Dyna spolar, Hit eller shit

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Har blivit lite sugen på Dyna spolar, men enbart spolarna inte hela boxen.

Är det någon faktist fördel med dyna, eller skall jag fortstätta att åka orginal?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Dyna-spolar har en benägenhet att vilja gå sönder allt för fort. Originalspolarna duger väldigt bra till minst 300 kusar och för mer knackar du ihop gapet till 0.5.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kikat på msd spolar? Använt dem på ett antal olika maskiner och inte haft några bekymmer. När bosch kasta in handsken vid 2bar skötte sig msd'n klanderfritt

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Tändspolar är rätt simpla anordningar, ser inte fördelen med att byta till "trim" spolar alls.

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Tändspolar är rätt simpla anordningar, ser inte fördelen med att byta till "trim" spolar alls.

I mitt fall så har en anslutning på en spole gjort sitt.

Och köpa nya dyra orginal känns fel, när man kan köpa eftermarknads spolar som förhoppningsvis är lite bättre än orginal.

Och lite "starkare" gnista är säkerligen ingen nackdel vid höga laddtryck

Haha, så fel det kan bli:D

Tack för länken

Dyna-spolar har en benägenhet att vilja gå sönder allt för fort. Originalspolarna duger väldigt bra till minst 300 kusar och för mer knackar du ihop gapet till 0.5.

Gjorde en google sökning på dyna spolar idag, och fick upp många trådar med personen som haft problem med dessa.

Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

Då kanske mina sjunger på sista versen eftersom jag haft mitt Dyna2000 monterat på hojen sedan 2000 eller 2001 :gnissla Jaja, jag kör tills de pajjar.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Om Dynaspolar går sönder gör de det rätt snart, typ ett eller två år. Jag torskade tre blå spolar mellan 2000-2004 (av två par köpta dvs 4 st, 75% felaktiga). Efter bytet av de tre har det hållit. Wibbe har även han förmodligen en hatkärlek till de gråa Dynaspolarna.

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Dyna spolar

När de går sönder, dör de helt och fullt ut, eller kan de hålla på och funka i bland och sedan vara döda ?
Kör nämligen med Dynaspolar och 2000 box och har problem vid kallstarter, men när den är varm så sparkar den igång hur fint som helst.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
När de går sönder, dör de helt och fullt ut, eller kan de hålla på och funka i bland och sedan vara döda ?
Kör nämligen med Dynaspolar och 2000 box och har problem vid kallstarter, men när den är varm så sparkar den igång hur fint som helst.

På Skyline (Bil) så blir det misständningar vid laddtryck/belastning när spolarna börjar ge sig.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Självfallet, men original kan ibland vara dyrare och även gjorda av nån form av unobtanium. Samtidigt kan det skilja avsevärt i spänning nödvändig för att antända i samband med löjligt höga tryck, dessutom kan spänningen sjunka kopplat till varvet..

I vissa avseende kan man slarvigt säga; den som betalade minst för att göra originalet till given specifikation fick jobbet.

Hoppas du får liv i notan snart Steen!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...