men lol!!!att laddtrycket höll nere membranet de sa ja!!!och en kolv dump måste ju inte direkt vara jette stor bara för att fungera!!och de är ju fortfarande likadant tryck så om en dumpventil öppnar vid 0,8bar så gör den de!!har aldrig varit anorlunda för mig iaf att en dump har stått öppen eller liknande!!då måste man ha gjort något fel!!!finner ingen logik i varför en annan dump än en kolvdump.
En kolvdump har ju också ett membran.
En ventil o ett membran och en fjäder o allt är anpassat efter varandra!!
Därigenom får du en dumpventil som passar dig bäst.
Varför de skulle bli ett tryckfall i insuget fattar jag inte!!!
är ju fortfarande samma tryck även om inte spjället är max öppnat
Nåja Om du nu är född 1988 så kan ju inte dina erfarenheter sträcka sig så långt bak i tiden
om du nu har fått dina kolvdumpar att fungera så e det väl bra
men det behöver för den delen inte betyda att det fungerar på andra aplikationer i detta fall hojmotorer med separata spjäll
Tryckfall har man alltid efter en trång pasage ,spjället i detta fall
och jag skrev även att detta gäller vid låga spjällöppningar (inte fullgas)
En kolvdump har INTE membran det är därför den heter just "kolvdump"
Att manöverarea och fjäderkonstant är anpassade ihop är väl självklart
men om vi har en litenkolv på 40mm så får vi area 12,5 cm2
om vi förutsätterett undertryck på 0,7 bar när trotteln stängs
så kan vi använda en fjäder med 8,8 kilo i fjäderkraftför att motverka den kraften
Om vi i stället använder en membranstyrd ventil med membrandiameter 70mm
så får vi en area på 38,5 cm2
då kan vi använda en fjäder på 26,9 kilo alltså ca 3 gånger så krafftig fjäder
Nu har jag inta tagit med den krafft som ventilarean lägger till i kraft
och beroende på arean av denna så blir det ju olika tillägg
Sen har ju även olika motorer olika vacum på tomgång vilket även det försvårar en korrekt design av en dumpventil
Någon ställde frågan vad en "stor turbo" är
nja om vi säger såhär att om vi jagar ca 400-600 literhästar så blir det rätt stora snurror
så med en bilmotor på 2 liter så ca 800-1200 hk
när vi är uppe i dom områdena å jobbar så ställs dessa höga krav på komponenterna INTE med 250hk i en standardbil eller på en 1000-1300cc hojmotor med mitsubishiaggregat
Naturligtvis så är det aldrig fel att ha bra komponenter även vid måttliga effektutag