Dumt att trimma luftkylt?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Iof så bearbetar man bort material när man portar men att fräsa ner toppen så att kompet ökar tar emot på nått sätt. :va Skaffar hellre annan kolv även fast det blir dyrare.
Ja lite öppnare luftvägar KAN jag offra, det är ju det lättaste/billigaste. Sedan skaffar kolv så kompet blir 10:1 (som Mats rekomenderade), lite vassare kam som ett jämnt drag och en fin portning känns lagom.

Stora frågan är fortfarande hur det kommer gå med tempen. Tror ni det räcker med en sån där liten oljekylare när man åker gokartbana?

OTR_Oelkuehler_TT600R.jpg

Medelhastigheten på Gokartana är tämligen låg, viktigt med stor kylare. Men liten är bättre än ingen alls.
Förringa inte metoden att använda orginalkolven. Du bör se över klämspaltmåttet även om du byter kolv.
Byter du ändå kolv, se då till att borra upp den. 98 mm kanske?

Mixtra inte för mycket med orginalförgasaren. Den är inte dålig.
Andra porten öppnar redan efter ca 3-4 mm gaslyft. Har ängat onödigt mycket tid på att försöka modifiera en sådan. Går bäst som den är. Med Keihin CR35 går den bättre, med mycket övrigt trim. Med bekostnad av dåliga lågfartsegenskaper. Orginal är oslagbar.

Mats
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Hejdundrans med info!
:Bugar :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar


Medelhastigheten på Gokartana är tämligen låg, viktigt med stor kylare. Men liten är bättre än ingen alls.
Förringa inte metoden att använda orginalkolven. Du bör se över klämspaltmåttet även om du byter kolv.
Byter du ändå kolv, se då till att borra upp den. 98 mm kanske?
Kanske man ska plana ändå då. Bra kvalité i originalkolven. :cool:. Förklara gärna det där med klämspalt, är det avståndet mellan topp och kolv ute i kanterna? Om man planar ner toppen så att kompet höjs så kan alltså klämspalten bli för liten? Måste man hålla på och svarva och greja då för att öka spalten? Om man ökar klämspalten så måste det ju planas ännu mer för att öka kompet? Kan inte ventilerna ta i också? Har aldrig trimmat varken 2-takt eller 4-takt förrut som ni märker! :näsblod Kanske bästa att lämna in hela motorn till den som planar/portar som har koll?

Hur mkt kommer det planas på ett ungefär för att öka kompet från 8,5:1 till 10:1?

Fuderar fortfarande på det där med oljekylare! Orkar oljepumpen med en kylare från en gammal oljekyld suzuki? Finns en finfin liten kylare på www.workzbike.com som är avsedd för fiddys som ser bättre ut än den jag länkade till tidigare, vad tror ni om en sån? Kostar bara 900 kr dessutom. :)

p_workz_20070306222316.jpg
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
:
Kanske man ska plana ändå då. Bra kvalité i originalkolven. :cool:. Förklara gärna det där med klämspalt, är det avståndet mellan topp och kolv ute i kanterna? Om man planar ner toppen så att kompet höjs så kan alltså klämspalten bli för liten? Måste man hålla på och svarva och greja då för att öka spalten? Om man ökar klämspalten så måste det ju planas ännu mer för att öka kompet? Kan inte ventilerna ta i också? Har aldrig trimmat varken 2-takt eller 4-takt förrut som ni märker! :näsblod Kanske bästa att lämna in hela motorn till den som planar/portar som har koll?

Hur mkt kommer det planas på ett ungefär för att öka kompet från 8,5:1 till 10:1?
QUOTE]

Orginal har du en förbränningsrumsvolym på 80cm3 du ska minska volymen till 66cm3
Varje mm du planar cylinder minskar förbränningsvolymen med 7 cm3
På min motor kunde jag plana 1,0 mm på cylinder, då kom kolven 1,0 mm från toppen. Sedan planade jag av toppen lika mycket. Dock minskar inte volymen lika mycket när man planar toppen pga klämspalten i ytterkant av förbränningsrummet. Hur nära kolven är i din motor måste du ta reda på.
Du ska inte öka klämspalten (squvish, Stavning!)
Kanske är lite hårigt att komma upp i 10:1 i komp ser jag nu när jag räknar:gnissla
Åtgärden gör stor skillnad i alla fall. Men ökat komp ger ingen högre toppfart, men ett saftigt ökat bottendrag. Mindre fördröjning på gasen, mindre gummisnodd.

En 500ing till en mekanik verkstad, så får du toppen och cylindern planad till ditt önskemål. Kolven får inte komma för nära toppen, då krockar kolven på höga varv. Du ska också kolla ventilernas avstånd till kolven, det måste man alltid göra när man börjar trimma. Lita inte på andras råd! :va

Se till att oljekylaren har tillräckligt grova oljeledningar, och anslutningar till kylet.

Mats
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Mats, hoppas jag inte trampar dig på tårna (du får ha stålhätta) men jag har kommit fram till att jag skaffar högkopmkolv istället för att plana topp och cylinder så slipper man en massa bekymmer. Slipper tänka på om det kan ta i här och där och sen slipper man att att kamaxeln hamnar fel när kedjan kamkedjan får annat avstånd. Kolvar verkar ju va rätt billigt också. =)

Kollar lite på www.kedo.de. Kan bara hitta kolvar som antingen är på 9:1 eller 11,5:1. Känns som att båda blir fel. :confused: Har ni nått annat tips eller ska man fega och välja 9:1? Är det bra kavlité på wiseco?

http://www.kedo.de/com/ssl/php/art_...11&PHPSESSID=3420e703a82d0c95ac8ece017b82d716
http://www.kedo.de/com/ssl/php/art_...13&PHPSESSID=3420e703a82d0c95ac8ece017b82d716

Allround-kamen som dom har verkar vettig. Vet bara inte vad som skiljer mellan dom två, den undre är en tusing dyrare. :va

http://www.kedo.de/com/ssl/php/art_...8ece017b82d716&f_page=ArtDetail&f_param=30088
http://www.kedo.de/com/ssl/php/art_...e017b82d716&f_page=ArtDetail&f_param=30088NEU
 

KB

Homer4president
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Märsta
Hoj
XT600E och en limegörn cross med djupa ärr.....
hej

Jag skulle rekomendera dig att köpa en högkompskolv framför att plana.
Mest för att det bespar dig så mycket arbete.
Jag vet att även i orginalkolven så finns det små försänkningar för att ventilerna inte skall ta i kolvtoppen, så om du planar kommer du behöva göra dessa försänkningar så djupa att det försvagar kolvens ovansida.

Annars tycker jag det verkar som en bra plan att sätta i högkomp, kam å porta toppen. Men om du gör alla dess åtgärder blir du nog så illa tvungen att ändra på något i avgassystemet för att det inte skall stjäla all din nya effekt igen.

Tror det kommer bli bra när du är klar och att du kommer få en rolig hoj:)

MVH //KB
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Priset beror på om du skall skicka in din orginalkam som utbyte eller ej..
Min originalkam i utbyte!!! :skrattaåt Det kan dom glömma! :arsele Alltså blir man en tusing ytterligare fattigare. :( Skulle behöva veta om det även behövs andra ventilfjädrar med den kammen för jag fattar inte ett jota av den där texten.
hej

Jag skulle rekomendera dig att köpa en högkompskolv framför att plana.
Mest för att det bespar dig så mycket arbete.
Jag vet att även i orginalkolven så finns det små försänkningar för att ventilerna inte skall ta i kolvtoppen, så om du planar kommer du behöva göra dessa försänkningar så djupa att det försvagar kolvens ovansida.

Annars tycker jag det verkar som en bra plan att sätta i högkomp, kam å porta toppen. Men om du gör alla dess åtgärder blir du nog så illa tvungen att ändra på något i avgassystemet för att det inte skall stjäla all din nya effekt igen.

Tror det kommer bli bra när du är klar och att du kommer få en rolig hoj:)

MVH //KB
Nä det blir INTE plana, det blir ny kolv! :fakta

Tror jag har en bra moddlista efter mina "behov":

KEDO kolv 9:1: 1370 kr
KEDO kam allround: 2640 kr
KEDO oljekylare: 1550 kr

Alltså är kostnaden hittills 5560 kr + frakt på kanske 2-300 kr, sen tillkommer portning (uppdrag åt Dr.Bike om du har lust i så fall, skicka gärna ett PM om du inte öppet vill säga vad det kostar) och packningar mm. Kommer alltså gå på ca 7-8k sammanlagt. Nu gäller det bara att övertyga sig själv som fattig student att det är det är värt kostnaden. :va Måste ha hojen i några år om det ska kännas värt. Hhmmm...
 
Last edited:

pHil.

Guest
varenda jefla moppefucko trimmar ju skiten ur sina stackars mopeder och många av dem är ju luftkylda så varför inte?:va


HAHA! jag kan ju säga dig en sak, inte alla men näst intill är vätskekylda idag, sen en annan sak, moppefucko? för ett par år sedan när jag körde moppe så hade du inte haft en chans med din lilla 125:a från -64.. lite ballare me moppe då?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Mats, hoppas jag inte trampar dig på tårna (du får ha stålhätta) men jag har kommit fram till att jag skaffar högkopmkolv istället för att plana topp och cylinder så slipper man en massa bekymmer. Slipper tänka på om det kan ta i här och där och sen slipper man att att kamaxeln hamnar fel när kedjan kamkedjan får annat avstånd. Kolvar verkar ju va rätt billigt också. =)

Kollar lite på www.kedo.de. Kan bara hitta kolvar som antingen är på 9:1 eller 11,5:1. Känns som att båda blir fel. :confused: Har ni nått annat tips eller ska man fega och välja 9:1? Är det bra kavlité på wiseco?

Allround-kamen som dom har verkar vettig. Vet bara inte vad som skiljer mellan dom två, den undre är en tusing dyrare. :va

Ingen fara med mig, jag tål kritik! Ville bara vara rädd om din slantar.
Det fanns 10:1 kolv på 98 mm, men då måste du byta foder också. Suck.
Kvaliten på Wiseco är helt OK, Kanske inte det il-värsta som finns. Prisvärt.
Köper du en 11,5:1 Måste du byta kam, stor risk för spikning samt att den blir väldigt "bråkig" att köra. Väldigt av och på i låg fart.

Mats
 

Dr.Bike

Guest
Det går bra att köpa en 11,5:1 kolv, och om du tror att det är för tufft till originalkammen (vilket det nog är) kan du alltid svarva av lite material.
De brukar ha sjukt tjocka kolvtoppar pga att det ska gå att fräsa ventilfickor.
Således kan man ta ner lika mycket så att det motsvarar bottnen på befintliga ventilfickor ~isch.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Det går bra att köpa en 11,5:1 kolv, och om du tror att det är för tufft till originalkammen (vilket det nog är) kan du alltid svarva av lite material.
De brukar ha sjukt tjocka kolvtoppar pga att det ska gå att fräsa ventilfickor.
Således kan man ta ner lika mycket så att det motsvarar bottnen på befintliga ventilfickor ~isch.
Aha, så på det viset kan man också göra. :) Ang. kammen så hittar jag inte om man behöver andra fjädrar eller inte och i så fall vilka. :va
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Har noll koll på trim, men hittade iaf 10:1 samt 10.5:1 kolvar på off the road, tänkte bara tipsa om det är nåt att ha har jag ingen aning om dock! :)

www.offtheroad.de
Tackar tackar, har faktist vart in på den sidan och kollat men då hittade jag inget men nu hittade jag på en gång märkligt nog. :confused: Köper så klart hellre en färdig 10:1-kolv när det finns men den där var över 600 kr dyrare än från kedo även fast det är samma märke. :va Såg att dom hade fjäderkitt för hyfsat pris så i så fall blir det ett sånt samtidigt och sen kammen från kedo.


Men... ett stort MEN... allt kommer gå på ca 10 k så nu är det ännu svårare att motivera sig. :gnissla :gnissla :gnissla
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Harkel harkel
Jo jo, vad vad jag sa!:D :D :D

Mats
Slutar skolan nästa år och får förhoppningsvis ett ett jobb efteråt. Då fylls det ju iaf på, på kontot så då känns det inte lika tungt. :)


Du snackade om att man måste byta foder om man stoppar i en 98-kolv, varför måste man det? Går det inte "bara" att "borra" upp?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Slutar skolan nästa år och får förhoppningsvis ett ett jobb efteråt. Då fylls det ju iaf på, på kontot så då känns det inte lika tungt. :)


Du snackade om att man måste byta foder om man stoppar i en 98-kolv, varför måste man det? Går det inte "bara" att "borra" upp?

Om inte, "om" hade funnits.....
Det befintliga gjutjärnsfodret som är ipressat i aluminiumcylindern blir för tunnt om man borrar för mycket.
Beroende på vilken motor det är så brukar 2mm gå bra, sedan blir det så tunnt att stabiliteten inte blir tillräcklig.

Man pressar ur det gamla fodret.
Borrar upp cylinder, aluminium delen.
Montera ett cylinderfoder med större ytterdiameter.
Borra innermåttet så att det passar din tänkta kolv.

Ganska mycket jobb för "bara" 1 mm till. 97 går ju tydligen bra utan byte.
Ska man, så ska man göra det ordentligt.

Mats
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Om inte, "om" hade funnits.....
Det befintliga gjutjärnsfodret som är ipressat i aluminiumcylindern blir för tunnt om man borrar för mycket.
Beroende på vilken motor det är så brukar 2mm gå bra, sedan blir det så tunnt att stabiliteten inte blir tillräcklig.

Man pressar ur det gamla fodret.
Borrar upp cylinder, aluminium delen.
Montera ett cylinderfoder med större ytterdiameter.
Borra innermåttet så att det passar din tänkta kolv.

Ganska mycket jobb för "bara" 1 mm till. 97 går ju tydligen bra utan byte.
Ska man, så ska man göra det ordentligt.

Mats
Aha, tack för bra svar! :) Följdfråga.... ökar effektkurvan procentuellt med volymökningen? 2 mm skulle ge ca 1,5 hk mer och det känns ju som lättvunnen effekt i så fall. Största kolven på den här sidan http://supermoto-umbauten.de/ ligger på 102 mm och då blir det 700 cc och skulle i så fall ge 7 hk extra på bara volymökningen. :yoparty Kankse inte stämmer eftersom förgasarna, ventiler mm. blir en flaskhals? Börjar man tumma för mkt på driftsäkerhet/vibrationsnivå/värmeutveckling/motorgång om man går upp i storlek? Hur mkt är "lämpligt" att gå upp i storlek?
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Aha, tack för bra svar! :) Följdfråga.... ökar effektkurvan procentuellt med volymökningen? 2 mm skulle ge ca 1,5 hk mer och det känns ju som lättvunnen effekt i så fall. Största kolven på den här sidan http://supermoto-umbauten.de/ ligger på 102 mm och då blir det 700 cc och skulle i så fall ge 7 hk extra på bara volymökningen. :yoparty Kankse inte stämmer eftersom förgasarna, ventiler mm. blir en flaskhals? Börjar man tumma för mkt på driftsäkerhet/vibrationsnivå/värmeutveckling/motorgång om man går upp i storlek? Hur mkt är "lämpligt" att gå upp i storlek?

Flaskhals!
Ja, någonstans blir det en begränsning.
Nästa fråga, effektökning? Menar du max effekt, effekten på ett givet varvtal?
Alla delar, ventiler, avgasrör, förgasare, kanaler, har en optimal fyllningskapacitet. Större motorvolym flyttar man den optimala effekten till ett lägre varvtal. (Troligtvis) Kan vara så att med en större volym så börjar delarna jobba riktigt bra och effektökningen blir högre i %, än volymökningen är i %. (Kan bli så att du får 15% effektökning vid ett lägre varvtal, 4-5000rpm)

Så länge kolven väger lika mycket som orginal, fungerar det bra utan vibrationer. Blir skillnaden stor bör man balansera om motorn. Drygt. Dyrt.
En större motor som inte behöver varvas så mycket kan ju tillochmed tjäna livsläng genom trimning.
Men rent generellt så mår inte en motor bättre av trimning. Det blir mer värme, kortare livslängd, större haveririsk. Men va fan, det är ju kul.
Högt varvtal ska man vara lite försiktig med.

Mjukheten i körningen blir inte direkt bättre med större volym, den blir sprättigare, tjuvstannar lättare. Svårare att smyga runt. Åtgärdas med en lite vassare kam :yoparty

Så måste ju den nya, stora, cylindern gå att montera på vevhuset också. Kanske en bearbetning måste till där också.

Mats
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Flaskhals!

Mats
Vill ha mk "botten", att effekten kommer tidigt. :) Motorn går grymt vibrationsfritt så det känns dumt att sätta i för stor kolv. Känns som 97 blir bra så slipper man dessutom byta foder. :)

Kollar lite på www.off-the-road.de och i deras "trim-kitt" så borrar dom till 97,5 mm och sätter i 10,5:1-kolv... då har man nått bra att gå efter och det är ju i princip samma värden som du har nämnt. :)
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top