Dykning

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
LiCrO skrev:
Har alltid varit en drömm att börja dyka med tuber, hållt på en del med fridykning och undervattensrugby.

Men jag får inte ta cert i sverige, var näst intill döv på ena örat när jag var liten så det blev operation och nu är det så att svenska dykarskolan eller vad den heter inte tar emot folk för certificering som har vart med om öronoperationer :(

Det är inte lag på cert, även om de gärna vill få det till det, dock är det ju bra att känna till livsviktiga saker som man kan få lära sig när man ar ett cert, anser du att du kan dyka ändå så skaffa prylar bara.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Silwer skrev:
Det är inte lag på cert, även om de gärna vill få det till det, dock är det ju bra att känna till livsviktiga saker som man kan få lära sig när man ar ett cert, anser du att du kan dyka ändå så skaffa prylar bara.

problemet är att om han skaffar sig utrustning, så blir han nog tvungen att skaffa sig en kompressor. De flesta seriösa luftpåfylllarna kräver att man visar upp sitt cert innan de fyller på luft.

Ni som dyker på västkusten, åk upp till kosteröarna och yttre- samt inre vattenholmen. Klart sveriges bästa dykning.

gladh

Jonsson

Tänker på Lövis
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Ingen numera :(
Cert: Cmas Instruktör
Väst: Waterproof Ozor BC
Reg: Mares Abyss
Torr: Aquion Instruktor

Medlem av Spiggen från Hallsberg

Jonsson

Tänker på Lövis
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
gladh skrev:
problemet är att om han skaffar sig utrustning, så blir han nog tvungen att skaffa sig en kompressor. De flesta seriösa luftpåfylllarna kräver att man visar upp sitt cert innan de fyller på luft.

Ni som dyker på västkusten, åk upp till kosteröarna och yttre- samt inre vattenholmen. Klart sveriges bästa dykning.

gladh

Japp kan bara hålla med.

Strömstad och Vattenholmen är guld.

Jag har sett Emma 2 Gånger...

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Jonsson skrev:
Strömstad och Vattenholmen är guld.

Jag har sett Emma 2 Gånger...

Emma? låter som om jag missat något.

För övrigt kan jag berätta att jag jobbade på Tjänö marinbiologiska laboratorium som ligger ungefär 15 minuters båtväg från yttre vattenholmen. Tror ni att jag har gjort ett och annat dyk där :rolleyes:
Dykning där samt på nordligaste holmen ovanför nordkoster är det närmaste man kan komma en ren marin miljö. havslivet är helt underbart.

gladh

Jonsson

Tänker på Lövis
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Emma är/Var den JÄTTE hummer som bor/bodde vid Vattenholmen. Den var en Största som Dykcentrena kände till där, Och vart oxå namngiven "Emma". Jag mötte henne första gången i den trånga passagen på sydsidan. Gående med klorna utfällda.
URK det var o backa ut för min del. Men kul var det.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Jonsson skrev:
Emma är/Var den JÄTTE hummer som bor/bodde vid Vattenholmen. Den var en Största som Dykcentrena kände till där, Och vart oxå namngiven "Emma". Jag mötte henne första gången i den trånga passagen på sydsidan. Gående med klorna utfällda.
URK det var o backa ut för min del. Men kul var det.

Aha, då vet jag vad du menar. Jag tor mig ha stött på emma några gånger. Totalt respektlös hummer som inte visar hårt jobbande marinbiologer tillbörlig respekt. Komma där med utfälda klor och kaxa sig när det är jag som är högst i näringskjedjan. Nä fram för fler gratinerade hummrar med ett gott vitt vin till :rolleyes:

Vet dock inte om emma är kvar.

gladh

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Jag har PADI Rescue...
Jobbat i två säsonger på Cypern....Tyvärr blev jag tvungen att åka hem innan jag tagit Divemaster.... :rolleyes:

Nån som vet vad som gäller om man påbörjat en kurs, och vill avsluta den i Sverige?
Min instruktör sa att det inte var något problem....

Sara.....

Förresten, den gemensamma nämnaren för dykning och hojåkning måste väl vara: ADRENALIN! :D

Beno

Backwheel Demon;)
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100S
Cert: Padi Instructor MFAI
Väst: Zeagle
Reg: Zeagle

Thailand är jävligt bra om man åker till Similan, jobbade där ett år, andra ställen är mycket dynamitfiskade.

Här hemma är det fridykning som gäller, även om det blivit dåligt om det i år.

Personliga rekord fridykning:

Apnea: 5min 47sek :tummenupp
Constant weight: 22m (kan längre men tryckutjämningen kukar hela tiden när jag inte har huvudet minst i horisontellt läge :mad:)

Last edited:

Beno

Backwheel Demon;)
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100S
Wheeliegirl skrev:
Jag har PADI Rescue...
Jobbat i två säsonger på Cypern....Tyvärr blev jag tvungen att åka hem innan jag tagit Divemaster.... :rolleyes:

Nån som vet vad som gäller om man påbörjat en kurs, och vill avsluta den i Sverige?
Min instruktör sa att det inte var något problem....

Sara.....

Förresten, den gemensamma nämnaren för dykning och hojåkning måste väl vara: ADRENALIN! :D

Säg åt den instruktör du började hos på Cypern att du vill ha en "Referal". Där skriver han hur långt du kommit i kursen. Den tar du till en instruktör här i Sverige som kan avsluta kursen. Borde gå att fixa hyfsat pris om det inte är för mycket kvar.

czech_racing

Reset
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2019 Z900RS Cafe
Cert: CMAS (tog det i år)
Dyk: 6 st
Såg: Lite vrak, grumligt, lite vrak igen
Utrustning: Hyr..

Ang. dyka utan cert. För att försäkringen skall gälla så måste man väl både ha cert. och vara medlem i en klubb... eller är jag ute på djupt vatten.. :confused:

Mvh
P.T

Jonsson

Tänker på Lövis
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Ja du nu kommer jag inte ihåg. Men det fanns en uppskattad vikt på henne av en kille som är fiskare nere i Strömstad.

Klart närar rekord hummer för svenska vatten var den i allafall..

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Beno skrev:
Säg åt den instruktör du började hos på Cypern att du vill ha en "Referal". Där skriver han hur långt du kommit i kursen. Den tar du till en instruktör här i Sverige som kan avsluta kursen. Borde gå att fixa hyfsat pris om det inte är för mycket kvar.

Ja, jag fick en referal....
Tyvärr kom den bort i flytten... :crash
Kan man få en ny...?

macketer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx9r - 00
tja
ni som jobbat med dykning utomlands, har ni några tips på hur man fixar jobb? e det kontakter som gäller eller finns det nån schysst sida som förmedlar jobb?
är padi divemaster.

Beno

Backwheel Demon;)
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100S
macketer skrev:
tja
ni som jobbat med dykning utomlands, har ni några tips på hur man fixar jobb? e det kontakter som gäller eller finns det nån schysst sida som förmedlar jobb?
är padi divemaster.

Beror på var du vill jobba. PADIs hemsida har en hel del annonser om jobb. Annars är det mest att sätta sig och ringa till varje ställe eller helt enkelt åka dit och chansa. tänk på att vara där jävligt tidigt innan högsäsongen börjar. Särskilt i Thailand (vet inte så mycket om andra ställen, men detta är vad jag hört) tar jobben fort slut eftersom det är hur många som helst som kommer dit och vill jobba. Jag jobbade som manager för en dykshop i Phuket och mellan mitten av november till mitten av januari kom det säkert in 5 instuktörer och 10 divemasters om dagen och frågade om jobb. Är du där tidigt så går det nog att hitta något. Annars är det bara att vara ihärdig och lära känna folk så att dom vet vem du är. Var också väldigt selektiv med vilka du jobbar åt. Det finns många som utnyttjar folk något fruktansvärt. Eftersom det är sådan konkurrens om jobben så kan de mindre seriösa ha folk som jobbar nästan gratis åt dom. Har inte koll på alla som är kvar i branschen i Phuket, men kan säga att svenska Kontiki hade jävligt dåligt rykte om allt där nere. Det finns säkert folk som har positiva minnen från dom, men dom tillhör undantagen eller så har dom inget att jämföra med.

Fazer

Medlem 191
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Min Italienska älskarinna
Bästa vägen att komma ut på är via kontakter, men man kan alltid ringa skriva brev till dykcenterna. Själv så blev jag uppringd av en kollega nere i Skåne, som jag aldrig hade träffat eller pratat med. Men han hade hört på omvägar att jag att jag ville komma ut, och på den vägen blev det. Det blev 4 månader på Cypern, första stället va i Ayia Napa. Men det va inget bra dykcenter + att jag inte hade någon bra bostad för mig och familjen som va med. (två barn 4 år & 1 år & fru) Så efter en månad där, åkte jag till Limasol. Där va allt ok, mycket jobb 7 dagar i veckan mellan 9-17. Men det blev en rolig tid.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha