Iof så bearbetar man bort material när man portar men att fräsa ner toppen så att kompet ökar tar emot på nått sätt. Skaffar hellre annan kolv även fast det blir dyrare.
Ja lite öppnare luftvägar KAN jag offra, det är ju det lättaste/billigaste. Sedan skaffar kolv så kompet blir 10:1 (som Mats rekomenderade), lite vassare kam som ett jämnt drag och en fin portning känns lagom.
Stora frågan är fortfarande hur det kommer gå med tempen. Tror ni det räcker med en sån där liten oljekylare när man åker gokartbana?
Medelhastigheten på Gokartana är tämligen låg, viktigt med stor kylare. Men liten är bättre än ingen alls.
Förringa inte metoden att använda orginalkolven. Du bör se över klämspaltmåttet även om du byter kolv.
Byter du ändå kolv, se då till att borra upp den. 98 mm kanske?
Mixtra inte för mycket med orginalförgasaren. Den är inte dålig.
Andra porten öppnar redan efter ca 3-4 mm gaslyft. Har ängat onödigt mycket tid på att försöka modifiera en sådan. Går bäst som den är. Med Keihin CR35 går den bättre, med mycket övrigt trim. Med bekostnad av dåliga lågfartsegenskaper. Orginal är oslagbar.
Mats