Dumt att köpa nytt som 1:a hoj?

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
MV Augusta eller Ducati Corse rekommenderas.
Lika bra att spänna bågen redigt!

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Hoj
Monster 1100 -09
Köp en ny rackare som du knappt har råd med och snåla på försäkringen. Det är ett bra recept för att hålla sig i skinnet och köra med goda marginaler. Billigt "slit och släng" kombinerat med ett nytaget kort och ung (gas)lusta är väl kanske inte sådär jättebra, eller hur? ;D

Ozzi

Guest
Finns kulorna så vad är problemet, nytt är alltid nytt, ingen finnig 20åring som misshandlat prylarna.:tummenupp

jetson

Guest
Tjacka en 2010 ny, det är ändå ingen skillnad från fantasipriserna folk sätter på blocket :tummenupp

Ännu än fördel är att du slipper beblanda dig med sådant folk som ska tjäna på en mc affär när dom säljer sin "pärla".

-Linkan

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
Yamaha R1 -08
Tycker inte du ska avstå från att köpa nytt av rädsla för att klota. Det finns försäkringar som täcker sådana saker.

Själv har jag kört i tre år nu, och är inne på min tredje hoj. De två första var begagnade men min senaste köpte jag ny. Det tog mig två hojar att inse att det var en sporthoj jag skulle ha. När jag väl insåg det så kände jag ingen tveksamhet inför att köpa nytt, av samma skäl som du anger. Men så tänker jag också behålla den här ett tag.

För mig var det helt rätt att börja med begagnat. Som någon annan tidigare påpekat så riskerar det att bli en rejäl ekonomisk snyting om du köper nytt och en stund senare kommer på att du egentligen vill ha något annat. Men känner du dig helt säker på hojtyp och modell så slå till!

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Å andra sidan lär du få försäkringspremien from hell om du köper nytt och helförsäkrar med nytaget körkort (som jag förmodar att du har).

Själv kör jag bara halvförsäkrat, jag har köpt mina hojar alldeles för många gånger.
För: går du backen med ett brak på gata och klarar dig har du förmodligen tid att fixa till hojen för egna pengar medan frakturerna läker.

Blir det på bana gäller inte försäkringen i alla fall.

Fast visst är det najs med nytt!

VFR1200

En röd sak
Gick med
4 May 2011
Hoj
VFR1200F
Jag är inne på min andra säsong, första hojen var en CBF 1000 -08 hade endast gått 44 mil när jag köpte den. Förra sommaren åkte jag runt och provade lite hojar och fastnade för min nuvarande VFR 1200.
Det villkor jag hade när jag köpte min första var att jag absolut skulle ha abs-bromsar.
Har man råd med nytt så varför inte, det går på nöjeskontot:D

Kawaluring

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
Z750 -07
välkommen till världen:) du har precis köpt dig en hobby som kommer kosta dig en jävla massa pengar oavsett om du väljer nytt eller begagnat. Vad du bör fundera på är hur tjock din pluska är. Begagnat kan vara både bra och ekonomiskt eller dyrt och fabelt beroende på tusen olika saker. Nytt är nytt och kommer så alltid att vara. Värdeminskningen är givetvis ett faktum men samtidigt får du väga in garantier som ingår vilket kan spara stora kulor om kalas Niklas är framme. Oavsett vad du väljer så kommer en ev. Vurpa med hojen emotionellt vara den samma. Vill du ta pengar ifrån egen ficka eller låta tillverkaren/ åf ta notan?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
få saker kan slå nykänslan. Köp nytt om du har råd. Krashar du första året, så får du ut 100% av värdet på hojen :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...