Dumpventil på Turbohoj???

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Skall jag sätta en dumpventil på min GSXR 1137Turbo (snart 1195cc), gör den någom nytta?
Hur stor risk är det att man skadar turbon om man åker utan dump?
Jag har en 1052motor med Banditcylinder och kolvar och en Turbosats från McXpress (Alf special) med ett TD04L-14 aggregat, och laddar ca 0.9.
Hest skulle jag vilja slippa montera någon dump, tycker det är perfekt med en hoj som är tystare än en standard och ändå lämnar 240hk på bakhjulet :hihi
Och någon större behov av snabbare spoolup känner jag inte att jag har.

(jag har läst Wastegate = dumpventil? tråden, men jag fick inget övertygande svar)
 

Bifogat

  • bromsbankskurva_1b.jpg
    bromsbankskurva_1b.jpg
    77 KB · Visningar: 242
Last edited:

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
gixxer_1255 skrev:
Skall jag sätta en dumpventil på min GSXR 1137Turbo (snart 1195cc), gör den någom nytta?
Hur stor risk är det att man skadar turbon om man åker utan dump?
Jag har en 1052motor med Banditcylinder och kolvar och en Turbosats från McXpress (Alf special) med ett TD04L-14 aggregat, och laddar ca 0.9.
Hest skulle jag vilja slippa montera någon dump, tycker det är perfekt med en hoj som är tystare än en standard och ändå lämnar 240hk på bakhjulet :hihi
Och någon större behov av snabbare spoolup känner jag inte att jag har.

(jag har läst Wastegate = dumpventil? tråden, men jag fick inget övertygande svar)
Jag har kört min med, och utan dump! gjort flera tester på bana in o ut ur kurvor, " bakhjulsåkning" Kan bara tala varmt om dumpen, Följer gasen bättre vid speciellt avslag! vilket är skitnoga vid slangning o bankörning! och något bättre spolupp efter avslag. Kör mestadels på 0,8bar! Rekomenderas!! Någe ljud blir det inte alls! Den dumpar bara luft ur pleniumet. Köp ställbar kolvdump :tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
14 t har ju avlastningsventil som standard eller har ni tagit bort den??

Undvik kolvdumpar det är bara skräp som jag skrivit sjutifjorton gånger tidigare
faktum är att den lilla plast (saab) ventilen är nog bättre än dom flesta kulörta dumpar som säljs funktionsmässigt alltså


Membranstyrda ventiler är det som gäller (sitter standard på mitsu aggen)

Det hela har med manöver area kontra ventilarea och fjäderkonstant att göra
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
andersson turbo skrev:
14 t har ju avlastningsventil som standard eller har ni tagit bort den??

Undvik kolvdumpar det är bara skräp som jag skrivit sjutifjorton gånger tidigare
faktum är att den lilla plast (saab) ventilen är nog bättre än dom flesta kulörta dumpar som säljs funktionsmässigt alltså


Membranstyrda ventiler är det som gäller (sitter standard på mitsu aggen)

Det hela har med manöver area kontra ventilarea och fjäderkonstant att göra

Std avlastningsventil är borttagen.
Lilla plast (saab) ventilen, du menaren en som på bilden? Det är väl en Bosch pryl, som kostar 200-300kr?
 

Bifogat

  • standardresirk.gif
    standardresirk.gif
    10.4 KB · Visningar: 458

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Precis, den är det. Mekaniskt överlägsen de flashiga aluminiumsakerna. Inte lika snygg å titta på, men men...
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Några fler frågor:
- Man skall alltså ha Bosch plastdumpen, från Saab eller?
- Har sett att Audi har en liknande?
- Finns den i olika storlekar?
- Om man monterar den utan återcikulation så kommer den väl att stå öppen på tomgång och då kommer den att suga in luft den vägen.
- Då skulle jag vilja ha ett filter där, hur får man det att funka så man inte blåser sönder filtret når man dumpar ut laddtryck?
- Var skall man montera den, nära turbon eller nära motorn, har hört båda varianterna?
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
andersbrink skrev:
Precis, den är det. Mekaniskt överlägsen de flashiga aluminiumsakerna. Inte lika snygg å titta på, men men...
Dessa membran dumpar är bara skit!!!!!!!! Funkar endast med kolvdump!!!..................(OBS..I mitt fall o alla andra tokstollar som matar en encylindrig) Har gjor av med en hel plastpåse med sådana dumpar, höll typ 1 timme sedan pulserar membranet sönder på tomgång o lågvarv/avslag! köpte en dyrare vers ställbar sådan, for åt h...v 7min! Men helt riktigt dom fungerar överlägset på en flercylindrig maskin :tummenupp Ang. filter på dumpen, tror inte att din maskin öppnar den någe! för hårt fjädertryck! Går att känna om man stoppar in ett finger under körning tex i bänk. :tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Boost 2 skrev:
Dessa membran dumpar är bara skit!!!!!!!! Funkar endast med kolvdump!!!..................(OBS..I mitt fall o alla andra tokstollar som matar en encylindrig) Har gjor av med en hel plastpåse med sådana dumpar, höll typ 1 timme sedan pulserar membranet sönder på tomgång o lågvarv/avslag! köpte en dyrare vers ställbar sådan, for åt h...v 7min! Men helt riktigt dom fungerar överlägset på en flercylindrig maskin :tummenupp Ang. filter på dumpen, tror inte att din maskin öppnar den någe! för hårt fjädertryck! Går att känna om man stoppar in ett finger under körning tex i bänk. :tummenupp


HEHE jo det kan tänkas att dom inte gillar så mycke pulsering kanske man borde ha nån typ av burk som vacumstabilisering på en stånka
å visst är dom kanske i billigaste laget dom där plastisarna
jag letar fortfarande efter nån vettig dump med membran
så säg till om ni hittar nån fin modell

Jag har tidigare tillverkat massor av kolvdumpar men märkt att funtionen inte duger när man använder stora turbosar

En dump ska INTE stå öppen på tomgång då är fjädern för klen
den ska öppna utav undertrycks stöten i kombination med laddtrycksstöten
och sen stänga annars för man dålig respons

Saken är den att så länge man åker me småturbosar så funkar nästan allt
men man lär sig med tiden hur det bör vara med funktionen hos dom olika komponenterna

Jag har föresten för mig att marklund har använt mitsubishi ventilen
fast med en ny hållare svetsad direkt i plenumet den är faktiskt helt ok den ventilen
Jag har själv haft planer på att svarva nytt hus till denna men problemet blir ju tillgången på orginalmembran men ska man göra enstaka byggen åt sig själv så är det ett bra alternativ
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Min åsikt är att dubbelkolvsdumpar är bäst, just för att de går att ställa för lätt öppning utan att de suger in luft på tomgång.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Har kört 2 år med min SAAB dump på min 900cc twin, där funkar det bra. Laddar 1.2bar (dumpen sitter mitt på tryckröret)
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Hks sqv borde i mina ögon vara idealisk.
Jag har en sån och det är ett membran som styr en superlätt dubbelventil.
Det finns en annan som heter Hks ssqv men den har jag inte öppnat och tittat i, det är den som låter som en kanariefågel på alla japsfilmer.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
sEiKo skrev:
Hks sqv borde i mina ögon vara idealisk.
Jag har en sån och det är ett membran som styr en superlätt dubbelventil.
Det finns en annan som heter Hks ssqv men den har jag inte öppnat och tittat i, det är den som låter som en kanariefågel på alla japsfilmer.



HEHE å den finns med olika munstycken för olika ljud :va :va :Bugar
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
gixxer_1255 skrev:
- Om man monterar den utan återcikulation så kommer den väl att stå öppen på tomgång och då kommer den att suga in luft den vägen.
- Då skulle jag vilja ha ett filter där, hur får man det att funka så man inte blåser sönder filtret når man dumpar ut laddtryck?

Filter till avlastningsventil finns här: http://www.speedparts.se/prod/sp_filter_open_air.shtml Längst ner på sidan finns den! Funkar på Saabar iaf :tummenupp
 

Sebbulon

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Tjörn
Hoj
Minimoto
andersson turbo skrev:
14 t har ju avlastningsventil som standard eller har ni tagit bort den??

Undvik kolvdumpar det är bara skräp som jag skrivit sjutifjorton gånger tidigare
faktum är att den lilla plast (saab) ventilen är nog bättre än dom flesta kulörta dumpar som säljs funktionsmässigt alltså


Membranstyrda ventiler är det som gäller (sitter standard på mitsu aggen)

Det hela har med manöver area kontra ventilarea och fjäderkonstant att göra


skulle de spela nån roll??förklara VARFÖR de skulle vara bättre!!varje dumpventil (riktig)ingen billig skit nu har ju uträknade värden
 

Sebbulon

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Tjörn
Hoj
Minimoto
andersson turbo skrev:
HEHE jo det kan tänkas att dom inte gillar så mycke pulsering kanske man borde ha nån typ av burk som vacumstabilisering på en stånka
å visst är dom kanske i billigaste laget dom där plastisarna
jag letar fortfarande efter nån vettig dump med membran
så säg till om ni hittar nån fin modell

Jag har tidigare tillverkat massor av kolvdumpar men märkt att funtionen inte duger när man använder stora turbosar

En dump ska INTE stå öppen på tomgång då är fjädern för klen
den ska öppna utav undertrycks stöten i kombination med laddtrycksstöten
och sen stänga annars för man dålig respons

Saken är den att så länge man åker me småturbosar så funkar nästan allt
men man lär sig med tiden hur det bör vara med funktionen hos dom olika komponenterna

Jag har föresten för mig att marklund har använt mitsubishi ventilen
fast med en ny hållare svetsad direkt i plenumet den är faktiskt helt ok den ventilen
Jag har själv haft planer på att svarva nytt hus till denna men problemet blir ju tillgången på orginalmembran men ska man göra enstaka byggen åt sig själv så är det ett bra alternativ


ja de är ju hela tanken me dumpventil!!!men så du tror en kolvdump står öppen hela tiden då :kocko haha..
o den öppnar ju inte utav laddtrycket!!när du stänger spjälet så blir de ett sug i insuget som suger upp membranet.
när laddtrycket kommer så blir det tryck i slangen till dumpen som trycker ner membranet o på så vis är dumpen stängd hela tiden
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Oki lite djupdykning nu då

Så här ligger det till att med stora aggregat å lite vildare byggen så får man inte slösa med varken laddtryck eller avgaser ,det gäller att uppnå perfekt ballans i hela systemet

Jag brukar säga att bygga med liten turbo är som att trimma en moped det klarar dom flesta ALLT funkar (nåja nästan)

Ett litet aggregat har inget problem med spoolupen man får laddtryck direkt
och även närapå fullt laddtryck med väldigt liten trottelöppning

Medans med stora snurror så får man bara det tryck som man gasar för
Men man får även väldigt mycke effekt på dom låga trycken
vilket gör att man åker nästan aldrig på full trottel/fullt laddtryck
Det spinner eller hjular mest hela tiden

Det som inträffar är attman får ett rejält tryckfall över spjället
det vill säga att om man mäter 1 bar i plenum så kanske man bara har 0.7-0,8 effter spjäll

En korrekt dumpventil är påverkad både av laddtryck mot den ventilarea som ska täta såväl som den manöverdel kolv eller membran som även utsätts för de undertryck som ska öppna ventilen vid avslag

Beroende vart man placerar dumpen så kan den även få utstå en del trycktoppar (tätsidan) som även dom vill öppna ventilen

som ni förstår så gäller det att man har tillräckligt stor manöverarea i dumpventilen så att den kan hålla tätt även fast manövertrycket är betydligt lägre än laddtrycket i plenum

ett membran är mycket bättre för reglering vid så låga tryck som det handlar om vid turboladdning

Ungefär samma principer gäller för wastegates :

solklart eller hur :va :va


Ps en ventil som börjar smygöppna under spooluppen går inte att stänga mot luftströmmen :confused:
 
Last edited:

Sebbulon

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Tjörn
Hoj
Minimoto
men lol!!!att laddtrycket höll nere membranet de sa ja!!!och en kolv dump måste ju inte direkt vara jette stor bara för att fungera!!och de är ju fortfarande likadant tryck så om en dumpventil öppnar vid 0,8bar så gör den de!!har aldrig varit anorlunda för mig iaf att en dump har stått öppen eller liknande!!då måste man ha gjort något fel!!!finner ingen logik i varför en annan dump än en kolvdump.

En kolvdump har ju också ett membran.
En ventil o ett membran och en fjäder o allt är anpassat efter varandra!!
Därigenom får du en dumpventil som passar dig bäst.


Varför de skulle bli ett tryckfall i insuget fattar jag inte!!! :confused:
är ju fortfarande samma tryck även om inte spjället är max öppnat


ett tryck är ett tryck!!!
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
andersson turbo skrev:
Oki lite djupdykning nu då

Så här ligger det till att med stora aggregat å lite vildare byggen så får man inte slösa med varken laddtryck eller avgaser ,det gäller att uppnå perfekt ballans i hela systemet

Jag brukar säga att bygga med liten turbo är som att trimma en moped det klarar dom flesta ALLT funkar (nåja nästan)

Ett litet aggregat har inget problem med spoolupen man får laddtryck direkt
och även närapå fullt laddtryck med väldigt liten trottelöppning

Medans med stora snurror så får man bara det tryck som man gasar för
Men man får även väldigt mycke effekt på dom låga trycken
vilket gör att man åker nästan aldrig på full trottel/fullt laddtryck
Det spinner eller hjular mest hela tiden

Det som inträffar är attman får ett rejält tryckfall över spjället
det vill säga att om man mäter 1 bar i plenum så kanske man bara har 0.7-0,8 effter spjäll

En korrekt dumpventil är påverkad både av laddtryck mot den ventilarea som ska täta såväl som den manöverdel kolv eller membran som även utsätts för de undertryck som ska öppna ventilen vid avslag

Beroende vart man placerar dumpen så kan den även få utstå en del trycktoppar (tätsidan) som även dom vill öppna ventilen

som ni förstår så gäller det att man har tillräckligt stor manöverarea i dumpventilen så att den kan hålla tätt även fast manövertrycket är betydligt lägre än laddtrycket i plenum

ett membran är mycket bättre för reglering vid så låga tryck som det handlar om vid turboladdning

Ungefär samma principer gäller för wastegates :

solklart eller hur :va :va


Ps en ventil som börjar smygöppna under spooluppen går inte att stänga mot luftströmmen :confused:

Kort sammanfattat så kan man säga att risken är stor att kolvdumpen börjar att pysläcka då man har en tryck diff över spjället.. tex som du sa 1,o bar i plenium och 0,7 efter spjället? Gällande eventuellla trycktoppar (över det önskade laddtrycket så e det väl bara bra om den öppnar då det spar ju både turbo och resten av motorn..

Föresten i din värld var går gränsen mellan liten och stor turbo :D

SSB o PSSB har ju begränsad inlopp i till 48mm om ja inte minns fel?
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
I PSB har men en 48 mm begränsning, i SPS (Super Pro Street Bike's nya klassbetäckning) har man tagit bort den redan 2004 eller var det redan '03?

...själv funderar jag på ett Garret GT-42...Billiga i inköp...
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Ni har inte lyckats övertyga mig, jag tror jag fortsätter att åka utan dump. Hojen går tokbra som den är nu och jag vill gärna ha så ren installation som möjligt inte en massa slangar, burkar och dosor och annat som kan generera fel. Jag nöjer mig med att öka volymen till 1195cc (Hayabusakolvar)för att få lite bättre bottenvrid.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top