hks:en hur är den monterad o ditt pris "seiko" pm om det tack.


har lite ider om hur hojjen ska gå bättre inför nästa säsong.
just nu tokryker den fett svart,för att jag kör den för fett för att inte smälta kolvarna.

tar ju ett tag innan hojjen blir körbar :)

men det tänkte ja ändra på.

Var har du anslutit slangen från dumpen?
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
den sitter på vakumsidan av spjällhuset me alla 4 spjällhus linkade i samma lina.

va ere för bosch nummer på den som pallar 1,7 bar...måste kika på min :confused:

eftersom ja laddar 1,4-1,5 bar så tror jag att flödet i min topp suger duktigt :mad:

man förväntar ju sig att hojjen ska börja flyga me sånna ladd :D

vet ju att me bra flöde så behövs ju inte lika mkt ladd för att uppnå tok effekt..så ere

over and out
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att den inte läcker betyder inte att den fungerar som den ska lik förbenat. För "hård" fjäder ger felaktig avlasting och försämrad spool-up.

Hur har trådskaparen förresten monterat sin Saab-AV? Med "kolvtoppen " mot tryckrör eller "kolvsida" mot tryckrör? Den senare är klart bättre att föredra, sk. "felvänd". (Så sitter den f.ö monterad orginal på nyare bilar)

Nu fattar jag inte riktigt. Dumpventilen har väl inget att göra med spool-up. Dumpen sitter ju där för att den ska släppa ut övertrycket i insugsröret när du släpper gasen för att dels förhindra att du får tryckpulser som kan slå sönder gasspjäll mm och dels för att inte mottrycket ska bromsa turbon. Dvs dom hindrar spool-down. Wastegate kan påverka spool-up om den är felinställd. Då på sättet att en för lös fjäder kommer att göra att det läcker så att en del avgaser smiter förbi avgasturbinen och du får långsammare spool-up.

Om dumpen läcker så är den för klen och man byter till en kraftigare som orkar hålla emot laddtrycket. S.k. felvänd montering är dock att föredra och då ska inte dumpen läcka om det inte är något fel på den. Den ska klara mycket mer än den är specad för i det läget.

Får man spool up efter växlingarna så beror det på att dumpen har för liten tvärsnittsarea och därför inte kan göra sig av med övertrycket. då kan man sätta dit en större eller sätta dit två mindre. Personligen skulle jag sätta dit en större. Dumpens reaktionstid är så försvinnande kort. Upplevs den som seg så är det snarare för att något annat är felinställt.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top