Dyka med hajar...

Victor skrev:
Det kan man tro, men så är det inte. Det är fiskarnas manet ungefär.

http://hem.passagen.se/kent.andersson/klumpfisk.htm

Vaggande simrörelse med en hög ryggfena (15-18 mjuka strålar), en djup analfena (14-17 mjuka strålar) och med hjälp av små bröstfenor.

Är det bara jag som blir lite kåt?

En 200 kilos klumpfisk har bara en 4 grams hjärna.

Åhnej! Jag är den mänskliga motsvarigheten till en klumpfisk! :skrämd

Mattias skrev:
Är det bara jag som blir lite kåt?

Jag med! -Som vanligt :rolleyes:
"Liten mun med morotsliknande tänder. Med åldern blir klumpfiskens hud allt tjockare och samtidigt oerhört segt. Vad sägs om 15 cms (6 tum) tjockt hud, inte ens skarpa gevärskulor som avskjuts på nära håll kan rå på huden."

Seriöst så är jag också väldigt sugen på hajbur. Har haft det på att-göra-listan länge men måste vänta tills jag börjar tjäna pengar. Skall satsa på att klämma in Kilimanjaro på samma resa.

Klumpfisken - The Silent Killer

136_1.jpg

Klumpfisk.jpg

Inte att underskatta!

http://www.australienguiden.se/dykning.php

"Bästa tid är mellan maj-oktober och under denna tid har de sett vithaj vid varje expedition sedan 1999. De ordnar även turer under hela året även om chanserna att få se vithaj är mindre under "off-season.Dykningen görs självklart i en rejäl stålbur som man sänks ned i. Priset då? Jo, mellan 20000 och 40000 kr får man hosta upp för att få följa med på en 7-9 dagars tur. Turerna går med segelfartyget Flalie som är en stor trygg båt."

Bilder http://www.rodneyfox.com.au/surface_gallery.htm

Bifogat

• shark6-copy.jpg
    shark6-copy.jpg
    51.9 KB · Visningar: 63
Last edited:
Nitrogen skrev:
Då främst vithajar... i bur alltså.
Någon som har erfarenhet av det?

Japp, Vithaj + bur i Sydafrika för någe år sedan ... de e duktigt stora e väl det minsta man kan säga. Totalt 15 olika Vithajar under 3 dagar varierande i storlek mellan 3 och 6 meter.

Aggresiv 3 meters Tjurhaj utan bur i Mexico för ett flertal år sen, betydligt läskigare då de e jävligt luriga de där Tjurhajarna. Så länge man var nere vid botten kändes det hyffsat kontrollerat eftersom man hade benen fria så att säga, det riktiga pirret kom när man var på väg upp å helt saknade skyddad sida ... blev en del snurrade för å hålla koll efter den :)

Last edited:
Burdykning med vithaj är nog vanligast att man gör i Sydafrika. Du behöver inte ha dykcert för många jobbar som så att man får luft via en slang som är ansluten till en flaska som är kvar på båten. Du kan stanna närapå så länge du önskar i buren, dock kan det bli jävligt kallt efter en liten stund. Sen är det inte säkert att du får se så mycket då hajarna är klart skyggare och försiktigare än vad man ser på TV-dokumentärerna. Finns även firmor i Australien som sänker ner buren till ca. 30 meter istället för att ha den vid båten. Där krävs det dock dykcert.

Har detta som en hög önskan att få göra för då har jag fått se Djävulsmanta, Hammarhaj samt Valhaj (plus lite annat som finns i plurret).

Urf: Vart har du fått den listan ifrån?? Efter vad jag har hört så är inte vithajen med förrän klart längre ner. De är mycket petiga med maten till skillnad mot Tjur och Tigerhajarna som äter nästan vad som helst. Det var troligen Tigerhajar som tog livet av USS Indianapolis besättning när hon sjönk efter att ha levererat Hiroshimabomben. 900 föll i vattnet och 317 kom ur det.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick