dykcertifikat

Jaha, tack för alla svar!

Så har jag förstått rätt så tar man CMAS så blir det svårt att få dyka utomlands ifall man blir sugen på det?
CMAS är alltså inte känt alls utomlands så uthyrningsställena känner oftast bara till PADI?

Kawwa skrev:
2069207 Du kan ju alltid logga in på www.sportdykare.se och ställa frågor. Om du frågar vilken som är bäst PADI vs CMAS så blir det ett himla ståhej :hihi Kanska kul faktiskt. Man kan alltid fråga om parlina är bra eller inte oxå :D Sluta med att tycka att DIR är överdrivet så får du en till het dabatt :tummenupp Lycka till!
Är Padi dykare, som har svårt att tänka mig att dyka utan mellanlina... Tänk så mycket enklare att hala in någon, istället för att simma ikapp någon....

Håller du dig i europa så ska det nog gå att hyra grejer med ett CMAS men resten av världen så funkar det dåligt.
Jag var på ett stort dykcenter här och en av killarna viste vad CMAS var men jag fick inte hyra lr dyka med det, PADI som gäller så om du har tid/pengar/vilja ta båda :)

HansJ skrev:
2070674 Är Padi dykare, som har svårt att tänka mig att dyka utan mellanlina... Tänk så mycket enklare att hala in någon, istället för att simma ikapp någon....

Dyker aldrig med lina, men lärde mig tidigt att alltid hålla koll på min dykpartner, kan ju alltid knacka med kniven på flaskan om man vill nåt å inte orkar simma ikapp

bq skrev:
...Dyker aldrig med lina, men lärde mig tidigt att alltid hålla koll på min dykpartner, kan ju alltid knacka med kniven på flaskan om man vill nåt å inte orkar simma ikapp
Testa och simulera tvärstopp i apparaten en gång, knacka med kniven och få din polare att fatta att det är allvar och simma fram till dig för lite växelandning... Det tar längre tid än man tror, och ffa så är man då i stort behov av luft, eftersom man märker tvärstoppet när man vill andas in. Då är "strulet" med lina inte så jobbigt. Visst har jag dykt en hel del utan lina utomlands, men det känns helt enkelt skönare att bara kunna hala hem hjälpen... Och då har jag i allmänhet bra koll på min parkamrat efter några års gemensamma erfarenheter.

HansJ skrev:
2070708 Testa och simulera tvärstopp i apparaten en gång, knacka med kniven och få din polare att fatta att det är allvar och simma fram till dig för lite växelandning... Det tar längre tid än man tror, och ffa så är man då i stort behov av luft, eftersom man märker tvärstoppet när man vill andas in. Då är "strulet" med lina inte så jobbigt. Visst har jag dykt en hel del utan lina utomlands, men det känns helt enkelt skönare att bara kunna hala hem hjälpen... Och då har jag i allmänhet bra koll på min parkamrat efter några års gemensamma erfarenheter.

Alltså, nu får ni fan upplysa mig om det här med parlina, hur den används och vid vilka djup.
När jag dök hade vi ingen, min dykutbildning bestod i tre minuters goda råd sittandes på relingen innan vi tippade i, några "prov-fjärilssimtag" för att få tag på ett tappat munstycke, genomgång av hur man avväger och inte mycket mer.
(jag hade underskattat flytförmågan i mitt fläsk, så jag hade för lite bly på bältet och vissa svårigheter att ta mig ner)

HansJ skrev:
2070708 Testa och simulera tvärstopp i apparaten en gång, knacka med kniven och få din polare att fatta att det är allvar och simma fram till dig för lite växelandning... Det tar längre tid än man tror, och ffa så är man då i stort behov av luft, eftersom man märker tvärstoppet när man vill andas in. Då är "strulet" med lina inte så jobbigt. Visst har jag dykt en hel del utan lina utomlands, men det känns helt enkelt skönare att bara kunna hala hem hjälpen... Och då har jag i allmänhet bra koll på min parkamrat efter några års gemensamma erfarenheter.

hmm knivig situation ja men med en ponypottle så är det ju inga problem, vet att lina är bra men blir ändå att jag aldrig använder den. Oftast vid lättare nöjesdyk så är det ju ingen större fara med en fri uppstigning heller.

GuW skrev:
2070739 Alltså, nu får ni fan upplysa mig om det här med parlina, hur den används och vid vilka djup.
När jag dök hade vi ingen, min dykutbildning bestod i tre minuters goda råd sittandes på relingen innan vi tippade i, några "prov-fjärilssimtag" för att få tag på ett tappat munstycke, genomgång av hur man avväger och inte mycket mer.
(jag hade underskattat flytförmågan i mitt fläsk, så jag hade för lite bly på bältet och vissa svårigheter att ta mig ner)

Låter som ett padisenter på en semester ort utomlands, inte så noga där...
En parlina är en några m. lång lina som du har ena änden runt din handled, andra änden har din dykpartner runt sin handled, ska användas vid alla dyk och alla djup
men du kan ju se hur ofta den används http://www.f-net.nu/dykning/standard.asp?Do=Poll&Show=4 :näsblod
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dykutrustning

Last edited:
HansJ skrev:

Fast om man ska justra fisk så är det väldigt skönt att slippa parlina men dyker man bara vanligt och kollar på fiskar och alger så är det väldigt praktiskt att kunna använda linan.

:D Åsså var vi i fullgång även här!!! :rofl

Man kan oxå trassla in sig och sin parkamrat i linan och ingen kan hjälpa den andra.... inge bra det heller :(

HansJ skrev:

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick