Dumt att trimma luftkylt?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Igentligen helt onödigt men tanken slog mig att kanske trimma TTR:n. :confused: Hade tänkt en högkompkolv och vassare kam... grundkomp ligger på 8,5:1 :skrämd. Sen lämnar jag in toppen till någon duktig portare. Tänkte köra på originalförgasarna för att spara på kostnaderna. Mot alla trimmares grundprincip så vill jag gärna behålla originalljuddämparen på. :näsblod


Det enda som igentligen bekymrar mig är om det är så bra att trimma en luftkyld hoj. :va Brukar åka på lite gokartbanor och då blir ju motorn rätt varm. Utvecklar den mer värme när man trimmar? Aråder ni från att trimma? Är det värdelöst om man inte öppnar luftvägarna ordentligt?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
köp åtminstone ett oljekyl om du ska skrämma upp motorn ,hadde en xt 600 och motorerna är nästan identiska.m vassare kam låg oljetempen runt 115-120 grader vid grusbus m mycket varvande utan oljekyl.kolla på kedo.de finns mycket delar till xt o ttr där.sitter samma dubbelförgasare på ttr också va ?helt omöjliga att justera bra finns dyra mikuni 34:0r att ersätta skiten med .
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Luftkylt är inget hinder. Det är som sagt bara att investera i en större oljekylare om oljetempen stiger efter ingreppet.

/J
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
varenda jefla moppefucko trimmar ju skiten ur sina stackars mopeder och många av dem är ju luftkylda så varför inte?:va
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det har trimmats långt innan vätskekylning uppfanns.

Däremot verkar det idiotiskt att behålla vacuumfuggarna och orginal avgasrör.

Är ju det första som ryker vid alla trimmningar oavsett nivå.
 

IGNJATOVIC

Guest
varenda jefla moppefucko trimmar ju skiten ur sina stackars mopeder och många av dem är ju luftkylda så varför inte?:va

Grejen är den att "trimning" av mopeder är ett svenskt myntat begrepp. Det finns faktiskt inget som heter trimning gällande mopeder i Sverige så länge det inte rör sig om att man satt dit en 70-cylinder.

När mopederna importeras sätter man insugspluggar och plugg i kröken för att dämpa effekten. Så när "moppefuckon" "trimmar" sina mopeder tas de egentligen tillbaka till sitt originalutförande - och det är då dom går bäst (är gjorda för).
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Grejen är den att "trimning" av mopeder är ett svenskt myntat begrepp. Det finns faktiskt inget som heter trimning gällande mopeder i Sverige så länge det inte rör sig om att man satt dit en 70-cylinder.

När mopederna importeras sätter man insugspluggar och plugg i kröken för att dämpa effekten. Så när "moppefuckon" "trimmar" sina mopeder tas de egentligen tillbaka till sitt originalutförande - och det är då dom går bäst (är gjorda för).

Det finns massor som heter trimning som inte har ett dugg att göra med att dra pluggarna - det räknas inte som trim. Saker som även moppepojkar sysslar med. Inte i storstan kanske men ute på landet där folk kan sina saker. Så att det skulle vara ett svenskmyntat begrepp det har du fått om bakfoten. En moppe är en 2-taktsmotor som vilken annan och det finns otaliga sätt att trimma dem.
 

IGNJATOVIC

Guest
Det finns massor som heter trimning som inte har ett dugg att göra med att dra pluggarna - det räknas inte som trim. Saker som även moppepojkar sysslar med. Inte i storstan kanske men ute på landet där folk kan sina saker. Så att det skulle vara ett svenskmyntat begrepp det har du fått om bakfoten. En moppe är en 2-taktsmotor som vilken annan och det finns otaliga sätt att trimma dem.

Jag försökte bara säga att ordet trimning oftast inte handlar om effektökning utan bara återställande till originalutförande. Men visst, det finns säkert en massa annat att göra också. När jag hade moppe nöjde jag mig med 2 pluggar och större insug ;)

Det finns massor som heter trimning som inte har ett dugg att göra med att dra pluggarna - det räknas inte som trim. Saker som även moppepojkar sysslar med. Inte i storstan kanske men ute på landet där folk kan sina saker. Så att det skulle vara ett svenskmyntat begrepp det har du fått om bakfoten. En moppe är en 2-taktsmotor som vilken annan och det finns otaliga sätt att trimma dem.


Förresten - jag mejlade iväg lite bilder till dig - sånt som du inte bett om:arsele
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Inom måttliga gränser går det bra att trimma en Yamma motor. (XT TT TTR)
Förgasarna duger också väldigt bra, som sitter där från början. Visst blir det lite bättre respons med "riktiga" förgasare. Men smakar det så kostar det.
Plana och porta toppen, öppet avgasrör gör riktigt bra resultat..
Kolla upp så inte luftburken stryper för mycket.

Var lite försiktig med att öka kompet för mycket 10:1 är lagomt, blir det för mycket kan cylinder helt enkelt gå av, nere vid cylinderfoten. Speciellt om man varvar mycket.

Nästa steg blir kamaxel.

Därefter andra förgasare.

Mats
 

hjulben_74

beep beep
Gick med
9 Mar 2007
Ort
mölnlycke
Hoj
vtr1000/ktm450exc
har en xr med portad topp vassare kam högkompskolv (smidd 11:1)
funkar kanon så länge jag inte kör med orginaldämpet lite svår att kicka igång ibland bara:tuttar
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
EN här som också funderar på samma ingrepp. Ombestyckning, vässkamm, jätteborr med runt 10,5-11:1 i grundkomp, portat lock och grövre framrör kopplat till en CRD bakpipa.
Kan inte se några bekymer med luftkylning och trimmat. Visst, oljekylare är nog inte alls dumt, men det är ju å andra sidan sällan det även på en original cykel.
Blir det trim för mig blir det nog oljekyl från Setrab och en termostat till det.

Visst genererar mer effekt mer värme, men handen på hjärtat.....hur ofta långa intervaller kommer den högre effekten att nyttjas egentligen?
För min del kommer jag dreva upp hojjen också så varvet kommer sjunka lite alt. kylningen öka(mer fartvind.)
Ett alternativ vore kanske jättekomp och köra på E85 för att öka kylningen men det blir nog problem med annat då istället som lager och deformering ac cylindern med mycket blowby som resultat.

Nu vet jag inte alls mycket om våra cyklar, snarare tvärt om, men jag kan en del om det där med att trimma och hur motorer generellt brukar bete sig då, och finns bara finanserna där så blir det nog till att ge min en rejäl omgång.
 

Dr.Bike

Guest
Säger som farbror Barbro:

Det är ALDRIG fel att ha en Pro Logicförstärkare!
M.a.o: Det är ALLTID helrätt att trimma!

MEn... som du ser på svaren i tråden, man ska vidtaga åtgärder så att motorn klarar den nya effekten.
Att BARA trimma och hoppas på det bästa KAN ju fungera... men leder ibland till :död

Så oljekyl, eller uppbiffat oljekyl, osv och sen en VETTIG i de´om HUR och VARFÖR man vill trimma, så kommer det gå så fint så.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Det har trimmats långt innan vätskekylning uppfanns.

Däremot verkar det idiotiskt att behålla vacuumfuggarna och orginal avgasrör.

Är ju det första som ryker vid alla trimmningar oavsett nivå.
Jo jag vet, tysta ljuddämpare och trim hör INTE ihop. Har faktist ett slipon liggandes men kör gärna med en så tyst hoj som möjligt. Alternativet skulle vara att åka med sliponet och fixa någon smidig plugg så att det går fort att ändra.
Inom måttliga gränser går det bra att trimma en Yamma motor. (XT TT TTR)
Förgasarna duger också väldigt bra, som sitter där från början. Visst blir det lite bättre respons med "riktiga" förgasare. Men smakar det så kostar det.
Plana och porta toppen, öppet avgasrör gör riktigt bra resultat..
Kolla upp så inte luftburken stryper för mycket.

Var lite försiktig med att öka kompet för mycket 10:1 är lagomt, blir det för mycket kan cylinder helt enkelt gå av, nere vid cylinderfoten. Speciellt om man varvar mycket.

Nästa steg blir kamaxel.

Därefter andra förgasare.

Mats
Responen i förgasarna spelar ingen roll, tycker det mest bara är en vanesak. Så 10:1 är alltså lagom, vilken kolv skulle du rekomendera? Finns det nån vettig kamaxel att skaffa utan att behöva byta till hårdare ventilfjädrar? Eller blir man tvungen att byta även fjädrarna för att inte få ventilsläpp? Hur mkt extra sliter det med hårdare fjädrar? Vill ju inte att det ska haverera för att man råkar lägga i lite för låg växel så att motorn får varva lite över varvstopp.

Visst genererar mer effekt mer värme, men handen på hjärtat.....hur ofta långa intervaller kommer den högre effekten att nyttjas egentligen?
För min del kommer jag dreva upp hojjen också så varvet kommer sjunka lite alt. kylningen öka(mer fartvind.)
Ett alternativ vore kanske jättekomp och köra på E85 för att öka kylningen men det blir nog problem med annat då istället som lager och deformering ac cylindern med mycket blowby som resultat.
Det är just där vi har problemet. Hade jag bara kört gata så hade det inte varit något problem. Men jag brukar som sagt åka lite gokartbanor och där får motorn smaka lite. Vill ju inte slå av bara för att motorn går varmt. Har ingen tempmätare men oljan stiger en hel del i expantionsburken så den går rätt varmt redan nu.
Säger som farbror Barbro:

Det är ALDRIG fel att ha en Pro Logicförstärkare!
M.a.o: Det är ALLTID helrätt att trimma!

MEn... som du ser på svaren i tråden, man ska vidtaga åtgärder så att motorn klarar den nya effekten.
Att BARA trimma och hoppas på det bästa KAN ju fungera... men leder ibland till :död

Så oljekyl, eller uppbiffat oljekyl, osv och sen en VETTIG i de´om HUR och VARFÖR man vill trimma, så kommer det gå så fint så.
Så en oljekylare måste jag alltså ha i så fall. Undrar just hur mkt den hjälper. Den är ju inte stor och sen går den precis brevid cylindern som avger värme. Går det att att göra fler åtgärder? Oljebehållaren som sitter i ramen är duktigt stor och känns som det är svår att göra något där.

Anledning att jag vill trimma... hhmmmmm... borde ju du om nån veta. :D Hojen har så grymt fint chassi och en lite rappare motor skulle bli pricken över i. Vill att motorn fortfarande ska vara "civiliserad" som går jämnt, är lättstartad och som inte kräver allt för mkt service. Vill ha ett jämnt och lättkört register med mkt botten. Nu vet jag inte om jag önskar för mkt men ungefär som en helt standard ostrypt genomsnitts-lc4 / XR650 med originalljuddämpare. Sist men inte minst så får inte kostnaden dra iväg för mkt. Vet ännu inte vad som är "för mkt" men absolut inte mer än 7k.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Responen i förgasarna spelar ingen roll, tycker det mest bara är en vanesak. Så 10:1 är alltså lagom, vilken kolv skulle du rekomendera? Finns det nån vettig kamaxel att skaffa utan att behöva byta till hårdare ventilfjädrar? Eller blir man tvungen att byta även fjädrarna för att inte få ventilsläpp? Hur mkt extra sliter det med hårdare fjädrar? Vill ju inte att det ska haverera för att man råkar lägga i lite för låg växel så att motorn får varva lite över varvstopp.

Vill man hålla budget så ska du inte byta kolv alls. I med nya kolvringar och plana toppen, och eventuellt cylindern så att kompet kommer upp till 10:1
Man får räkna lite, men det fixar man med grundskolematten. :)
En klämspallt på 1,0 mm är lagomt. Orginal kan vara dubbelt så stor.
Håll koll på avståndet mellan ventiler och kolv.
Så långt bara ny packningssats.
Portning och "trimade" ventilsäten gör susen, är bra värde för pengarna.

Byt inte kam förän du har gjort steg ett och provat. Byt fjädrar om kamtillverkaren rekomenderar det.

Mats
 

Dr.Bike

Guest
Anledning att jag vill trimma... hhmmmmm... borde ju du om nån veta. :D Hojen har så grymt fint chassi och en lite rappare motor skulle bli pricken över i. Vill att motorn fortfarande ska vara "civiliserad" som går jämnt, är lättstartad och som inte kräver allt för mkt service. Vill ha ett jämnt och lättkört register med mkt botten. Nu vet jag inte om jag önskar för mkt men ungefär som en helt standard ostrypt genomsnitts-lc4 / XR650 med originalljuddämpare. Sist men inte minst så får inte kostnaden dra iväg för mkt. Vet ännu inte vad som är "för mkt" men absolut inte mer än 7k.

:D

- Billigt
- Ge bra drag - köra jämt med lc4... osv

Ja du begär en hel del! :)
Men visst, jag förstår vad du menar, och konceptet som sådant är rimligt.
Sen att man (beroende på budget) inte kan ta i eller nå alla små delmål är ju inget att gråta över.
T.ex att behålla originaldämpen SAMTIDIGT som man vill ha lite mer knuff är (ofta, inte alltid) en svår ekvation.
LITE brukar de flesta hojar behöva hjälpas på traven för att andas bättre.
Det finns ju tysta slip-on oxå t.ex.
De ger inte mindre effekt än de bullriga. Ja inte mer än akademiskt iaf.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Vill man hålla budget så ska du inte byta kolv alls. I med nya kolvringar och plana toppen, och eventuellt cylindern så att kompet kommer upp till 10:1
Man får räkna lite, men det fixar man med grundskolematten. :)
En klämspallt på 1,0 mm är lagomt. Orginal kan vara dubbelt så stor.
Håll koll på avståndet mellan ventiler och kolv.
Så långt bara ny packningssats.
Portning och "trimade" ventilsäten gör susen, är bra värde för pengarna.

Byt inte kam förän du har gjort steg ett och provat. Byt fjädrar om kamtillverkaren rekomenderar det.

Mats
Iof så bearbetar man bort material när man portar men att fräsa ner toppen så att kompet ökar tar emot på nått sätt. :va Skaffar hellre annan kolv även fast det blir dyrare.
:D

- Billigt
- Ge bra drag - köra jämt med lc4... osv

Ja du begär en hel del! :)
Men visst, jag förstår vad du menar, och konceptet som sådant är rimligt.
Sen att man (beroende på budget) inte kan ta i eller nå alla små delmål är ju inget att gråta över.
T.ex att behålla originaldämpen SAMTIDIGT som man vill ha lite mer knuff är (ofta, inte alltid) en svår ekvation.
LITE brukar de flesta hojar behöva hjälpas på traven för att andas bättre.
Det finns ju tysta slip-on oxå t.ex.
De ger inte mindre effekt än de bullriga. Ja inte mer än akademiskt iaf.
Ja lite öppnare luftvägar KAN jag offra, det är ju det lättaste/billigaste. Sedan skaffar kolv så kompet blir 10:1 (som Mats rekomenderade), lite vassare kam som ett jämnt drag och en fin portning känns lagom.

Stora frågan är fortfarande hur det kommer gå med tempen. Tror ni det räcker med en sån där liten oljekylare när man åker gokartbana?

OTR_Oelkuehler_TT600R.jpg
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vill du lämna framtiden öppen, så tycker jag att du skall skicka toppen till någon efraren 4taktstrimmare.
Be honom rätta till portarna och plana lite lagom.
Han kommer säkerligen ha synpunkter om ventil, ventilfjäder, kamaxelbyte.
Disskutera.
Är inte ventilerna i toppskick, så kan det vara lika bra att byta dessa när man ändå har locket av.
Vet inte hur stor merkostnad det blir att montera större och vettigare utformade ventiler, med inpassning av vetilsäten och allt.

Gör du detta, så skulle jag tro att du får sisådär 5-8hk extra.
Låter inte mycket, men känns mer.
Samma effektökning kan du säkerligen uppnå genom att byta för-och avgas samt öppna luftburken en smula.
Men.
Börjar du med toppen, så ligger vägen öppen för ytterligare effektökning!
Övriga åtgärder kan du göra utan att lyfta toppen.
Börja med kamaxeln.
ENEM kan säkert slipa om din kam till önskad specefikation för någon tusing.
När du monterar vassare kam (med rekomenderade ventilfjädrar - för styva stjäl effekt), så börjar portning och kompressionsökning att göra nytta på allvar!
Kompressionsförhållandet skall nämligen passa ihop med kamprofilen för att motorn skall gå bra. Nyttan med portningen restrikterades tidigare av att ventilerna ströp maxflödet.
Du kan nog räkna med 5-7hk till!
Nu anser jag själva motorn vara klar.
Dags för kringutrustning.
Förgaseriet:
Har dålig koll, men inbillar mig att det sitter två förgasare till en cylinder.
Detta är ett bra sätt att få goda lågfartsegenskaper tilllsammans med högt maxflöde.
Brukar vara länkat så att du endast använder en förgasare upp till 3/4gas.
Efter detta stödjer den andra (CV) förgasaren till vad som behövs.
Som en ordinär tvåportsförgasare till bil.
Räcker gott att byta en av förgasarna.
Valfritt vilken.
Men: Tycker du att den går bra på låg/mellangas, så spar huvudförgasaren och byt "högfartsknasaren".
Brukar ge en markant effektkick när man slår på fullt.
Smaksak.
Me like!
Enklare att bestycka högfartaren rätt också.
Avgassystemet ser jag som sista åtgärden.
Rent praktiskt.
Motorörat brukar dock lägga den först i koncessionsordningen..
Ljudnivån är INTE avgörande!
Min prioritetsordning när det gäller ljuddämpare:
Flöde.
Volym (inte ljudvolym - rymd).
Längd (lång för lågvarv, kort för högvarv. Gäller att hitta rätt).
Vikt.
Ljud.
More is better gäller icke!
Flöde, längd och volym måste samverka för att ge lagom mottryck under hela varvtalsregistret!
Mest effekt ger en relativt kort ljuddämpare med stor volym och högt flöde.
Men:
Jag skulle välja en dämpare som är endast några cm kortare än original, max volym utan att det ser konstigt ut och betala några maxhästar för bottendrag genom att ha lite för högt motstånd.
Snyggaste och bästa lösningen tycker jag är dubbla ljuddämpare.
Dessa skall inte sitta på samma avstånd från avgasportarna.

Angående icke effekthöjande åtgärder.
Oljekylare gör oerhört mycket större skillnad än man tror!
Luftkylda motorer är till rätt stor del oljekylda.
Ett stort problem med överhettande motorer är att oljan tappar både tryck och egenskaper.
Med oljekyl sänker du oljetempen åtminstonde 10-20 grader.
Stor skillnad.
Se även till att bränsleblandingen är "rätt", dvs i den feta änden av förbränningsmässigt optimalt.
Bensinen är det viktigaste kylmediet för förbränningsrummet och avgasventilen!

Har säkert glömt en del och har fel i annat.
Inga problem.
Finns säkerligen många på forumet som kan mer.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top