Dvd spelare med DivX?

R1-Freddan

Legitimerad fortåkare...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
R1 -00
Ska köpa mig en divx kompatibel dvd-spelare. Nån som har erfarenhet av hur de funkar? Är det bara att bränna in avi-filerna på dvd o kolla direkt eller?

Mvh Fredrik
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Brorsan har en Centrum 330 (typ 1300:- på Netonnet)

Den funkar rätt bra, hänger sej ibland, men den klarar allt.
Och ja, det är bara att trycka i. Ett plus är att man slipper alla jobbiga menyer och förgrejer som finns på DVD :4skrika

Se till att köpa en som stöder Xvid också!
 

R1-Freddan

Legitimerad fortåkare...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
R1 -00
Vet du om det bara e o bränna rakt av som data-cd? Hur funkar det med codecs o sånt, det uppdateras ju ganska ofta. På datorn e de ju bara att hämta hem nya codecs, men hur gör man med en extern dvd-spelare?
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Man bränner som data-cd. Tror man får upp en meny om det finn fler filmer på skivan (det får man om man spelar MP3 skivor iaf).

När det gäller codec har jag ingen aning. Den stöder ju som sagt DivX och Xvid, så det skulle väl vara ljudet man kan få problem med. Jag/vi har inte märkt något iaf.
 

R1-Freddan

Legitimerad fortåkare...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
R1 -00
Låter ju bra att man bränner som data-cd. Slipper en massa krångel med konverteringar då ju.. Plus att det går mycket snabbare..
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
R1-Freddan skrev:
Låter ju bra att man bränner som data-cd. Slipper en massa krångel med konverteringar då ju.. Plus att det går mycket snabbare..

Och kvaliteten blir bättre :banana
(jämfört med konvertering till SVCD)

Kom och tänka på en sak: mjukvaran i spelaren går att uppdatera, så det är ju mycket möjligt att även nya ljudformat får stöd.
Dessutom kan man få subtitle stöd :banana
 

R1-Freddan

Legitimerad fortåkare...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
R1 -00
Är alla avi filer i DivX format? (jag vet, kanske dum fråga men jag är en newbie på området..)
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
R1-Freddan skrev:
Är alla avi filer i DivX format? (jag vet, kanske dum fråga men jag är en newbie på området..)

Nej

AVI är ett filmformat. Sen använder man codecs för att komprimera filmen (okomprimerad avi tar _mycket_ plats). Detta kan vara tex divX, Xvid eller nåt annat.
 

Coola Ola

Guest
R1-Freddan skrev:
Kan man se om en avi fil är DivX innan man laddar ner den från nätet?

Oftast inte men om det är en originalrelease från en ripgrupp för då ligger det med en nfo-fil som talar om vad för sorts film det är. Generellt sett kan man säga att långfilmer i avi-format som man hittar på fildelningsnätverken nästan alltid är antingen XviD eller DivX. Är det nån annan codec så brukar filändelsen vara .mpg eller .mov eller nåt annat.
 
Last edited:

Bosse^

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Ort
Mariehamn
Hoj
GSX-R 1000 -08, YZ125 -98
när du köper en dvd spelare som stöder divx m.m tänk på att köpa en med upgraderigsbar mjukvara. så när det kommer nya program. eller nya versioner så har du alltid möjligheten att upgradera till nyare versioner.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top