Dumpventil på Turbohoj???

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Sebbulon skrev:
men lol!!!att laddtrycket höll nere membranet de sa ja!!!och en kolv dump måste ju inte direkt vara jette stor bara för att fungera!!och de är ju fortfarande likadant tryck så om en dumpventil öppnar vid 0,8bar så gör den de!!har aldrig varit anorlunda för mig iaf att en dump har stått öppen eller liknande!!då måste man ha gjort något fel!!!finner ingen logik i varför en annan dump än en kolvdump.

En kolvdump har ju också ett membran.
En ventil o ett membran och en fjäder o allt är anpassat efter varandra!!
Därigenom får du en dumpventil som passar dig bäst.


Varför de skulle bli ett tryckfall i insuget fattar jag inte!!! :confused:
är ju fortfarande samma tryck även om inte spjället är max öppnat



Nåja Om du nu är född 1988 så kan ju inte dina erfarenheter sträcka sig så långt bak i tiden

om du nu har fått dina kolvdumpar att fungera så e det väl bra
men det behöver för den delen inte betyda att det fungerar på andra aplikationer i detta fall hojmotorer med separata spjäll

Tryckfall har man alltid efter en trång pasage ,spjället i detta fall
och jag skrev även att detta gäller vid låga spjällöppningar (inte fullgas)

En kolvdump har INTE membran det är därför den heter just "kolvdump"

Att manöverarea och fjäderkonstant är anpassade ihop är väl självklart

men om vi har en litenkolv på 40mm så får vi area 12,5 cm2
om vi förutsätterett undertryck på 0,7 bar när trotteln stängs
så kan vi använda en fjäder med 8,8 kilo i fjäderkraftför att motverka den kraften

Om vi i stället använder en membranstyrd ventil med membrandiameter 70mm
så får vi en area på 38,5 cm2
då kan vi använda en fjäder på 26,9 kilo alltså ca 3 gånger så krafftig fjäder

Nu har jag inta tagit med den krafft som ventilarean lägger till i kraft
och beroende på arean av denna så blir det ju olika tillägg

Sen har ju även olika motorer olika vacum på tomgång vilket även det försvårar en korrekt design av en dumpventil

Någon ställde frågan vad en "stor turbo" är
nja om vi säger såhär att om vi jagar ca 400-600 literhästar så blir det rätt stora snurror
så med en bilmotor på 2 liter så ca 800-1200 hk
när vi är uppe i dom områdena å jobbar så ställs dessa höga krav på komponenterna INTE med 250hk i en standardbil eller på en 1000-1300cc hojmotor med mitsubishiaggregat

Naturligtvis så är det aldrig fel att ha bra komponenter även vid måttliga effektutag
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kan nämna att jag använde Saabdumpen på min Katana. Inga problems alls. Öppnade direkt vid avslag och höll alltid stängt vid alla tillfällen utom ett. Höll man 10 000 rpm obelastat (varför man nu ska göra det) så öppnade ventilen och tokblåste. Detta låter ju som Peters 0,7/1 bars exempel. Fast i detta fall undertryck efter spjällen och svagt övertryck före spjällen.

Hursomhelst så fungerar ventilen. Vill man inte ha pysljudet så får man väl dra en slang från utloppet till turbons insug. Eller bara sätta på ett luftfilter på ventilen (det borde ju ljuddämpa).
 

Sebbulon

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Tjörn
Hoj
Minimoto
andersson turbo skrev:
Sebbulon skrev:
men lol!!!att laddtrycket höll nere membranet de sa ja!!!och en kolv dump måste ju inte direkt vara jette stor bara för att fungera!!och de är ju fortfarande likadant tryck så om en dumpventil öppnar vid 0,8bar så gör den de!!har aldrig varit anorlunda för mig iaf att en dump har stått öppen eller liknande!!då måste man ha gjort något fel!!!finner ingen logik i varför en annan dump än en kolvdump.

En kolvdump har ju också ett membran.
En ventil o ett membran och en fjäder o allt är anpassat efter varandra!!
Därigenom får du en dumpventil som passar dig bäst.


Varför de skulle bli ett tryckfall i insuget fattar jag inte!!! :confused:
är ju fortfarande samma tryck även om inte spjället är max öppnat



Nåja Om du nu är född 1988 så kan ju inte dina erfarenheter sträcka sig så långt bak i tiden

om du nu har fått dina kolvdumpar att fungera så e det väl bra
men det behöver för den delen inte betyda att det fungerar på andra aplikationer i detta fall hojmotorer med separata spjäll

Tryckfall har man alltid efter en trång pasage ,spjället i detta fall
och jag skrev även att detta gäller vid låga spjällöppningar (inte fullgas)

En kolvdump har INTE membran det är därför den heter just "kolvdump"

Att manöverarea och fjäderkonstant är anpassade ihop är väl självklart

men om vi har en litenkolv på 40mm så får vi area 12,5 cm2
om vi förutsätterett undertryck på 0,7 bar när trotteln stängs
så kan vi använda en fjäder med 8,8 kilo i fjäderkraftför att motverka den kraften

Om vi i stället använder en membranstyrd ventil med membrandiameter 70mm
så får vi en area på 38,5 cm2
då kan vi använda en fjäder på 26,9 kilo alltså ca 3 gånger så krafftig fjäder

Nu har jag inta tagit med den krafft som ventilarean lägger till i kraft
och beroende på arean av denna så blir det ju olika tillägg

Sen har ju även olika motorer olika vacum på tomgång vilket även det försvårar en korrekt design av en dumpventil

Någon ställde frågan vad en "stor turbo" är
nja om vi säger såhär att om vi jagar ca 400-600 literhästar så blir det rätt stora snurror
så med en bilmotor på 2 liter så ca 800-1200 hk
när vi är uppe i dom områdena å jobbar så ställs dessa höga krav på komponenterna INTE med 250hk i en standardbil eller på en 1000-1300cc hojmotor med mitsubishiaggregat

Naturligtvis så är det aldrig fel att ha bra komponenter även vid måttliga effektutag


Dock bara 16 år men ändå äger ja upp dig!! :yoparty
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top